Installation på gym

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Installation på gym

Inlägg av Per Johanson »

Jag har fått en kontrollfråga från i ett gym i stan. I deras träningshall med styrketräningsredskap behövs någon form av musikbakgrund. Min fråga är designmässig i första hand, dvs förslag på hur det ska lösas är mer välkommet än exakt vilka högtalare som skall användas. I alla fall i dagsläget. Vid ett senare tillfälle är det möjligt att diskussionen kommer att gälla förslag på lämpliga produkter.

Uppskattningsvis kanske man behöver kunna nå 80 dB hyfsat bredbandigt och med inte alltför ojämn spridning. Rummet är ca 10*20 meter och det är ca 3,5 meter i takhöjd. De monetära resurserna är små.

Ingen utrustning finns att ta hänsyn till.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Små satelliter med sub till är väl att föredra.
Det brukar sällan vara någon som är intresserad av att se sådan utrustning på ett gym.
Där är det annat som är intressant.
Det brukar verkligen kunna vara en hög grundvolym på gym.
Många och mindre till storlek tror jag är att föredra.
Även om det innebär mer installationsarbete.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Instämmer med föregående talare. Jag har med lyckat resultat gjort sådana installationer utan subar också. I dessa fall har jag t.ex spridit ut en knippe Turbo Impact 50 eller RCF Mon5 med ett par meters mellanrum runt lokalen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har gjort ett antal GYM.

Dom första var typ mer allmänt ljud som jag fick senare kompletterar. Vid senare installationer så har jag alltid andvänt mig av sub.
Vad jag har lärt mig är att det är viktigt med bra tryck i botten, fast samtidigt får det inte vara direkt hög volym.

Och senare år när man har blivit "gubbe" och har försökt få bort den allmänna bilring vi brukar få
Så har även en annan börjat gå på GYM å det känns bra med bra bas i lokalen :D

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Vad är det för tak?

Är det innertak i lokalen så är det ju alltid snyggast med innertakshögtalare. Kompletterar man upp med en sub så ska det nog fungera bra.

Turbosound har relativt nyligen släppt en takhögtalare som skall vara bra, sen finns det ju sonance mfl som är duktiga på det.

Skriv svar