Stand Alone burk???

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Stämmer bra det....det var tänkt till returen å det är Dallas killarna som har patenten på det

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

För övrigt herrar Måns och Nicke; båda har naturligtvis rätt. Par 2 i den 5-poliga DMX-kontakten (XLR) var tänkt för återrapportering till ljusbordet om jag inte missminner mig. Det har mig veterligen aldrig implementerats pga patenträttigheter som Varlite har. Rätta mig gärna om jag har fel.
Då kan man ju ifrågasätta om det inte är flera standarder som gäller. Varlite och övriga världens.

Jämför det med bil-el. Lucas med +jord, mot övriga världens -jord. :-)

Fast tokigt blir det med 3-pol XLR till både ljud och DMX. :-(
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Men herregud.......ge upp !

L

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Då kan man ju ifrågasätta om det inte är flera standarder som gäller. Varlite och övriga världens.
I frågan om hur många stift det skall vara i en DMX-kontakt är standarden glasklar; det skall vara 5 stift. Allt annat är ej standard. Att det funkar lika bra är en annan sak. Plötsligt vet du inte på vilka stift som signal +, - och jord sitter. Förmodligen är det samma men du kan inte vara säker. Tidiga Martin är ett typexempel. Sitter det en 5-polig XLR så r det bara att koppla.

För övrigt är det ganska vanligt med 3-polig XLR i mikrofoner. Löd på 5-poliga kontakter med motiveringen "Det var det enda jag hade hemma. Här är några adapters" så ska du få se på reaktion.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar