Nytt ljusbord för Revy

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Kontakt:

Nytt ljusbord för Revy

Inlägg av Jacob Henriksen »

Hej!

Jag har fått ett uppdrag att leta fram ett nytt ljusbord åt en lokalrevy här i stan. Revyn använder sig idag av ca 25 konventionella armaturer på 12 dimmerkretsar. Tanken är att det nu ska köpas in ett gäng LED-kannor och då räcker inte det gamla WORK-bordet.

Vad ska man leta efter för att smidigt kunna styra LED i kombination med vanligt konventionellt ljus? Har kikat lite på Showtec.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Jacob Henriksen, redigerad totalt 0 gånger.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Lars-Erik Backman
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Nytt ljusbord för Revy

Inlägg av Lars-Erik Backman »

Chamsys.

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Re: Nytt ljusbord för Revy

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Jands stage CL ser väldigt intressant ut när man inte skall ha nåt rörligt

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Kontakt:

Lars-Erik Backman skrev:Chamsys.
Compact Console då eller PC med Wing?

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30

Kontakt:

Fredrik Gräslund skrev:Jands stage CL ser väldigt intressant ut när man inte skall ha nåt rörligt
Ser som sagt väldigt intressant ut! Det är ju precis som de beskriver på hemsidan svårt att hitta bord för uppgradering från konventionella armaturer till LED utan att hoppa på bord tillverkade för rörligt på en gång. Stage CL låter som att det skulle kunna vara det saknade alternativet. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter om ljusbordet?

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Snacka med Teaterteknik.
Och kom gärna med recension om det blir ditt val :?

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30

Kontakt:

För att ställa detta bord (Stage CL) lite mot väggen, vad kommer jag gå miste om från exempelvis Chamsys om jag väljer Jands Stage CL, mer än just det att kunna styra rörligt?
Funktioner, smidigheter etc?

Håkan Berg
Rookie
Rookie
Presentation: Har jobbat inom branchens alla hörn som ljusman sedan 1992. Sedan feb 2013 är jag anställd av AC-ET (AC Lighting) i England som deras representant i Sverige. Vi säljer både ljus, ljud, video och rigging med flera exklsuiva agenturer enbart för den Svenska marknaden.
Kontakt:

Inlägg av Håkan Berg »

Hej,

jag arbetar som säljare för AC Lighting Ltd här i Sverige och vi är generalagenter för Jands. Jands Stage CL är ett lite mindre bord med listpris ca 12 000SEK. Det är tänkt att komma in på marknaden i ETC Smart Fade segmentet, jämnföra det med Chamsys blir inte helt rättvisst. Chamsys jämnförs bättre med Jands Vista tex. Jands Vista kan köpas som mjukvara i en hel del olika steg och börjar på listpris ca 7200kr ex dator men inklusive en liten M-1 winge och ett universum.
Stage CL kan hantera max 12 enskilda armaturer inkl. dimmerkretsar så jag TROR att det gör det för litet för din revy? Men bordet har ett fullt universum och är patchbart. Det är helt och hållet designat för att styra LED på ett otroligt enkelt och inovativt sätt. Men annars har Stage CL alla möjligheter med cuelista, chase:ar, tider, color picker osv osv
Jag kommer gärna och dema både Stage CL och Jands Vista för dig (eller nån annan såklart) om du vill, bara att du hör av dig till hakan.berg@ac-et.se

Här är en länk till en bra online demo på Stage CL.
http://vimeo.com/70306165" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag röstar för. etc smart fade, congo kid eller grandma2 pc-vinge!

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.

Inlägg av Robin Skarp »

Grand MA Command wing, där får du absolut mest för pengarna...
Det man inte kan ska man lära sig.

Håkan Berg
Rookie
Rookie
Presentation: Har jobbat inom branchens alla hörn som ljusman sedan 1992. Sedan feb 2013 är jag anställd av AC-ET (AC Lighting) i England som deras representant i Sverige. Vi säljer både ljus, ljud, video och rigging med flera exklsuiva agenturer enbart för den Svenska marknaden.
Kontakt:

Inlägg av Håkan Berg »

Vill bara korrigera den tekniska specifikationen på Jands Stage CL i mitt inlägg ovan och dessutom släppa en PLASA nyhet här på foumet. :D
På Plasa släpper Jands en kostnadsfri uppdatering till alla Stage CL bord som innebär att antalet armaturer fördubblas från 12 till 24 st. Det gör bordet betydliget mer allround då kan helt plötsligt får plats med inte bara en hygglig mängd LED utan dessutom lite dimmers. Man kommer också släppa en del funktionallitet kring färgtemperaturinställningar osv på LED:ar med varmvita och kallvita dioder.

Anders Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: En glad och positiv ljusdesigner med ett stort hjärta för att
bygga egna lösningar och apparater.
Kontakt:

Inlägg av Anders Arvidsson »

Jag skulle vilja flika in ett annat märke som ingen nämnt änu, Compulite! Då tänker jag främst på deras bord Spark topp 4D som är ett ruskigt bra bord. Med en 20 kanals kontrollyta och 3 parameterhjul plus kula
samt Compulites lovordade editor och inbyggd TFT skärm, är detta bord att föredra om man skall köra dimmers,scrollers,rörligt samt led samtidigt. Alla rörliga armaturer samt led bygger man upp i bordet (sparas sen i "biblioteket") så det finns aldrig någon risk att bordet "går ur tiden" Jag kör själv med detta på mindre jobb och kan varmt rekommendera det. :P
Riktiga män kör Compulite :-)

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30

Kontakt:

Kan meddela att vi till slut bestämde oss för Zero88 Jester ML24 :)
Leverans troligtvis till veckan! Tillsammans med nya LED kannor samt LED-bars.

Tack för alla tips!

Skriv svar