Krav på övervakning av ljudnivå?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Krav på övervakning av ljudnivå?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Kortfattat: Finns det några krav på att man ska övervaka ljudnivån i eventlokaler?
Flest inlägg när den dör vinner!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Re: Krav på övervakning av ljudnivå?

Inlägg av Christopher Berg »

Det står väl på tillståndet att mätning skall göras.

Eller är det verkligen dags för mig att sova nu? :P
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anton Gildebrand skrev:Kortfattat: Finns det några krav på att man ska övervaka ljudnivån i eventlokaler?
Mitt råd kolla med miljökontoret i kommunen där du ska va.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Gildebrand skrev:Kortfattat: Finns det några krav på att man ska övervaka ljudnivån i eventlokaler?
Indirekt och i praktiken ja, så fort som man (läs: den som bedriver verksamheten) kan anta att ljudnivån kan komma att innebära skada eller olägenhet för människors hälsa. Miljöbalkens 2. kap 3 § styr detta:
Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.

Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.

Dessutom, och minst lika viktigt (Miljöbalken 2. kap 2 §) :
Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet.

Dessutom kan kommuner ha striktare och mer uttrycklig reglering, både övergripande, i hyres- och upplåtelsevillkor för lokaler, och i tillståndshandlingar.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Tack för alla svar!
Jag jobbar extra på en skola, och det brukar vara rätt mycket föreställningar och sånt. Problemet är bara när det är knattar i publiken, då jag inte har en aning om hur högt jag ska spela. Jag tycker att jag spelar långt under vad som borde vara någon som helst fara, men ändå kan man se någon som sitter med händerna för öronen. Det är ju så svårt när det är dessa småbarn att veta. Därför så hade det varit grymt bra med fast installerad utrustning för att övervaka ljudnivån i lokalen, så att man har lite mer att gå på när man mixar.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mitt tips är att ha en decibelmätare med och mäta lite då och då under tiden för att vara säker på att du följer reglerna.
Anger inte kommunen en LÄGRE gräns för arrangemanget så är det reglerna här som gäller: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/200 ... 2005_7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag försöker ha med mig decibelmätare så ofta som möjligt om jag känner minsta lilla tvivel på hur det kommer bli.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Jo jag har börjat använda mig av en decibel-meter, men det smidigaste hade ju ändå varit fast installerad utrustning, där man får välja åldersgrupp på publiken, och sen kanske en lampa som börjar lysa om man överskrider maximala peak/medelnivån

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Inlägg av Krister Uddén »

Jakob Carlsson skrev:Mitt tips är att ha en decibelmätare med och mäta lite då och då under tiden för att vara säker på att du följer reglerna.
Anger inte kommunen en LÄGRE gräns för arrangemanget så är det reglerna här som gäller: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/200 ... 2005_7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag försöker ha med mig decibelmätare så ofta som möjligt om jag känner minsta lilla tvivel på hur det kommer bli.
Hmm, Fast dessa är väll bara "allmänna råd" dvs upp till miljö och hälsa i kommunen att göra "egen" bedömning?
Och vad gäller på arrangemang som inte "hög musik spelas",
Tänker t.ex på motortävlingar, Fyrverkerier, Pyroteknik eller liknande.
Är ju lite krångligt att sänka nivån på rallybilar utan att försämra prestanda.

Någon som vet?

/Krister

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Det är allmänna råd som gäller i brist på strängare bestämmelser från kommunen typ. Det är så miljöinspektörerna brukar se det.

Motorbuller lyder under arbetsmiljölagen och alla som jobbar på banan ska ha hörselskydd, vad jag vet ska det även finnas tillgängligt för publiken.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Inlägg av Krister Uddén »

Jakob Carlsson skrev:Det är allmänna råd som gäller i brist på strängare bestämmelser från kommunen typ. Det är så miljöinspektörerna brukar se det.

Motorbuller lyder under arbetsmiljölagen och alla som jobbar på banan ska ha hörselskydd, vad jag vet ska det även finnas tillgängligt för publiken.
Enl Arbetsmiljöverket är "Allt oönskat ljud kallas för buller"
Men motorljudet är ju en del av en motorshow.
Alltså INTE Oönskat ljud...

Hur tänkter man då?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Enligt deras definition är det kanske oönskat ljud, du går inte dit för att höra ljudet jättehögt.
Men annars borde det vara likställt med musik.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Kolla denna

http://www.soundear.com/noise-meters.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Patric
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

SoundEar är riktigt bra, man kan ställa in själv när man har " Max" volym och den röda börjar lysa/blinka.

Själv köpte jag till logger, då kan man importera in värderna i dator å skriva ut dem om man vill!

Perfekt att sätta in "kurvan" i en pärm efter alla arr!

Skriv svar