Hjälp med uträkning av högtalare

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Bo-Markus Johansson
Rookie
Rookie

Hjälp med uträkning av högtalare

Inlägg av Bo-Markus Johansson »

Hjälp med uträkning av högtalare.

Har två st Ciare 12.00 SW liggandes, 12" element lämpade för hornkonstruktioner. Planen var att bygga ett par "Punisher" http://www.speakerstore.nl/constructions/21" onclick="window.open(this.href);return false; som ett kul projekt på semestern. Men nu efter att ha flyttat inser jag att det inte finns plats att ha sådant stående.
Vill därför bygga en smidig 2x12" sub eller bashögtalare, vet ej hur lågt två tolvor kan gå om man samtidigt vill ha hyfsad effekttålighet. Elementen pallar för tusen watt styck och jag har ett gammalt Peavy 1.3k som åtminstonde på pappret levererar just 2000w bryggat i 4ohm.
Har definitivt ingen kunskap att själv räkna ut lämplig låda. Så jag undrar om man kan köpa den här tjänsten någonstans eller om det finns bra program för MAC som inte kostar en förmögenhet.
En undran jag har är vilken princip av låda som är bäst. Sluten, bandpass eller basreflex.
Kanske oxå är ett måste att använda högpassfilter för att skära bort de lägsta frekvenserna med så små element. Hade i och för sig gärna sluppit högpass då jag förmodligen kommer undan med ett billigare delningsfilter då.
Har inte tänkt använda lådan i något proffssammanhang utan gör det här bara för att jag tycker det är kul att bygga saker och jag ändå har element, mdf, handtag, galler och speakon utspritt lite överallt.
Datablad:
Qms 6,99
Qes 0,40
Qts 0,38
Fs 43,61 Hz
Re 6,73 Ohm
Mms 137,3 g
Cms 0,00097 m/N
Bl 25,28 Wb/m
Sd 0,049 m2
Vas 0,032 m3
u0 0,65 %
XMax 11,5 mm
Le 2,35 mH

Tacksam för alla tips och tankar!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Re: Hjälp med uträkning av högtalare

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Kör hellre köra slutsteget tvåkanaligt med 8 Ohms belastning istället för att brygga det med 4 Ohms belastning.

Tillräckligt med effekt, och förmodligen bättre ljud.

I hemmamiljö är det dessutom att föredra två lådor på olika ställen i rummet istället för en låda, så bygg hellre
två små enkeltolvs-lådor istället för en stor dubbeltolva.

Vad gäller lådförslag så skulle jag vända mig till tillverkare eller distributör för förslag, annars hittar du säkert
en del på speakerplans.com eller vad sidan nu heter.

/M

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Kolla detta. Excellark för beräkning av lådor.

Kanske kan vara något.
Har ingen aning om det är bra men det kanske ni andra kan uttala er om.
Det är gratis iallafall.

http://www.kennethshem.se/Ezespeak/Ezespeak.html
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

underbar sida
den skulle man haft då en firma försökte sälja skärmad optokabel till mig
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bo-Markus Johansson
Rookie
Rookie

Tack för tips på gratisprogram. Tråkigt nog har jag inte inte excell i min dator. Och Kennethshemsidan är senast uppdaterad 2002 så mitt OSX är för modernt för att köra beräkningsprogramet som finns där. Nåväl, finns ju pc på jobbet. Tror det är lättare att hitta bra saker som funkar i XP.
Anledningen till att jag vill vara lite noggrann är att killen jag köpte elementen byggde lådor från ritningar av B&C:s 12" sub och modifierade lite efter eget huvud vilket kanske inte är värdens bästa ide´. Jag tycker hursomhelst att lådorna inte låter som de borde, svårt att förklara hur. Vill ha "lite mer kött på benen" innan jag försöker toppa hans konstruktion.
Självklart förstår jag att ett hemmabygge alltid kommer förbli ett hemmabygge och i vissa fall låta därefter vad än alla flashiga program påstår. Och det kan ju vara så att mina element bara funkar i horn och inget annat. Men men, det här projektet går lika mycket ut på att lära mig använda överhandsfräsen, hitta rätt färg och få till "den rätta skrovliga ytan" som att nå fram till det perfekta ljudet.

Bo-Markus Johansson
Rookie
Rookie

Appropå B&C:s förslag på lådor http://www.bcspeakers.com/page.php?id=22" onclick="window.open(this.href);return false; tycker jag det verkar lite skumt. 12"-lådan skall ha max spl 129dB och 18"-lådan 131dB. Känns som det är lite väl optimistiskt för tolvan :roll: Ännu mer förbryllande är att 2x15"-lådan har max spl140dB medan 2x18" har "bara" 138dB som max. Antingen stämmer inte siffrorna eller är det bara jag som stirrar mig blind på dem men lite lurigt känns det. Alla lådor är under kategorin SUB så ljudtrycket borde väl vara uppmätt vid ungefär samma frekvens.
Bättre är väl kanske att som RCF inte ange max SPL som i deras 4x21" konstruktion http://www.rcf.it/c/document_library/ge ... E-5155.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Jag förstår att den flyttar luft ändå :D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bo-Markus Johansson skrev:Alla lådor är under kategorin SUB så ljudtrycket borde väl vara uppmätt vid ungefär samma frekvens.
Om du bara visste (eller det kanske du gör) hur många högtalartillverkare som anger siffror som är rena önskedrömmarna. Sublådor med max SPL eller verkningsgrad angivna vid 1000Hz, och dessutom beräknat utan att ta hänsyn till värmekompression, istället för uppmätta resultat vid en frekvens där lådan verkligen används. Och det är inte bara wannbetillverkare som gör detta, utan många av de seriösa och välkända fabrikaten.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Ett exempel är 4x21"-subben i länken ovan vars känslighet är uppmätt mellan 100-500Hz... Sa någon sub???

/M

Bo-Markus Johansson
Rookie
Rookie

Har forskat på nätet och det verkar som horn är det enda mina Ciare-element är bra på. Inget jag har plats för så det blir väl till att sälja.
Lite tråkigt att etablerade märken använder sig av mätningar vid frekvenser som inte matchar användningsområdet för högtalaren. Inte för att max SPL är det viktigaste i livet för mig utan för minskat förtroende. Skall nog köpa ett par diskanter istället, lite svårt att mäta dem vid andra frekvenser är vad de konstruerats för..

Skriv svar