Stötar från micen
- Johan Asplund
- Rookie

- Kontakt:
Stötar från micen
Ännu en fråga.
Vari ligger problemet när basister samt gitarrister får stötar från sin mic. Det måste ju vara ett jordfel. Så långt har jag kommit. Den enda 100% iga lösningen hitills har varit att lägga en jordlyft DI mellan stärken och guran/basen. Vare sig man kör DIn eller inte.
Vari ligger problemet när basister samt gitarrister får stötar från sin mic. Det måste ju vara ett jordfel. Så långt har jag kommit. Den enda 100% iga lösningen hitills har varit att lägga en jordlyft DI mellan stärken och guran/basen. Vare sig man kör DIn eller inte.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Johan Asplund
- Rookie

- Kontakt:
- Johan Asplund
- Rookie

- Kontakt:
Vill minnas att jag i en studio sett en fantastiskt ful, men fungerande lösning.
En pappskylt (inte helt olik "nolla" skyltarna Chalmerister springer runt med) med ett lager aluminiumfolie på. Detta kopplades sedan medelst jordkabel till genemsamma nollan. Givetvis var det tvunget att bäras direkt mot magen
Många artister som skulle ta emot det förslaget?
En pappskylt (inte helt olik "nolla" skyltarna Chalmerister springer runt med) med ett lager aluminiumfolie på. Detta kopplades sedan medelst jordkabel till genemsamma nollan. Givetvis var det tvunget att bäras direkt mot magen
Många artister som skulle ta emot det förslaget?
-
Gäst
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Min erfarenhet är att det i de allra flesta fall beror på att gurastärkarna (särskilt äldre sådana) är dåligt jordade. När personen får kontakt med miken så får han en mycket bättre jord.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Johan Asplund
- Rookie

- Kontakt:
Ah, det var det jag ville veta. Nu kan jag istället säga åt musikerna att dom får skaffa sig riktiga instrument till nästa gångcyberpunk skrev:Min erfarenhet är att det i de allra flesta fall beror på att gurastärkarna (särskilt äldre sådana) är dåligt jordade. När personen får kontakt med miken så får han en mycket bättre jord.
Nämen allvarligt så känns det väldigt logiskt att det skulle vara så.
- Johan Asplund
- Rookie

- Kontakt:
Som sagt, det var inget jag ville göra själv. Och som Ingo säger så är det ju helt fel väl att gå. Förmodligen blir det bara ett tydligare problem av att tejpa jorden.ian skrev:Har inte detta varit uppe förut och vi kommit fram till att det är farligt och att man löser problemen oftast med MER jord och inte mindre? Eller var det i theatre-sound?Johan Asplund skrev: 1) Ojorda stärkaren, på bandets begäran provade jag.
Sockor eller puffskydd (för dom lite finkänsligare) funkar som temporär lösning för övrigt
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Man ska ALDRIG lyfta skyddsjord. NÅNSIN.Johan Asplund skrev:Som sagt, det var inget jag ville göra själv. Och som Ingo säger så är det ju helt fel väl att gå. Förmodligen blir det bara ett tydligare problem av att tejpa jorden.ian skrev:Har inte detta varit uppe förut och vi kommit fram till att det är farligt och att man löser problemen oftast med MER jord och inte mindre? Eller var det i theatre-sound?Johan Asplund skrev: 1) Ojorda stärkaren, på bandets begäran provade jag.
Sockor eller puffskydd (för dom lite finkänsligare) funkar som temporär lösning för övrigt
Problemet kommer som redan konstaterats av att gitarrstärkaren är illa jordad. Det löser man genom att koppla MER jord, inte mindre. Puffskydd är en instans av mindre, om än lindrig.
Jag funderar på om man skulle kunna göra en TonyW[0] och ta ner gitarrsladden i en box med två chassimonterade telejack (den modellen som är direktjordad, inte Cliff) och en sladd med jordad stickpropp där bara skyddsjorden är ansluten.. Sen bondar man ihop teleskärm och skyddsjord ordentligt, riktigt lågimpedivt, och kopplar den som sista mojäng före stärkaren. Borde hjälpa framförallt på Marshall mfl stärkare som har telejack i plast.
--
Måns
[0] Tony Waldron, teknisk chef på Cadac. Jordningsguru.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
Gäst
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Kontakt:
Heheh det hjälper INTE med puffskudd, dubbla puffskydd PLUS socka om det vill sig riktigt jävligt till..
Vid ett gig med Melody Club blev sångaren elektrifierad av micken- det kändes som ren 220. *bzzzz*
Anledningen var att han tyckte att sladden till 220 limpan där han skulle ta sin backlinejos var för kort och ville medlelst våld förlänga den- vari han slet sönder en kontakt och en limpa 5 minuter in i gig.
I all hast försökte stackars scentekniker lösa det med att langa fram nya limpor och 3 minuter senare byta ut sladden, fast det var fel i kontakten fortfafande... Vad gör man mitt i gig lixom, försöker sitt bästa!
Sprak och Knak + elektrifierad Sångare!
Han lärde sig snabbt at ge fan i att riva och slita i sladdarna!
Vid ett gig med Melody Club blev sångaren elektrifierad av micken- det kändes som ren 220. *bzzzz*
Anledningen var att han tyckte att sladden till 220 limpan där han skulle ta sin backlinejos var för kort och ville medlelst våld förlänga den- vari han slet sönder en kontakt och en limpa 5 minuter in i gig.
I all hast försökte stackars scentekniker lösa det med att langa fram nya limpor och 3 minuter senare byta ut sladden, fast det var fel i kontakten fortfafande... Vad gör man mitt i gig lixom, försöker sitt bästa!
Sprak och Knak + elektrifierad Sångare!
Han lärde sig snabbt at ge fan i att riva och slita i sladdarna!
- David Wennberg
- PAR-64

ian: Jo, vi har diskuterat det här tidigare, och du länkade till diskussionen på theatre-sound då.
En enkel lösning är att sätta en DI på baksidan av gitarrstärken. De gamla IMP2-boxarna som ligger oanvända, eftersom man numera har massvis med aktiva boxar, duger bra till att sättas bakpå förstärkare. Då är man dessutom inte helt borta om miken till gitarren sparkas bort, ramlar ner eller av annan anledning dör.
En enkel lösning är att sätta en DI på baksidan av gitarrstärken. De gamla IMP2-boxarna som ligger oanvända, eftersom man numera har massvis med aktiva boxar, duger bra till att sättas bakpå förstärkare. Då är man dessutom inte helt borta om miken till gitarren sparkas bort, ramlar ner eller av annan anledning dör.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Re: Stötar från micen
För det första!! Bryt ALDRIG skyddsjorden. Den måste alltid finnas.Johan Asplund skrev:Ännu en fråga.
Klipp skärmen "jorden" (1) i signalkabeln eller mickabeln på den sida som är längst bort i själva slingan.
- David Wennberg
- PAR-64

SoundFox: Fast, det är bra att aldrig klippa skärm i signalkablar också. Om man någon gång råkar ut för det här problemet är det enklare att ta en linebox och lyfta jorden i den, annars kan du få trassel då du vill fantommata mikar o.s.v.
Dessutom finns det enklare sätt att lösa jordproblem, imho, och mer jord som ian och mansaxel säger är rätt väg att gå
Dessutom finns det enklare sätt att lösa jordproblem, imho, och mer jord som ian och mansaxel säger är rätt väg att gå
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Eller ESD-tofflor.
För sånt så kan man bygga sig en mojäng som består av en stickpropp (gärna med teflonstift istället för metall) och grön/gul kabel till typ en startkabelklämma (eller ringkabelsko för lite permanentare) och haka fast den i chassit bak på stärkaren.
Eller vägra jobba med prytteln med hänvisning till elsäkerhet. EBS-bassteg och JCM2000 har modern jordning. Personsäkerhet framför allt. The show need not always go on.
För sånt så kan man bygga sig en mojäng som består av en stickpropp (gärna med teflonstift istället för metall) och grön/gul kabel till typ en startkabelklämma (eller ringkabelsko för lite permanentare) och haka fast den i chassit bak på stärkaren.
Eller vägra jobba med prytteln med hänvisning till elsäkerhet. EBS-bassteg och JCM2000 har modern jordning. Personsäkerhet framför allt. The show need not always go on.
"This is the updated input list"
- David Wennberg
- PAR-64

John: Givetvis ska man stjärnjorda! Men, man kan ha problem med olika jordpotentialer ändå. Drar man en DI till stärkaren så delar ju stärkare och mixer jord även via multikablage och stagebox.
Lösningar med separat jord tror inte jag på, då är det nog bättre att bygga om den befintliga jorden.
Lösningar med separat jord tror inte jag på, då är det nog bättre att bygga om den befintliga jorden.
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
Hmm jag brukar vanligtvis sätta en mick på gitarr stärkare tror detta är ganska vanligt även hos andra ,fast det är klart att man kan anv en linebox och ansluta gitarren i stageboxen men lyfter man inte jorden i boxen kommer man förmodlingen att få brummproblem . Problematiken är är väl att gitarr stärkaren inte besitter samma jordpunkt som sångmicken alt taskig jordning samt statisk elektricitet .Bygga om jorden? jordpunkten är ett kopparspett i marken är detta i taskigt skick kommer man definitiv att flertal olika problem då jorden/nollan börjar söka andra vägar än det fasta lednings systemet .dawen skrev:John: Givetvis ska man stjärnjorda! Men, man kan ha problem med olika jordpotentialer ändå. Drar man en DI till stärkaren så delar ju stärkare och mixer jord även via multikablage och stagebox.
Mvh John.