snabbt effekt bord.

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker

snabbt effekt bord.

Inlägg av Johannes Olsson »

Hej där ute!
Sitter med en budget för runt 40.000.- och söker ett smidigt bord för att köra rörligt live.
Jag har kört Congo förut, och gillar deras färdiga effekter.
Har kört nya Congo Kid, men då display saknas på reglarna och krånglig direct select. (Bara lilla displayen) så tar det endå ett par steg för mycket för att trixa live smidigt. På JR med stora vingen och "Stor"Congon är det mycket smidigare med paletter.

Bordet ska arbeta under dessa former:
*Giggen är oftast en(1) dagars. ofta samma lampor (Robe+Lite kannor), men olika riggade. max programeringstid är 2-3 tim. (Patch och en del paletter kan vara förprogrammerade)
*Ofta musiker akter.
*en hel del rörligt ljus.
*Ska vara lätt att använda, då ibland tim tekniker med liten ljuserfarenhet får åka ut med det för att tända lite lampor.
*INTE en laptop! Reglar och så ska det vara!
*Ska kunna styra mediaservers! (ArKaos)
Säkert glömt något "krav". men men!

Något tipps? Jag har inte pillat på många bord utanför AVAB bubblan! ;-)

Tack, Johannes!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Re: snabbt effekt bord.

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Avolites Tiger Touch, kanske kan funka för dig. Har för mig att de inte är så dyra.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fick en demo av ett bord på PLASA som jag tyckte var väldigt intressant. GLP Creation 2, ligger rätt i prisklass. Man jobbade som på en Hog/GrandMA, syntaxen var i stort sett likadan. På vänstersidan har du assignable knappar, som kan agera paletter, executor, macron och säkert mycket mer. Lite som på ett Hog1000 (Eller som executorbuttons på GrandMA). Funkar i nätverk med andra bord, finns en OnPC-version för backup osv. 4xDMX ut, Midi, kan ansluta en extern touchscreen. Jag tyckte bordet såg väldigt intressant ut.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30

Tiger Touch är helt klart ett intressant bord. Har bara aldrig sätt ett pris på den. Någon som vet vem som e agent på det i Sverige?

GLPs är ju också intressant. såg det snabbt på Pro Light & Sound i frankfurt. Desutom har de en snygg BO knapp! ;-) Någon som har info på ÅF i Sverige för det?

Tack, Johannes

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Bellalite, ska tydligen ha ett demobord (enligt GLP).

Darth Vader for Blackout :twisted:
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30

priset jag hittat på touchen är 6400 pund, typ 70.000.- lite över budget. ;-)

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Kontakt:

Inlägg av Richard Jansson »

Johannes Olsson skrev:priset jag hittat på touchen är 6400 pund, typ 70.000.- lite över budget. ;-)
Dessutom bygger det vidare på Pearl Tiger, ett från början dåligt bord.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Kan du utveckla ditt påstående lite?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Richard Jansson skrev:
Johannes Olsson skrev:priset jag hittat på touchen är 6400 pund, typ 70.000.- lite över budget. ;-)
Där har du väll ändå fel!!
Tiger Touchen kör Titan och är därmed baserad på en Pearl Expert.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Kontakt:

Inlägg av Richard Jansson »

Jag kan utveckla lite.

Det må vara så att det bygger vidare på Expert istället för Tiger, men det gör väl ingen större skillnad eftersom Tiger utvecklades från Expert? Dessutom så är priset väl ungefär i nivå med Tigern? Två olika sätt att se på saken helt enkelt.

Hursomhelst.
Pearls bord i allmänhet har många fördelar. De är driftsäkra, relativt raidervänliga och har en bra effektgenerator. Liten och smidig är den också.

Men det finns ett par punkter på vilka Pearls bord brister fundamentalt.
För det första är det den där förbannade nyckeln som finns på ett par modeller. Jag förstår varför den finns, men jag vet ingen i Sverige som har en praktisk nytta av den. Istället så står den ständigt i samma läge. Ställs den i ett annat läge än programmering (eller vad det nu heter) så får helt plötsligt hälften av knapparna andra funktioner (!). Hur dumt är inte det? Dessutom: om nyckeln kommer bort, glöms på firman eller annat hemskt, ja då sitter du i skiten.

För det andra är det användarvänligheten. Det må vara så att detta inte är något som andra ljusbord är så bra på de heller, eftersom ljus är en relativt komplicerad sak. Men det finns vissa saker som helt enkelt inte går att förstå med hur handhavandet är uppbyggt. Ta en titt på hur knapparna nere till höger är placerade, och fundera på varför de sitter så som de gör. Jag har mina teorier, men avsett varför så är det kaos.

Sen är det det här med displayerna. Nu är väl inte detta ett problem i touchen, men i de tidigare borden så är det dels låg upplösning och krångliga menyer för att göra även de enklaste saker. Men lägg sedan till den hemska fördröjning som är när du växlar meny. Omöjligt att jobba med i stress om du inte kan menyerna utantill.

Jag har haft möjligheten att känna på en Tiger Touch, och visst, jag skulle valt den framför de äldre borden. Men det hamnar inte långt upp på önskelistan.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja dra till med gissningen att anledningen till att Pearl är så stora är inte för att det är ett bra bord idag, utan för att det var ett bra bord för 20 år sedan, och många tekniker är rädda för förändring och att behöva lära sig något nytt.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar