Att rigga ljud i tälthallar

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Att rigga ljud i tälthallar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Någon som har bra erfarenhet av att "köra" ljud i stora tält hallar typ 20x40m?

Jag har provat flertalet gånger men får alltid en "lucka" i mitten i hallen, finns inget tryck där! Men efter långsidorna så är det ett jä*la tryck.

Har exprimenterat med olika lådor (horn, bandpass och reflex) , Kagge micken på olika ställen, JA allt är testat.

Är det någon som har några ideer?

Ska tilläggas att ljudet ska inte överstiga typ 95dBA :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jonas Lundin »

Finns det någon möjlighet att sätta in centerhögtalare på nåt sett i högtalarsystemet i tältet?

Jag tänkte eftersom du har problem i mitten av "ljudbilden".
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

På din beskrivning låter som det framför allt är basen du har problem med. Har du provat att centerstacka basarna för jämnare spridning?

Vad gäller topparna så är det enda receptet att använda högtalare med väldigt kontrollerad spridning. Håll ljudet borta från tältväggarna helt enkelt. Sikta på publiken och endast på dem. Minsta spill blir mycket värre i ett tält än i vanliga fall.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Ja det är basen som är problemet.

Det enda jag inte är att center stacka basarna. Ska göra ett test på tors. :D

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Nicke Löfgren skrev:Ja det är basen som är problemet.

Det enda jag inte är att center stacka basarna. Ska göra ett test på tors. :D
Mittstackade baslådor kan lätt bli litet opraktiskt om man inte har en väldigt hög scen, av uppenbara skäl... :)
Men man behöver inte stacka på höjden. Istället kan man prova sig fram på temat endfire. Här:LÄNK är en paketlösning, om än kanske i minsta laget, för att illustrera principen. Här: LÄNK kan den nyfikne läsa om de bakomliggande principerna (som för övrigt är i stort sett samma för både högtalare och mikrofoner).
En mer lättillgänglig översikt finns exempelvis på :LÄNK.

Inte så krångligt som det verkar, fast man behöver litet extra tid att labba.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

När jag har kört i tält så har jag inte haft problem med subben så mycket det e värre med toppen som slår i tältdukarna.

Mikael.. Jag har labbat och provat endel med det med subbarna och fått fram goda resultat. Jag använde det på ett utomhusjobb där jag ville ha lite subb upp på scen. Det blev lite för bra det va dem som satt mitt framför subbarna som hörde dom de andra blev utan. Men det va med 4st subbar. vi gick sen ner på 3st och fick mycket mera spridning men endån riktat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

en variant är ju att du tar en hel del dubbel 18 basar. och stackar höger/vänster. och sen lägger på 2-4 B2.or mittstackat, lägger dom på en aux och delar dom vid typ 60hz och lägger på lite på bara typ kagge och bas, och kanske cd eller va du ska ha..då blir de ett väldans tryck...har testat.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Kanske lite väl uppenbart, men har du kollat så att du inte har något fasfel i din rigg?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

David! Det finns inte ett enda fasfel i riggen! Detta jag talar om är ett "problem" som inte bara jag har dykt på. Varför jag skrev det just nu var att jag riggade i en tälthall.

Har förövrigt provat att göra ett centerkluster med basar oxo. Jag hade 4st JBL Mpro 418SP över som jag tog dit! Vilken skillnad det blev. :D :D

Så jag tror att man måste stacka "hela" tältgaveln/ scenkanten med basar för att få ett jämt snyggt ljud.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke Löfgren skrev:Har förövrigt provat att göra ett centerkluster med basar oxo. Jag hade 4st JBL Mpro 418SP över som jag tog dit! Vilken skillnad det blev. :D :D

Så jag tror att man måste stacka "hela" tältgaveln/ scenkanten med basar för att få ett jämt snyggt ljud.

Nicke, när du gjorde centerclustret, hade du två stackar left/right plus centerklustret då eller bara i center?

Om du kör både och får du ju fortfarande en hel del utsläckningar (fler fast mindre faktiskt). Testa annars att köra med bara centerklustret. Då får du absolut jämnast spridning.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Japp, jag hade både left/right kvar. Jag la faktist 2st JBL på left och 2st på right.

Kör PA imorgon med så jag tänker testa det du sa, även att lägga dom på en Aux.

Tilläggas är att scenen är endast 6m bred :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Använd inte auxen som en volymkontroll bara... Antingen är ljudkällan med och då på 0dB eller också är av. Dvs det funkar lika bra med en subgrupp.

Skriv svar