Problem med AVAB ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Problem med AVAB ljusbord

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har ett problem med ett AVAB ljusbord mini Exprert. Det startar inte och ibland så piper det hysteriskt och skärmen bara fladrar. När det inte gör det så är bilden svart och några kontroll lysdioder tänds.

Jag har blivit rekad att kontakta Patric Nord vilket jag har gjort men intresset hos han har varit svalt.

Så jag söker nu någon som har bra kunskap om AVAB borden som kan hjälpa mej
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36

AVAB

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Du beskriver ju redan felet ;) det är ett AVAB.....

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Andreas Staglianó »

Zetterberg, ödmjukhetens tjänare !

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Det låter som om nätdelen håller på att flippa ur... Har haft samma symptom på två 202:or. De finns för övrigt till försäljning/byte/skänkes utan nätdelar och videokort!
Bönder gör på Bönders vis!

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Re: AVAB

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Fredrik Zetterberg skrev:Du beskriver ju redan felet ;) det är ett AVAB.....
Vi är alla tillåtna en åsikt!
Suck!

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Vi är alla tillåtna en åsikt!
Suck!
eller ha lite ironisk humor ;)

tror nog alla ljusbord i den där åldern kan bete sig lite underligt..
all heder för att dom fortfarande funkar o är gångbara...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

AVAB borden är de borden som jag tycker e lättast och jobba med när man kör teater med vanligt ljus. Pluss att en kolega till mej kan bara jobba med AVAB bord. Det e därför jag e lite intreserad att få igång det igen. Därför undanber jag all annan diskution som inte är till någon hjälp till mej.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Marcus,

miniExperten har ganska många år på nacken så det kanske börjar bli dags att byta ut det. Om din kollega bara kan jobba med AVAB-bord kanske ett Congo junior kan vara något. Alternativet är nog annars att köpa ett likadant bord som du har och plocka reservdelar från.

Lycka till!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Hej!
Jag har en kund som har förvarat ett mini expert och en Avab 24ch dimmer vagn hos mej i ett par år. Det är tveksamt om han kommer att ta dessa i bruk igen. Dom fungerar perfekt och kan kanske vara ett alternativ för dej.
Om intresse finnns så kan man deala lite med min kund och nog få loss detta till ett riktigt bra pris.
Ring mej om du är intresserad.
//Danne
0703-356090

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Mats Lindgren skrev:Marcus,

miniExperten har ganska många år på nacken så det kanske börjar bli dags att byta ut det. Om din kollega bara kan jobba med AVAB-bord kanske ett Congo junior kan vara något. Alternativet är nog annars att köpa ett likadant bord som du har och plocka reservdelar från.

Lycka till!
Jo problemet e inte att skaffa ett nytt avab bord utan problemet e att han ska lära sig ett nytt bord. Där blir det problem med ett Congo JR

Själv så vill jag har ett Pearl Tiger

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Marcus Sandberg skrev:
Jo problemet e inte att skaffa ett nytt avab bord utan problemet e att han ska lära sig ett nytt bord. Där blir det problem med ett Congo JR

Själv så vill jag har ett Pearl Tiger
Hej,
Vi har väldigt framgångsrikt fått gamla AVAB användare att snabbt gå över på Congo. Det är klart att det finns en viss inlärningströskel, men den är låg för en gammal AVAB användare. Hela syntaxen från gamla system finns kvar. Om det är så att han "bara" ska köra konventionellt ljus på den så tror jag inte det ska vara några större problem.

Det stora problemet med Experterna idag är att det inte går att få tag på komponenter och speciellt inte skärmar, när dom går sönder.

Bullen

Micke Berglund
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Micke Berglund »

Prova att byta Backup batteriet, det brukar kunna hända en hel del intressanta saker när det tar slut.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jag ska kolla det.

Hur e det med stabiliteten på nät spänningen 5v spänningen ligger på 5,07 belastat och obelastat 5,14.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Micke Berglund skrev:Prova att byta Backup batteriet, det brukar kunna hända en hel del intressanta saker när det tar slut.
Jag har bytt bateri och det blev inte så mycket skilnad efter det.

Finns det några fler förslag som någon har inne kan ha.
Men man e inte intreserad att lägga för mycket på det då kan det bli mer lönande och handla nytt.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Ring mig imorgon på 0707357228 efter 10:00 så får vi sevad vi kan göra.

Kristoffer Nilsson
Rookie
Rookie
Presentation: Scenproduktions studerande, Malmö
Teater & Lysteknik, Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Nilsson »

Jag vet inte om detta är till någon hjälp för dig men på utbildningen hade vi strul med AVAB Presto bordet. Det hängde och startade om lite som det ville och skärmen flimmrade.
I detta fallet visade sig att ett stift i VGA-kabeln till skärmen var böjd och låg mot neutral/jord som skapade störande spänningar i bordet som fick elektroniken att flippa ur.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Kristoffer Nilsson skrev:Jag vet inte om detta är till någon hjälp för dig men på utbildningen hade vi strul med AVAB Presto bordet. Det hängde och startade om lite som det ville och skärmen flimmrade.
I detta fallet visade sig att ett stift i VGA-kabeln till skärmen var böjd och låg mot neutral/jord som skapade störande spänningar i bordet som fick elektroniken att flippa ur.
De felet känner jag till. Jag va med om att det hände mitt under en show. Men då va det hela jorden i CRT-skärmen som balla ur och slog ut bordet efter byte till en LCD så försvan problemet. Här e det broblem även utan skärm.

Skriv svar