Basproblem.
- Björn Lundin
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
- Kontakt:
Basproblem.
Ibland uppstår ett tråkigt problem när vi kör disco utomhus, basen existerar knappt i mitten på dansgolvet. Har testat olika sätt att stacka basarna på, men inget verkar hjälpa. Sist användes 4 basreflexlådor per sida.
Fick ett tips angående problemet som jag inte hunnit testa. Han sa att jag skulle dela upp basarna på 2 olika processorkanaler / sida och delaya den ena. Kan det funka? Kan inte riktigt greppa teorin bakom det.
Fick ett tips angående problemet som jag inte hunnit testa. Han sa att jag skulle dela upp basarna på 2 olika processorkanaler / sida och delaya den ena. Kan det funka? Kan inte riktigt greppa teorin bakom det.
-
Niklas Svensson
- PAR-20

-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Niklas: För att veta vad fasfel är måste du först veta vad fas är, för att sedan förstå vad som är fel 
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29
Hoppas att engelskan inte skrämmer dig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29
Hoppas att engelskan inte skrämmer dig.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Björn Lundin
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
- Kontakt:
-
Bosse Ericson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Niklas Svensson
- PAR-20

-
Per Johanson
- PAR-64

Genom att i tidsdomänen flytta ena substacken bakåt (eller fysiskt som också fungerar) så kommer du att göra så att loben blir vidare och du får en mindre koppling i mitten och mer sub på sidorna. Fungerar bra om du har _mycket_ sub till att börja med. Detta givet att högtalarna i utgångsläget verkligen lirar som dom ska. Det verkar inte så på din beskrivning. Har du verkligen koll på att polariteten (INTE FASEN för fasen) är rätt i hela kedjan?Björn Petersson skrev:Har inte centrerat subbarna. Dj-båset är så klockrent placerat i mitten att subbarna knappt får plats, men ska testa nästa gång iaf och se hur det blir.
Kan tipset om att delaya en kanal/sida fungera? Jag förstår inte hur det skulle funka, men jag är ju lååångt från fullärd.
För att beskriva delayets effekt använder jag en starkt förenklad skiss.
s=sub i lite lagom mängd...
S=sub som kopplar ihop och ger minst 3dB extra på grund av detta
l=sub som på grund av utsläckningar har en dip på minst 3dB
L=större dippar
Först en vanlig set up med 4 st subbar stackade två högt.
lllllLLLLllssssssssllLLllSSSSllLLllsssssssllLLLLllllllllll
Om man nu backar den yttre subben en liten bit så kommer basen att se ut så här.
llllLLsssssssssslllssssSssslllssssssssssLLllllllll
Denna väldigt förenklade skiss visar förhoppningsvis vitsen med att förskjuta loben. Observera att du försämrar verkningsgraden i systemet, så du behöver ordentligt med pulver från början. Att tipsa om dubbelt så mycket steg och processorer är inte speciellt snällt när det enda du behöver göra är att knuffa bak ena stacken en bit.
Centrerade subbar fungerar bra i teorin men sällan i praktiken. Ska du ha fyra 2x18" vilket inte är speciellt mycket sub i många fall syns som sagt inte den som står på scen. Tidsmässigt kan det också bli konstigt mellan toppar och basar i alla fall på lite större scener. Enda fördelen med centrerade subbar är att det blir hyfsat jämt i horisontalplanet men det är sällan enda parametern att ta hänsyn till.
För att ha en chans att komma med relevanta tips behöver vi veta mer. Vad är det för subbar, hur delas de, hur långt isär i de placerade, hur stor yta vill du att de ska täcka osv.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Björn Lundin
- PAR-30

- Kontakt:
Intressant läsning. Nu har jag ju fått ett par tips att kolla upp, det tackar jag för!
Basarna är av märket Ciare och membranstorleken är 18", delade på 120. Innerkant mellan subbarna på L/R är ca. 3 meter, alltså väldigt smalt. Ytan som jag vill täcka upp är ungefär 8x12meter, ganska litet dansgolv. Sist ställde vi alla basar på backen i kluster om fyra/sida. Upplevde det som aningens bättre än 2 på höjden.
Basarna är av märket Ciare och membranstorleken är 18", delade på 120. Innerkant mellan subbarna på L/R är ca. 3 meter, alltså väldigt smalt. Ytan som jag vill täcka upp är ungefär 8x12meter, ganska litet dansgolv. Sist ställde vi alla basar på backen i kluster om fyra/sida. Upplevde det som aningens bättre än 2 på höjden.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Björn Lundin
- PAR-30

- Kontakt:
- Björn Lundin
- PAR-30

- Kontakt: