Ploppar
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte! - Ort: Skokloster
- Kontakt:
Ploppar
Har ett smärre problem, kommer köra lite eget ljud o ljus så småningom.
Planerar och har det. Testade en helg att köra det lilla ljudet och ljuset jag har i rummet.
Så jag tänkte.. Då kan jag testa köra ett sånt där hustrådlöst on/off switch.. Testat det tidigare utan problem.
Så när jag körde ljudet och ljuset tillsammans nu och satte på och stängde av ljuset (bara ett par LED kannor)
så händer det ju så att det blir ploppar.. Ganska starka sådana. Hörde med Daniel Hedman vad "felet" kan vara.
Och han gissade till slut att det blir en spänning på nollan, vilket gör att det poppar oavsett vilken fas man körde på.
Hade nämligen testat vartenda uttag i huset. Det blir ploppar överallt. Han föreslog då att jag skulle införskaffa mig
ett nätfilter. T.ex en Furman power conditioner. Jag tyckte det verkade ganska onödiga pengar... Den allra största
delen pga det egentligen inte är så mycket en sån innehåller. Då kunde man använda ett vanligt nätfilter ifrån t.ex
Elfa. Och byta ut apparat intagen till apparatintag med nätfilter. Ja så kan man göra tänkte jag då.
Så nu kommer frågan/orna
Vore det inte bättre att kunna sätta ett sånt nätfilter på ett grenuttag?
Kan man sätta något sånt nätfilter på en enkel CEE splitbox? typ denna
http://www.promixsweden.se/eurolite-sb6 ... c-943.aspx
Eller på något sätt genom att inte sätta in nätfilter på varenda pryl?
Vad för problemlösning kan ni "rekomenndera" vad man kan göra åt detta?
Man är ju trots allt en amatör inom el... Alltså ej läst någon el mer än fysik a och b..
Tack på förhand
Jonas
Planerar och har det. Testade en helg att köra det lilla ljudet och ljuset jag har i rummet.
Så jag tänkte.. Då kan jag testa köra ett sånt där hustrådlöst on/off switch.. Testat det tidigare utan problem.
Så när jag körde ljudet och ljuset tillsammans nu och satte på och stängde av ljuset (bara ett par LED kannor)
så händer det ju så att det blir ploppar.. Ganska starka sådana. Hörde med Daniel Hedman vad "felet" kan vara.
Och han gissade till slut att det blir en spänning på nollan, vilket gör att det poppar oavsett vilken fas man körde på.
Hade nämligen testat vartenda uttag i huset. Det blir ploppar överallt. Han föreslog då att jag skulle införskaffa mig
ett nätfilter. T.ex en Furman power conditioner. Jag tyckte det verkade ganska onödiga pengar... Den allra största
delen pga det egentligen inte är så mycket en sån innehåller. Då kunde man använda ett vanligt nätfilter ifrån t.ex
Elfa. Och byta ut apparat intagen till apparatintag med nätfilter. Ja så kan man göra tänkte jag då.
Så nu kommer frågan/orna
Man är ju trots allt en amatör inom el... Alltså ej läst någon el mer än fysik a och b..
Tack på förhand
Jonas
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Re: Ploppar
Du kan ju inte montera in ett "vanligt" nätfilker i en grendosa.Jonas Jansson skrev:Har ett smärre problem, kommer köra lite eget ljud o ljus så småningom.
Så nu kommer frågan/orna
Tack på förhand
Jonas
Då faller CE märkningen, om det händer otrevliga saker (som BRAND) blir det väldigt komplicerat.
Jag skulle testa ett annat märka av "hustrådlöst on/off switch"
Det är nog billigare lösning än nätfilter.
Måste det vara trådlös styrt?
Finns ju färdiga på/av lådor att köpa.
- Daniel Hedman
- PAR-30

- Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
- Kontakt:
Jasså sa jag det!!!Jonas Jansson skrev:Hörde med Daniel Hedman vad "felet" kan vara.
/Daniel Hedman - DAH Sound
- Christer Löfgren
- PAR-20

- Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01 - Ort: Enköping
- Kontakt:
Varför skall du överhuvudtaget slå av strömmen till en LED parkanna?
Släck den bara med DMX som den är gjord för så är "plopparna" borta.
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
DAGENS BÄSTA!Christer Löfgren skrev:Varför skall du överhuvudtaget slå av strömmen till en LED parkanna?
Så enkelt livet kan vara ibland !
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Kontakt:
Måste det vara trådlös styrt?
Finns ju färdiga på/av lådor att köpa.
Jag vet. Med blir inte det samma sak så det ploppar ändå?
Varför skall du överhuvudtaget slå av strömmen till en LED parkanna?
Temporär lösning. Är man fattig så är man =/
Ja Danne du sa det
Men det är nog inte ofta jag kommer kunna ha separat ström..
Kan man köpa nån el-björn central eller så som har något nätfilter eller sånt inbyggt?
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
ska inte det egentligen vara så att ljudströmmen ska ha en egen skyddsjord för att vara säker på att bli avskild från resten av Nätet.
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Ett enkelt sätt å få bort "ploppar" är att sätta en bipolär konding med lågt värde paralellt över brytaren!
Detta brukar funka till 90%
Men som någon skrev, ändra värdet på DMX signalen så blir dom svart!
Å det där med jord å separat slinga för att få den avskilt funkar inte, alla jordar är anslutet tillsammans. Jordpotensial är en annan sak som uppkommer i ljudanläggningsr
Detta brukar funka till 90%
Men som någon skrev, ändra värdet på DMX signalen så blir dom svart!
Å det där med jord å separat slinga för att få den avskilt funkar inte, alla jordar är anslutet tillsammans. Jordpotensial är en annan sak som uppkommer i ljudanläggningsr
- Christer Löfgren
- PAR-20

- Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
- Kontakt:
Alltså detta är ju ganska skrämmande läsning......
Han skriver ju för helsike att han tänder och släcker en par 56 LED armatur med en helt vanlig på och avknapp (ok för trådlös) och INGEN förklarar för stackaren varför det ploppar.
Utan alla försöker hitta en lösning på plopp problemet, och det är ju hur enkelt som helst........
Ge f.n i att göra på det viset och använd LED:en som den skall användas, eller skaffa en vanlig parkanna att slå på och av.
Han skriver ju för helsike att han tänder och släcker en par 56 LED armatur med en helt vanlig på och avknapp (ok för trådlös) och INGEN förklarar för stackaren varför det ploppar.
Utan alla försöker hitta en lösning på plopp problemet, och det är ju hur enkelt som helst........
Ge f.n i att göra på det viset och använd LED:en som den skall användas, eller skaffa en vanlig parkanna att slå på och av.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

Du har inte läst mycket om du tycker detta är "skrämmande läsning"
Låt grabben stänga av dom om han vill, han kanske inte har något dmxbord.
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Det värsta som händer är ju att en dimmerkanal eller armaturen pajjar. Man kan göra så, men det är inte rätt
Flest inlägg när den dör vinner!
- Nicke Löfgren
- PAR-64

Hmmm, vadå?!?
Om jag ställer armaturen i standalone med micstyrning måste jag väl för bövelen kunna stänga av den å sedan slå på den igen utan något ska gåmsönder
Om jag ställer armaturen i standalone med micstyrning måste jag väl för bövelen kunna stänga av den å sedan slå på den igen utan något ska gåmsönder
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Uppfattade det som att han körde den på en dimmer, men jag kanske är lite bakom flötet 
Flest inlägg när den dör vinner!
- Nicke Löfgren
- PAR-64

Bakom flötet.....Under flötet menar du...heheh 
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Kontakt:
Hehe Nicke förstår mig 
Jag kör på en av/på switch i format utav husgeråd. Inte rätt nej..
Funkar, ja. Rätt, nej. Det får bli så innan jag skaffar DMX-kontroller.
Jag kör på en av/på switch i format utav husgeråd. Inte rätt nej..
Funkar, ja. Rätt, nej. Det får bli så innan jag skaffar DMX-kontroller.
- Christer Löfgren
- PAR-20

- Kontakt:
Det jag tycker är skrämmande är att ni försöker hitta på andra "dumma" lösningar på problemet, är det inte bättre att förklara problemet direkt?Nicke Löfgren skrev:Du har inte läst mycket om du tycker detta är "skrämmande läsning"![]()
Så sant så + att du får "ploppar" på köpetNicke Löfgren skrev:Hmmm, vadå?!?