PC-bacerad ljusstyrning

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Yasin Gyltepe
Rookie
Rookie
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Yasin Gyltepe »

Magnus Stridsberg skrev: Visst är det säkert så, men sedan är det en herrans skillnad på vad hårdvaran kostar. LJ måste du köpa interface från Martin för 10kkr medan med Freestyler (och många fler "gratisprogram") kan du köra på vilket hemmasnickrat interface som helst, och det behöver inte kosta mer än 300 pengar. :-)
Måste kolla, är det någon som har ritningar på en sådan enkel interface som man alltså kan bygga skälv?

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Finns ett schema här:

http://www.enttec.com/dmx_usb/schematic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

här finns också ett alternativ jag beskrivit i en tidigare tråd.

http://www.ljudoljus.net/download/file. ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Har kört lite föreställningar idag med det interfacet som som Gustaf länkade till. Har funkat klockrent. Enda gången som det kärvar lite, är när man kopplar in interfacet efter att ha startat chamsys.
Flest inlägg när den dör vinner!

Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Inlägg av Robert Gothäll »

Hoppar in och lånar tråden, tänker övergå till PC-baserad ljusstyrning, så denna tråd borde ju passa tänkte jag :)

För det första, var kan man köpa enttex dmx pro, kan bara hitta en distributör i sverige och de säljer inte till privatpersoner, nu har vi iofs organisationsnummer och allt sånt så det kanske funkar ändå. Men det borde finnas fler...

Det vi är intresserade av är att kunna köra mycket sekvenser(är det vad ni kallar chase eller är det något annat, övertydliga svar mottages tacksamt ;) ), flera sekvenser parallellt är ett krav, där tar vårt ljusbord stopp. Det är konsert, framträdanden och tal som vi använder ljuset till, inte mycket disco så det får gärna vara smidigt att programmera rörligt ljus med en tanke bakom. Vi försöker ofta tajma med musiken.

Har tittat på ett gäng mjukvaror: Chamsys, Freestyler, American DJ, Sunlite och DMX creator.
Noterar att de flesta här föredrar chamsys, men jag är ändå lite tveksam, då har ni antagligen investerat i en PC Wing också. Är det någon som testat de andra? Speciellt American DJ, verkar väldigt enkelt och kostar bara 2500:-, vet dock inte om det hanterar sekvenser. DMX creator verkar vara det mest kompletta programmet, men interfacet kostar en hel del.

Vilka mjukvaror funkar med enttec?

Sunlites DMX-IN, gör den så att det går att styra ljuset med ljusbordet via PC'n eller används den bara för att kunna programmera ljsubord utan att koppla in allt ljus?

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Om ni letar efter USB PRO dongel så finns den hos Hofmann Teknik på följande webb adress.

http://www.hofmann.se/shop/produkt/sign ... ongle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eller 031-192020.

Mvh
Patric
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Funkar den till Freestyler? vilka andra mjukvaror funkar den till?

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Observera att Enttex Pro bara kan hantera ANTINGEN DMX in ELLER ut, inte båda samtidigt. Därför föll den bort när jag valde.
Den ska funka med alla program som använder open DMX, bland annat Freestyler och Chamsys, men jag har inte provat.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Robert Gothäll
Rookie
Rookie

Okej, bra att veta, men om man köper två, kan man köra DMX-IN med den ena och DMX-UT med den andra och på så sätt styra ljuset med ljusbordet och dator samtidigt??

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Ingen aning, men det verkar vara både dyrt och komplicerat. Det finns andra alternativ. Jag har byggt en sådan här:
http://www.usbdmx.com/usb_dmx_interface.html
Den ska kunna hantera både in och ut samtidigt.
Tyvärr så saknar jag sockeln till processorn (44 pin PLCC), i övrigt så är den klar. Jag återkommer med bedömning när (om... :-) ) jag får den klar nå'n gång.

Robert Gothäll
Rookie
Rookie

Intressant, väntar med spänning. Men hur ska den kunna hantera IN och UT samtidigt? Den har ju bara en DMX-kontakt?

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Han kör en fuling och använder två stift för DMX ut, samt två andra i samma kontakt för DMX in. Det är en av anledningarna till att jag inte köpte komplett kit själv, samt att jag tillverkar snyggare racklåda än den lilla (ej rack) som följer med.
Köper du komplett kitt får du alltså tillverka en Y-kabel.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Om någon fortfarande är intresserad så finns ett gratisprogram som heter DMX Control (jisses, vad fyndigt... :-) )
http://www.dmxcontrol.de/joomla/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar