Köptips Scanners? Movingheads?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Re: Köptips Scanners? Movingheads?

Inlägg av Thomas Neumann »

Vill du köpa något för nu, eller för framtiden?

Vill du ha något som du kan ha på 2-3 jobb i månaden så kan du säkert hitta något beggat på ex. blocket.
Vill du satsa för framtiden så säger jag som dom flesta här. Satsa på erkänt bra märken.

När det gäller att välja mellan MH eller Scanners.

Jag skulle nog välja scanners i ditt fall. Samt komplettera med "enkla" disco effekter som kan styras via dmx, eller gå stand-alone (musik-läge).
Ex 4-6 scanners i någon form av upphäng i närhet till dj (dig). sen kan man placera små effekterna runt om i lokalen för att "fylla" den med ljus.

Martin har en serie som heter Mania som är helt okej för disco. inte ultra starka, men i mindre lokaler funkar dom bra.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Mats vi är inne på helt samma spår även om jag kanske inte utrycker mig i klartext alla gånger.
Mina tips handlade om att jag tycker att sattsningen bör göras på linseffekter med mycket spridning, därmed inte sagt att det behöver stå american dj på lampan eller sitta nån kinesled i den. Därimot påminde jag om att det nu finns linseffekter med just led som ljuskälla för en billig peng och helt ok ljusutbyte. I möljösynpunkt kan jag nog varken säga bu eller bä. Jag upplever att discoeffekter i prisklasen 5000 och neråt har sin livslängd på ett antal år oavsett ljuskälla, visst kan man hålla liv i sina discolampor i många många år men det är sällan ekonomiskt försvarbart. Brinner mer än en motor upp i lampan så är det nästan alltid billigare att byta hela armaturen, i det segmentet av lampor som jag antar att det syftas på i den här tråden.

Hur som helst Led, plasma, msd eller tändsticka köp nåntng som täcker den ytan du ska spela för. Har du gott om deg så är Mats alternativ med 8st robe 250 scans en mycket kompetent rigg i rätt lokal med rök!

Och det får väl vara mina 2 cent

André Mattsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av André Mattsson »

Någon nämde att jag skulle komplettera me "små effekter att fylla ut med" vad är detta för typ av effekter några exempel? Tips?

Tycker ni jag skall köra på en enkel 192 kanalers controller eller skall jag använda freestyler? Vilket är enklast, men ändå tillräckligt för att göra lite häftiga shower?

Min investeringfilosofi är väl att köpa lite billigar prylar till att börja med typ kinaprylar sedan om nu min verksamhet rullar på och efterfrågan ökar satsar jag större pengar på märkesgrejer.

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

André Mattsson skrev:Någon nämde att jag skulle komplettera me "små effekter att fylla ut med" vad är detta för typ av effekter några exempel? Tips?

Tycker ni jag skall köra på en enkel 192 kanalers controller eller skall jag använda freestyler? Vilket är enklast, men ändå tillräckligt för att göra lite häftiga shower?

Min investeringfilosofi är väl att köpa lite billigar prylar till att börja med typ kinaprylar sedan om nu min verksamhet rullar på och efterfrågan ökar satsar jag större pengar på märkesgrejer.
Det va jag som nämnde.
Exempel: Martin Acrobat, Martin Wizzard, m.m m.m.
Effekter som har stor spridning, typ "Barrel" effekter. Barrel = Trumma med speglar på.

André Mattsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av André Mattsson »

Kanske köpa några scannrar med barrel på då? och några med vanliga speglar?

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Ska lämna en offert till dansgolvsljus på en nattklubb.

Krögaren är inne på Moving Heads.

Dansgolvet är ca 50m2 stort och stället har relativt låg takhöjd (ca 3m) förutom just ovanför dansgolvet (ca 4m).

Som det är nu så sitter det en himla massa olika och osynkade effekter av olika slag (enda gemensamma nämnaren är att de racklar ibland) blandat med div spottar och kannor huller om buller. Ingen riktig styrning heller, bara av/på.

Tanken är att få ett mer enhetligt och snyggare ljus. Allt det gamla ljuset ska väck.

Min tanke är scanners (4st) ute i hörnen och en packe MH´s (4st) i mitten. Alternativt enbart MH´s (tot 8st) och flytta in de yttre från ytterkanterna en bit.

Driftsäkerhet är prioriterat. Roterande Gobos känns för mig självskrivet. Om scanners och MH´s ska blandas vill jag att de ska ha likadana Gobos och färger etc.

Förslag på armaturer och lampstyrkor? Skulle det vara ett alternativ att gå på 16st billigare/ljussvagare armaturer istället för 8st "bra" armaturer? Ser i o f s problem med att uppfylla kraven på driftsäkerhet då. Vet att bl a Starfelt och Limelight har en hel del billiga armaturer, men hur håller de i längden?

Ett alternativ kan ev vara beggade kvalitets-armaturer om dessa är fräscha och välhållna.

Hur långa bör serviceintervaller på armaturerna vara, och vad bör göras vid dessa service-tillfällen för att hålla armaturerna i god form?

Som ljusstyrning hade jag tänkt mig en Robe DMX512 eller liknande, det ska finnas ett antal (8-10st) program som kan väljas med en knapptryckning, samt ett hjul för att ändra hastigheten. D v s enkelt handhavande! Det vore fint om det gick att programmera styrningen via en PC med lämplig mjukvara.

En Hazer ska köpas in också. Förslag?

/M

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Jonas Areskough »

Min personliga uppfatning i detta är att satsa på Dmx effekter, nya effekter med strobb,
martin har ju en riktigt trevlig effekt som fyller upp på ett sätt många inte klarar av,
http://www.youtube.com/watch?v=A9O1yBwG ... re=related
Dessa effekter ser ju hyfsade ut utan rök med, och går ju styra efter eget tycke med.
dom gör även en bra grund till en fortsatt expantion för scanrar/mh senare.
Fyller bättre upp en byggdegård än vad 4 scaners lr movingheads gör.
passar alldeles ypperligt i mindre lokaler med låg takhöjd.
Finns säker liknande effekter billigare från andra tillverkare, men urladdnings lampa är att föredra.

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Torsten Endrell »

hur står sig EFX500 jämfört med acrobaten? är de likvärdiga vad gäller gobos, färger, ljusutbyte etc? är EFX500 kanske rent av en acrobat i ett snyggare men mer otympligt chassi?

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Tobias Norrfors »

Om du har råd, satsa isf på Martin Wizard Extreme som är 10 ggr grymmare/mäktigare än Mania EFX500.
Birdstreet Production

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Man kan nog gott säga att EFX är en uppdatering av Acrobat.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Inlägg av Mikael Hedman »

Ska man hålla på med disco 3-4ggr/månad så skulle jag säga LED, LED, LED och LED! Absolut inget med glödlampa och aldrig en urladdningslampa! Du ska ha billiga effekter som ger bra ljus och spridning som är billiga att underhålla i minst ett år!

LED effekterna är så pass billiga och så pass starka so dom lyser i daxläget lika mycket som en 250MSD, kostar kanske halva pengen och du behöver aldrig oroa dig över att ens tänka på att byta lampa! Visst kan en LED effekt gå sönder, men det kan en MSD effekt också! Och vem är billigast att laga? LED effekten kommer du troligtvis lägga på hyllan och köpa en ny medans MSD effekten ser du en hel måndags inkomster ner i toaletten!

Moving heads, tycker jag du ska glömma, barrel scanners, hmm, tycker dom är lite tråkiga och blir lite ljussvaga när man pratar om LED. Finns massor av flowereffekter och dearby liknande LEDs idag som fyller ditt behov till en bråkdel av pengarna! Finns i daxläget snart inget som man inte kan återskapa med LED när det gäller lite billigare ljuseffekter typ 5000;- klassen, oavsett om det är en scanner eller moving head, så vinner LED!

Så enligt mig! Har det en glödlampa! Rör det inte! Inte ens med tång!!!!!!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Mikael Hedman skrev:Ska man hålla på med disco 3-4ggr/månad så skulle jag säga LED, LED, LED och LED! Absolut inget med glödlampa och aldrig en urladdningslampa! Du ska ha billiga effekter som ger bra ljus och spridning som är billiga att underhålla i minst ett år!

LED effekterna är så pass billiga och så pass starka so dom lyser i daxläget lika mycket som en 250MSD, kostar kanske halva pengen och du behöver aldrig oroa dig över att ens tänka på att byta lampa! Visst kan en LED effekt gå sönder, men det kan en MSD effekt också! Och vem är billigast att laga? LED effekten kommer du troligtvis lägga på hyllan och köpa en ny medans MSD effekten ser du en hel måndags inkomster ner i toaletten!

Moving heads, tycker jag du ska glömma, barrel scanners, hmm, tycker dom är lite tråkiga och blir lite ljussvaga när man pratar om LED. Finns massor av flowereffekter och dearby liknande LEDs idag som fyller ditt behov till en bråkdel av pengarna! Finns i daxläget snart inget som man inte kan återskapa med LED när det gäller lite billigare ljuseffekter typ 5000;- klassen, oavsett om det är en scanner eller moving head, så vinner LED!

Så enligt mig! Har det en glödlampa! Rör det inte! Inte ens med tång!!!!!!
Sen jag skaffade LED på hyran, så har vinsten på uthyrning av ljus ökat rejält. Kunderna klagar inte, utan är fullt nöjda. I o f vänder jag mig till privatpersoner och lokala DJ's. Dessutom är det skönt att slippa skicka med reservlampor och tjafset om vilkens fel det är att lampan gått sönder.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

När är det kundens fel att lampan får sönder?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

När dom spelat brännboll med effekten. :P

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Torsten Endrell »

Thomas Neumann skrev:Man kan nog gott säga att EFX är en uppdatering av Acrobat.

någon som vet på vilket sätt den är uppdaterad/förbättrad?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Anton Gildebrand skrev:När är det kundens fel att lampan får sönder?

När den kommer tillbaka och glödisen ligger och skramlar, hel eller i bitar, inuti armaturen. Eller när glödisen är kolsvart inuti, oftast beroende av att den fått ett slag eller knuff medan den varit tänd. Eller att kunden släpper ner stativet så att tvärbommen är böjd, och lampan inte fungerar. Eller armaturen har en massa skador när den kommer tillbaka, som den inte hade när den lämnades ut. Eller.... hur länge orkar du läsa?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56

Jag har ramlat över några sparsamt använda Martin MX-1, för en billig slant.

Vilka skillnader kan jag i praktiken uppleva om jag jämför MX-1 med värre
armaturer med samma lamptyp (och hur mycket skiljer det mellan olika typer
av 250W-lampor?)? MX-1 saknar t ex roterande gobos vet jag i a f.

En fördel är i mina ögon att MX-1 knappt väger något alls (6kg).

Armaturerna är tänkta att användas till uthyrning (disco/mindre livejobb).

http://www.martin.com/specification/spe ... p=Scanners

/M

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Inlägg av Gustav Nyberg »

Okej jag är inte så bra på vilka modeller man ska ha, men ganska bra på ljusdesign och har gjort några discon.

Köp fyra billiga ljus stativ eller något i den vägen (behöver inte ha bom utan kan fästas rakt på röret)
Sen sätter du ut dom i en kvadrat runt dansgolvet
på varje stativ sätter du en scanner och två led par 64
se till att stativen går att hissa upp til 2,5 - 3 meter
okej kanske inte världens proffsigaste men om du fixar några enkla program och kör. blir det en fin effekt plus att det inte blir alltför dyrt.
Jag kör dashlight. Programeringen är enkel att lära sej, och du ser resultatet.
vill man köra simpelt så finns mydmx från american dj funkar också :D svårare än så blir det inte!

Hör gärna av dej för programering av ngt av dessa program, kan nog fixa ihop en ljusshow åt dej om du nu väljer att använda dator styrning :D lycka till
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56

Gustav: Var ditt inlägg ett svar till mig (som skrivit inlägget ovanför dig) eller till trådskaparen?

/M

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Inlägg av Gustav Nyberg »

Det var till trådskaparen :)
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar