ERROR!
Hallå jag köpte en liten DMX testare som jag mätte upp mina kablar med fick en indikering på Mark After Break ERROR som vad jag fattar det som innebär att kabeln inte skickar rätt signal vid rätt tidpunkt!
Någon som har mer info?
Är det kabeln som är trasig?
Mvh Sibbe
Mark After Break!
-
Sebastian Silvén
- PAR-36

- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Kontakt:
-
Mathias Norén
- PAR-30

- Presentation: Halloj,
Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB - Ort: STOCKHOLM
- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
http://www.dmx512-online.com/packt.html Här har du en länk som förklarar hur dmx signalen är uppbygd, MAB är något som ljusbordet sänder ut mellan breaken och mellan datan, att just den skulle försvinna i kabeln låter lite otroligt.
På sidan står det att MAB pulsen förändrades 1990 och att det sådeles är skillnad på DMX512 och DMX512 (1990), vilket kan ge upphov till problem om du har ett äldre ljusbord i en ände och nyare utrustning i andra änden, och tvärt om.
Kanske är det så att testaren är inställd efter 1990 men att du har ett äldre ljusbord i andra änden?
Får du samma fel på alla kablar, och gör sakerna i andra änden rätt även om kontrollern visar "fel" ?
På sidan står det att MAB pulsen förändrades 1990 och att det sådeles är skillnad på DMX512 och DMX512 (1990), vilket kan ge upphov till problem om du har ett äldre ljusbord i en ände och nyare utrustning i andra änden, och tvärt om.
Kanske är det så att testaren är inställd efter 1990 men att du har ett äldre ljusbord i andra änden?
Får du samma fel på alla kablar, och gör sakerna i andra änden rätt även om kontrollern visar "fel" ?
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Sebastian Silvén
- PAR-36

- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Kontakt:
Jag tar det från början!
Output ljusbord = inget problem
Output dmx splitter vid ljusbord = inget problem
output trådlös mottagare 1 = inget problem
output trådlös mottagare 2 = inget problem
kabel från splitt till början av installerad kabel i huset = inget problem
i andra änden av installerad kabel får jag MAB ERROR!
Det var därför jag valde att tro att det är fel på kabeln!
Mer bra idéer?
Mvh Sibbe
Output ljusbord = inget problem
Output dmx splitter vid ljusbord = inget problem
output trådlös mottagare 1 = inget problem
output trådlös mottagare 2 = inget problem
kabel från splitt till början av installerad kabel i huset = inget problem
i andra änden av installerad kabel får jag MAB ERROR!
Det var därför jag valde att tro att det är fel på kabeln!
Mer bra idéer?
Mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Sebastian Silvén
- PAR-36

- Kontakt:
Nej det är en ganska tunn 3 pins installations kabel vet inte exact hur bra den är inte jag som dragit! Men känns som man vill byta ut den! Vill bara kunna konstatera att det är kabeln men det är väl bara att byta och se om felet kvarstår! 
mvh Sibbe
mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!