Fråga till Ingo

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Fråga till Ingo

Inlägg av Nicklas Arlevall »

En nyfiken fråga.
Du skrev i intervjun att Annedalskyrkan har en 63a, en 32a och en 16.
Thats it.

Undrar bara vad du kan behöva mer ström till i en kyrka om du inte ska göra något som är enormt spektakulärt?

Från en som sällan behöver mer än en 32a i en kyrka.
:oops:

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det är väl snarare så att det är både ljud, ljus & bild inblandat i produktionen.
//Magnus - Fegge & Mattes

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Ja, fast med lite befintlig 220 och en 32a så..

Gäst

Inlägg av Gäst »

I detta fall gick ljudet på en 3 fas 16A och det räckte utan problem, vi hade till och med videomixplats på samma matning. Men med lite mer lyktor så går det fort åt. Utan att veta exakt så tror jag att vi använde det som fanns. Lite marginal var det säkert iofs.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

"vanliga" ljudanläggningar brukar ju klara sig gott och väl på en 16A eller 32A 3-fas, men kommer det till massa kannor behövs det mera kräm till ljuset, men ur en 63A 3-fas har man ju ut strax över 43 000w att leka med, och räknar man med 16 o 32an så har man totalt runt 76 000w, och det borde ju räckt ganska långt för den produktionen, eller har jag missat att det sitter 40 st PAR-64 gömda någonstans, om inte så tror jag det fanns gott om marginaler :wink:

Kyrkor är ju tyvärr inte ofta utrustade med rejäla 3-fas uttag, så jag tyckte en kyrka som hade 16+32+63 var rätt rejält tilltagen!

Trevligt inslag med intervjun 8)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kanske är så att jag tappat perspektivet...

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Jonas skrev: Kyrkor är ju tyvärr inte ofta utrustade med rejäla 3-fas uttag, så jag tyckte en kyrka som hade 16+32+63 var rätt rejält tilltagen!
Kyrkor som har mer än 16A -3fas är få.. ne men kyrkorna ahr inte riktigt hunnit med i utvecklingen utan för dem är fortfarande detta med ljus o ljud i störregrad något nytt.

Företaget som jag jobbar för riktar sig speciellt till kyrkor och det är ofta man upptäcker att kyrkans el är indelade på två stycken 10A säkringar i proppskåpet.. Om man har tur så finns det sedan någon 16 A någonstan att hämta lite ifrån :P ..

MVH

Erik
Senast redigerad av 1 Erik Lindvall, redigerad totalt 0 gånger.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ä gör som prällen ta kraften från ovan :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Kul reportage Ingo, och fint att du inte bara sitter i kostym hela dagarna! Fast, du ser himla gammal ut på det där kortet...tär allt juristande på dig? :wink:

Kyrkogig är väldigt intressanta! Ett av de bästa ljuden jag någonsin hört var i en kyrka på hemorten, som har en väldigt bra akustik i sig, sålänge det är just oförstärkt...men heter gubben bakom spakarna Brollan och spakarna har märket Innovason så är det mesta möjligt :) Till saken hör givetvis att musikerna var otroligt kompetenta, Yngwies gamla basist på cello, Eagle-Eye's trummis och någon gitarrist som hette Mats. Har ni någon gång sett en två meter lång, skäggig och långhårig rockbasist, som från början är klassiskt skolad kontrabasist, sampla sin bas för att sedan sätta sig ner och fortsätta spela cello? Det är en rätt ball pryl faktiskt! Enda (inte första...) gången jag har humpat i kostym ska tilläggas...

Ampracken verkar smutta, men...sex rackar? Är det så lite kräm i Labhäckarna? :?

Jag har planer på att få en seriös demonstration av DM2k framöver, ska nog ta och visitera Walka! På LLB blev det mest att man kände på bordet.

Förutom RT60värden på trekvart brukar kyrkor vara helt okej att giga i. Servicen gällande fika brukar vara mycket god :) Dekor och liknande är givetvis till problem ibland, men samtidigt så öppnar kyrkorummet otroliga möjligheter för exempelvis väldigt häftig ljusdesign, även med enkla medel.

Jag har faktiskt varit lite insyltad i den här mässan jag också. I februari, för ungefär ett år sedan, var mässan i Sthlm. Jag träffade Ingo för första gången, och jobbade lite åt Hasse, som levererade teknik den gången. Sedan dess har jag i princip inte träffat Hasse dock, vad var det jag gjorde fel? :wink: Bra band, bra stämning och oannonserat bröllop lördag förmiddag med gig fredag och lördag kväll. Vad gör man? :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev: Sedan dess har jag i princip inte träffat Hasse dock, vad var det jag gjorde fel? :wink:
Inget alls :D ... men du ligger i lumpen, vilket gör dig likson lite otillgänglig som personal. Sen hjälper det ju inte precis till att du bor i yttre helvetet :twisted:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Otillgänglig? Jag? Kom hem från Blekinge för två timmar sedan. Flyger till Luleå imorgon kväll. Jag finns ju över hela riket ju! :wink:

här såg det ut på min och Ingos första date, med Hasse i mitten. Ja, jag har klippt mig sen dess :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Nu tröttnade jag!
Inbördes beundran...
Halvkul..

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

dawen skrev:...men heter gubben bakom spakarna Brollan och spakarna har märket Innovason så är det mesta möjligt :) :
Heja Electrosound!!!
dawen skrev:...Jag har planer på att få en seriös demonstration av DM2k framöver, ska nog ta och visitera Walka!:roll:
Du får ta på mig när du vill!!
Q.E.D

Skriv svar