Digital Flygel/Piano

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Digital Flygel/Piano

Inlägg av Mikael Hedman »

Vad gäller idag? Vad vill artisterna använda?
Senast redigerad av 2 Mikael Hedman, redigerad totalt 0 gång.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Re: Digitala pianon

Inlägg av Jakob Nilsson »

Yamaha, Nord eller Roland. Personligen tycker jag Yamaha har bäst pianoljud, men smaken är som baken.
Hur mycket pengar har du tänkt att lägga? Nord Stage är grymt allsidig men kostar ett par slantar.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Ser att det kanske blev i fel kategori! Men det förra dom köpte in kostade en 150 000;- och det dom tittat på nu kostar 76 000;- (är säkert ex moms, vet inte riktigt vad det är) så där någonstans ligger budgeten!

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Dyra grejer! Låter inte som något stage piano direkt. Utan mer som en digital flygel (typ "Så ska det låta"). Ska det stå fast på en scen eller ut på turné?

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Kontakt:

Inlägg av Gustav Hedelund »

Fy apan! Gäller det stagepiano tror jag att många skulle bli mer än nöjda med ett Roland V-piano. Själva har vi precis investerat i ett Roland RD-700 NX efter att FP-7 vart utom några som helst bekymmer oavsett band eller raider sedan det kom. Har dock funnits några år på marknaden nu så det är dags att uppdatera backline-sortimentet.

Om det inte är flygel vi pratar om, skulle jag finna det mycket svårt att motivera backline i prisklassen runt 100.000 /enhet, såvida man inte leverar till världsartister på stora scener (5000+) titt som tätt.

Flygel är en annan sak och prislappen i hyra hamnar ofta runt vad många skulle tycka är smärtgränsen för ett PA i produktionsstorleken 500-1500 pers. Dessutom har man säkerligen ett hyfsat nätverk omkring sig som kan tänkas hyra din flygel x antal gånger utanför ditt eget användande för att en sådan investering skall komma på tal.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36

yepp, det är en digital flygel, sorry för det! :P Den kommer att stå på en scen permanent inget som kommer att turneras! Det kommer inte vara stora artister på denna. Ska ta ett lite mer check vad dom egentligen vill ha! Vet bara att dom vill ersätta den dom har just nu!

Mikke Johansson
Rookie
Rookie
Kontakt:

Re: Digital Flygel/Piano

Inlägg av Mikke Johansson »

Yamaha GT2 är väl "standard" men det finns ju billigare varianter/kopior. Korg har ju den där varianten som syns t ex i "På spåret", ser inte ut exakt som en flygel men åt det hållet mer än ett stagepiano.

EDIT:

(OBS! Uppmanar inte till att man absolut ska köpa på Thomann utan använder det bara som en exempellista eftersom deras sökfunktion är mycket enklare än de flesta svenska webshoppar)

1) Det var inte Korg utan Yamaha jag tänkte på; Modus heter serien. T ex:
http://www.thomann.de/se/yamaha_modus_h01_db.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/yamaha_modus_f_11_po.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- nu var ju de inte billigare än det de tittade på, men rätt kul design. Om än otraditionell.

2) Yamaha har ju även enklare varianter av digitalflyglar. T ex:
http://www.thomann.de/se/yamaha_clp265_gp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

3) Även Roland har en digitalflygel:
http://www.thomann.de/se/roland_rg_1_f.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

4) Och så "originalet":
http://www.thomann.de/se/yamaha_gt2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

5) Och.....en till:
http://www.thomann.de/se/behringer_eg81 ... ogrand.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- vet inte om den finns i svart. Och egentligen, spelar det kanske ingen roll.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36

Så kollat lite till!

Det som står på golvet idag är ett YAMAHA GT-2 som har fått klagomål på sig att det inte går att använda enligt pianisterna, ålder ca 10år (lite osäker, kan vara äldre) Troligtvis är klaviaturen dålig, har kollat och det är känns som det är lite olika tryck känsla på tangenterna (då är inte jag en pianist, men det känns så)

Så har någon koll vad det skulle kosta att byta ut klaviaturen på det eller om någon kan repa detta?

Det dom har tittat på och funderat på att köpa är ett YAMAHA CP 300 och sedan bygga en egen möbel till detta!

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36

CP 300 är ett mycket kompetent instrument! Jag har spelat rätt mycket på föregångaren CP 250 och gillar det skarpt. Sen går det ju inte att jämföra digitala pianon/flyglar med en riktigt flygel.

Hur menar du med att det är olika tryckkänsla i klaviaturen? Det brukar vara olika tryck beroende register, t.ex. så föredrar jag om det är lite trögare i basen.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36

Jag är som sagt ingen pianist, så det kanske ska vara så! Men vi upplevde det som att det var skillnad på tryck känslan i mitten av klaviaturen och i det högre och det lägre registret.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Finns som sagt bara en :) GT-2

Mikke Johansson
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Mikke Johansson »

Laga GT2:an!

De används av så sjukt mycket proffs att den inte ska ha några konstigheter för sig om den är "hel".

Daniel G Johansson
Rookie
Rookie
Presentation: Daniel Johansson, född i Markaryd, bor i Lund. Studerar och jobbar med ljudteknik.

Inlägg av Daniel G Johansson »

Vad jag förstått så är det ett känt problem att Yamahas klaviatur slits snabbare än andra tillverkares. Jag vet inte om de har löst det i sina nya produkter.

Skriv svar