Det är så att jag håller på och bygger studio.
Det jag vill veta nu är vad det är för utrustning jag behöver och vad ni då kan rekommendera..
Jag har dator (MAC och PC) och har Monitorer, fast har inte mixer, och inget annat allts...
Kan ni hjälpa mig med att bygga upp min studio på bästa sätt och så att det inte bli så dyrt heller med utrustning.. Vad är bra att använda för hårdvara.
Olika typer av processor, mixerbord, mikrofon, hörlurar, etc etc
MVH
Andres
Studio utrustning
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
Jag tror att det är bättre att vända sig till tidningen studios forum.
http://forum.studio.se/index.php?act=idx
http://forum.studio.se/index.php?act=idx
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Re: Studio utrustning
Andres, du ställer en helt omöjlig fråga eftersom du inte berättar något om vad för slags studio det är du bygger. Den utrustning du behöver varierar inom ett mycket(!) stort spann, beroende på din inriktning, målsättning och budget. Du kan bygga "studio" för 10.000 kr och för 10.000.000 kr, båda ändarna av spektrat kan vara precis lika rätt beroende på vad man vill åstadkomma.Andres Ceron skrev:Det är så att jag håller på och bygger studio.
Det jag vill veta nu är vad det är för utrustning jag behöver och vad ni då kan rekommendera..
Men jag gissar att du rör dig i den nedre änden av skalan. Oavsett vilken omfattning och skala du siktar mot behöver du en eller flera bra mikrofoner, en eller flera bra mikrofonförstärkare (kan vara lösa eller ingå i en mixer), någon form av inspelningsutrustning (digital eller analog) samt någon form av lyssningsanläggning. Du behöver dessutom ett inspelningrum och ett lyssningsrum - kan vara samma rum - med hyfsat neutral klang och låg nivå av inkommande störljud. Var och en av de beståndsdelarna kan kosta nån tusenlapp eller flera hundra tusen.
Det kan vara svårt att skrapa ihop pengar för att skaffa allt på en gång, och man frestas gärna att snåla här och var. Snåla inte på lyssningsbiten, eftersom det viktigaste i alla lägen är att du vet hur det du gör låter. Av samma anledning är det värt att lägga både tid och pengar på rummet. Det mesta går att göra själv för rimliga pengar, det finns gott om gör-det-själv beskrivningar på nätet, det mesta på engelska.
Man kan, och nu svär jag i kyrkan, åtminstone till en början snåla på mikrofonbiten med acceptabelt resultat. De senaste tio årens prispress och "kinesifiering" av mikrofonutbudet har gjort att det går att hitta mikar för någon tusenlapp och uppåt i nypris, som är fullt användbara för att skapa bra inspelningar med smal budget. En kostnadseffektiv och kompetent inspelningsrigg kan exempelvis bestå av en dator med Protools LE, men det finns gott om alternativa plattformar.
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
Precis som Mikael skrev måste du berätta vad du tänker använda studion till och i vilken prisklass.
Frågor som kan vara bra att ställa sig
- Hur stor är min budget
- Vad ska jag spela in
- Hur ser min studio lokal ut
- hur gillar jag att jobba, Digitalt eller analogt
- Vilket program vill jag arbeta i
Frågor som kan vara bra att ställa sig
- Hur stor är min budget
- Vad ska jag spela in
- Hur ser min studio lokal ut
- hur gillar jag att jobba, Digitalt eller analogt
- Vilket program vill jag arbeta i
-
Lasse Johansson
- PAR-20

För att ge något vettigt svar så behöver man veta Budget samt användningsområde. som ovanstående svarat.
Har genom åren byggt ett tiotal studios, allt från hemstudio till komersiell produktion.
1. Budget för en ok hemstudio kan fördelas 60% hårdvara, 40 % byggnad.
2. För proffs studion brukar fördelningen hamna tvärsom, men då handlar det om helt andra summor än hemstudion.
att köpa hårdvara; handla kvalitet i stället för kvantitet.
tex: om du väljer att köra typ: protools.
köp bra micampar eller analogmixer av hög klass.
köp inte mer ch än du tänkt använda.
Köp en bra compressor i stället för 5 halvdana, ( de blir bara dammsamlare efter ett tag)
satsa rejält på monitorer samt akustiken i lyssningsrummet.
köp monitorer utifrån vilken ljudbild du gillar / inte efter vad som är i ropet just nu.
China mikar = helt ok att starta med !!
De va lite intro......går att skriva detta forum fullt om så är, men jag tror
du ska fortsätta tråden på Studio Forumet där det finns mer likasinnade.
Lycka till med bygget !
Har genom åren byggt ett tiotal studios, allt från hemstudio till komersiell produktion.
1. Budget för en ok hemstudio kan fördelas 60% hårdvara, 40 % byggnad.
2. För proffs studion brukar fördelningen hamna tvärsom, men då handlar det om helt andra summor än hemstudion.
att köpa hårdvara; handla kvalitet i stället för kvantitet.
tex: om du väljer att köra typ: protools.
köp bra micampar eller analogmixer av hög klass.
köp inte mer ch än du tänkt använda.
Köp en bra compressor i stället för 5 halvdana, ( de blir bara dammsamlare efter ett tag)
satsa rejält på monitorer samt akustiken i lyssningsrummet.
köp monitorer utifrån vilken ljudbild du gillar / inte efter vad som är i ropet just nu.
China mikar = helt ok att starta med !!
De va lite intro......går att skriva detta forum fullt om så är, men jag tror
du ska fortsätta tråden på Studio Forumet där det finns mer likasinnade.
Lycka till med bygget !
- Håkan Petersson
- Rookie

Jag tycker att API 500-idén verkar intressant, så det hade jag kollat upp nästan oavsett budgetnivå. Senaste numret av mm (Musikermagasinet) har en artikel om det. Två länkar därifrån: http://www.apiaudio.com, http://www.adesignsaudio.com och någon form av manifest för standardiseringsarbetet: http://www.apiaudio.com/vpr_alliance.html