PA Supply 2006 Turin Olympic Games

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Ljudnisse
Rookie
Rookie

PA Supply 2006 Turin Olympic Games

Inlägg av Ljudnisse »

Vilken firma fick uppdraget att leverera PA mm... till invigningen och avslutningen på OS i Turin ?? Och vad det för prylar ??

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Vad jag förstår enligt Robe's hemsida så var det företaget Agora som supplya ljus (inte allt, men tydligen stora delar av Robe ljuset), resten vet jag inte...

Försökte söka lite men hitta inte så mycket. Någon annan som hittat?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Ca 160+40 LAB-steg var på plats...
-+> www.ell.nu <+-

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Jag har hört Community nämnas vet dock inte alls hur mycket, egentligen om, eller isåfall varför och av vilka.

Piloten
Rookie
Rookie

Inlägg av Piloten »

Den största delen av PA:t är Panasonic/RAMSA. De brukar sponsra de olympiska spelen med audio och video.

På invigningen och avslutningen användes Panasonic WS-LA1 och LA2 line array högtalare. Även ett antal Meyer MILO och MICA. 48 zoner kontrollerade med XTA processorer.

Digigram EtherSound via fiber.
Ca 4000 in-ear system.
Analoga Midas och Cadac bord.

Tyvärr säljs inte RAMSA's produkter i Sverige p.g.a. nån EU regel.

Ni kan läsa mer på http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/12419/0
Där finns några bilder och mer info om PA:t.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

4000 in ear-system? :?

Det låter ju helt sjukt...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag är fortfarande förvånad över det där med 4000 in ear-system till OS. Ett rack med IEM brukar ju ta en gnutta plats, och 4000? :o
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Alla mottagare kanske går på en och samma sändare?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

En annan lösning istället för så många monitorsystem (om nu folk ska höra samma saker) är att hyra en radiosändare och tillstånd, sedan köper man billiga FM radioapparater och rattar in på sändarens frekvens, vet att detta har gjorts i samband med större körer, det blev mycket billigare än flera hundra "riktiga" IEM system.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Oxe
PAR-30
PAR-30

Inlägg av David Oxe »

Det tricket var jag med om på en konferens i Las Vegas. Där sändes tolksýstemet ut på 8 olika kanaler med lika många olika språk. Det kom ca 6000 personer på konferensen, och varje deltagare fick en fm-mottagare som hade tryckts upp med företagets namn på. Man slapp försvunna tolksystem och dessutom fick man lite gratisreklam.. Tjusigt!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Dawen skrev:

"ECJ: Visst är det en lösning, men 4000 in ear-mottagare? Radiomottagare är en sak, men då man säger in ear-system så menar man väl inte en enkel FMgrunka? Annars skulle man väl köpa in ear-system hos Clas I Sjön. "

Ian skrev:
ECJ: Visst är det en lösning, men 4000 in ear-mottagare? Radiomottagare är en sak, men då man säger in ear-system så menar man väl inte en enkel FMgrunka?
Jag bänkar också på lågeffekt-FM, som man kör på lucia i globen och toner för miljoner och så. SVB Försäljning gör en hacka på det varje år.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nu är det väl lite skillnad på lyssning för en musiker och lyssning för någon som springer runt på scen och gör just det, springer runt alltså? Jag gissar också fm, kanske stereo med cueer i ena kanalen och musik i andra. Dessutom är det svårt för att inte säga omöjligt att få till täckningen med befintliga IEM system över så stora ytor som detta rörde sig om.

Skriv svar