Vilka lurar är lämpliga?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Christopher Davis
Rookie
Rookie
Kontakt:

Vilka lurar är lämpliga?

Inlägg av Christopher Davis »

Hej. Jag tänkte se om någon kan tipsa mig om vilken sorts lurar jag ska/bör köpa. Jag har till stor del tänkt mig att använda dem vid livespelningar, men helst även i studion. Är detta möjligt? Vilket är bäst, slutna eller öppna lurar? Den prisklass som jag har råd med är max 1500kr eller däromkring.
Tacksam för svar

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

I studion så är det ju slutna lurar som gäller så dom inte läcker så mycket, live är det väldigt bra med slutna lurar för då hör man bara det som kommer ut ur lurarna och det blandas inte med ljud från PA, scen och folk som finns på platsen. Jag gjorde en liveinspelning på ett cafe en gång och var glad för att jag hade slutna lurar för det var j-vligt hög volym i lokalen men jag hade den volym jag ville ha i mina lurar och hörde inte omgivningen så mycket.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Christopher, läs den här tråden: viewtopic.php?t=540&highlight= .

Christopher Davis
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Christopher Davis »

Tack så jättemycket Jakob! Det var till stor hjälp. Även ett stort tack till Mikael för tipset. Såg inte att det redan fanns en tråd om lurar.

Skriv svar