Vem säljer IdB i Sverige?Per Johanson skrev:http://www.01db-metravib.com/IdB_Sound_ ... .html?&L=1
kostade hälften av vad en Minilyzer för några år sedan i alla fall.
dB-gränser
-
Johan Rangvin
- Rookie

-
Per Johanson
- PAR-64

-
Johan Rangvin
- Rookie

-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
- Timo Raita
- Rookie

- Kontakt:
Minilyzern kan lite mer än att mäta ljudnivå samt att det är enkelt att logga mätvärden med den.Per Johanson skrev:http://www.01db-metravib.com/IdB_Sound_ ... .html?&L=1
kostade hälften av vad en Minilyzer för några år sedan i alla fall.
Hur enkelt är det att justera IdB:n vid kalibrering?
F430 is the shit!
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag har en god vän som jobbar med detta på Statens provningsanstalt. Då denna fråga var uppe på SWECREW så bad jag honom svara på de frågor som kom upp där.
I mitt nästa inlägg kommer de frågor som dök upp där och lite hur han svarade.
Vill ni ha svar på mer så ta kontakt med mig, så vidarebefordrar jag..
Nicklas
I mitt nästa inlägg kommer de frågor som dök upp där och lite hur han svarade.
Vill ni ha svar på mer så ta kontakt med mig, så vidarebefordrar jag..
Nicklas
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Hej!
Jag heter Andreas Gustafson och arbetar med akustik på Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (brukar förkortas SP). Det är jag som skrivit mätmetoden SP INFO 2004:45. Jag är inte med på detta forum men fick det här mailet från ljudtekniker Nicklas Arlevall som är en gammal bekant och har försökt svara på frågorna så gott jag kan.
>> Fråga 1: Vad är en certifierad ljudtekniker? Vem certifierar? Jag har
>> mejlat socialstyrelsen och frågat, men har inte fått svar. Dom
>> skriver nämligen att man ska använda sig av certifierade ljudtekniker
>> för att hålla ljudet under kontroll.
Svar 1: Idag finns det inte ljudtekniker som är certifierade för de här mätningarna, det är ännu bara en idé. Förra året hölls ett antal endagskurser om mätmetoden där främst miljö- och hälsoskyddsinspektörer (men även några ljudtekniker) deltog. Större delen av dagen föreläste jag själv om hur man skall mäta och redovisa ljudnivåer men där fanns även med folk från Socialstyrelsen som informerade från sitt håll samt en person som berättade om hörseln och hörselskador. En av deltagarna på kursen var Urban Grape på Musikerförbundet. Jag hade en idé om att ha en likadan serie kurser som i första hand riktade sig till ljudtekniker och diskuterade med Urban hur man skulle kunna nå ut med information och undersöka om det fanns något intresse. Såvitt jag minns var det just Urban som bad mig kolla upp om vi även kunde erbjuda personcertifiering efter genomgången kurs. Jag har undersökt saken och i samarbete med SITAC (www.sitac.se <http://www.sitac.se> ) skulle det gå bra (SP utbildar och SITAC personcertifierar) men det behövs en viss efterfrågan för att vi skall ha råd att ta fram detta. Nu har det gått ett tag sedan jag hörde av Urban sist, men jag har inte gett upp hoppet än om att han skall få tid att titta på detta. I och för sig måste ju en sådan kurs/certifiering inte kanaliseras via Musikerförbundet men jag tänkte mig att de kanske kunde vara en lämplig kanal för frågan, att de backar upp ljudteknikernas intressen på rätt sätt.
>> Fråga 2: Ni som utför egenkontroll: protokollför ni denna enligt SP's info
>> om egenkontroll SP_INFO 2004:45? Hur ofta utför ni mätningar? Vid
>>stickprovskontroll från miljö & hälsa - uppmanas ni redovisa dessa
>> protokoll då? Vilka övriga rutiner har ni? Vi har ju förutom scenen
>> en bar med musik, samt ett disco. Räcker det med en inmätning och
>> därefter en inställning av maxvärde på utrustning eller måste dessa
>> åtgärder följas upp inom vissa intervall? Halvårsvis etc?
Svar 2: Jag är verkligen ingen expert på den här typen av frågor och vill man ha ett mer exakt svar får man vända sig till sitt lokala miljökontor. Grundtanken är hursomhelst att man på något sätt skall kunna visa upp att ljudtrycksnivåerna inte överstiger riktvärdena. Men såvitt jag känner till finns det inte skrivet och fastställt någonstans exakt hur ofta man skall mäta utan det beror på hur nära gränsvärdena ljudtrycksnivån brukar ligga. För verksamheter där ljudnivåerna alltid är relativt låga (typ 15-20 dBA under riktvärdena) gissar jag att miljökontoren inte anser att man behöver mäta överhuvudtaget. Har man sedan en verksamhet som kommer upp i lite högre nivåer så kanske det räcker med att göra vissa stickprov. Om vi t ex har en resturang där man, efter att i ett inledande skede har mätt ljudnivån så gott som varje kväll, kan konstatera att ekvivalentnivån med liten spridning håller sig runt 90 dBA och maxnivån runt 100 dBA så kanske det sedan räcker räcker om man i fortsättningen mäter någon gång per månad eller kanske ännu mer sällan. Medan om man ligger närmare riktvärdena (eller har större spridning i ljudtrycksnivå mellan gångerna) är man nog tvungen att mäta oftare eller kanske rent av vid varje tillfälle. För att underlätta ljudnivåmätning vid konserter för ljudtekniker har mätmetoden med ett avsnitt om hur man korrigerar ljudtrycksnivåer som är uppmätta vid mixerplats (sätt igång mätaren när konserten börjar, läs av när den är slut och korrigera avläst värde enligt metoden). Det finns även några anvisningar i mätmetoden som riktar sig särskilt till dem som vill montera mätsystem som automatiskt loggar ljudnivån (t ex på ett diskotek). För ställen där man bara kör inspelad musik skulle jag tro att en inmätning med påföljande inställning av maxvolym hos anläggningen med någon limiter eller liknande (plus plombering av grejorna kanske??) kan räcka, antagligen kompletterad med efterföljande kontroll typ en gång om året eller så. Men som sagt, hör med folket på era miljökontor.
hälsningar
Andreas Gustafson
PS. Socialstyrelsen har samlat en del info på
http://www.socialstyrelsen.se/Om_Sos/or ... galjud.htm
Detta var lite svar från min vän. Hoppas det var något intressant.
Nicklas
Jag heter Andreas Gustafson och arbetar med akustik på Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (brukar förkortas SP). Det är jag som skrivit mätmetoden SP INFO 2004:45. Jag är inte med på detta forum men fick det här mailet från ljudtekniker Nicklas Arlevall som är en gammal bekant och har försökt svara på frågorna så gott jag kan.
>> Fråga 1: Vad är en certifierad ljudtekniker? Vem certifierar? Jag har
>> mejlat socialstyrelsen och frågat, men har inte fått svar. Dom
>> skriver nämligen att man ska använda sig av certifierade ljudtekniker
>> för att hålla ljudet under kontroll.
Svar 1: Idag finns det inte ljudtekniker som är certifierade för de här mätningarna, det är ännu bara en idé. Förra året hölls ett antal endagskurser om mätmetoden där främst miljö- och hälsoskyddsinspektörer (men även några ljudtekniker) deltog. Större delen av dagen föreläste jag själv om hur man skall mäta och redovisa ljudnivåer men där fanns även med folk från Socialstyrelsen som informerade från sitt håll samt en person som berättade om hörseln och hörselskador. En av deltagarna på kursen var Urban Grape på Musikerförbundet. Jag hade en idé om att ha en likadan serie kurser som i första hand riktade sig till ljudtekniker och diskuterade med Urban hur man skulle kunna nå ut med information och undersöka om det fanns något intresse. Såvitt jag minns var det just Urban som bad mig kolla upp om vi även kunde erbjuda personcertifiering efter genomgången kurs. Jag har undersökt saken och i samarbete med SITAC (www.sitac.se <http://www.sitac.se> ) skulle det gå bra (SP utbildar och SITAC personcertifierar) men det behövs en viss efterfrågan för att vi skall ha råd att ta fram detta. Nu har det gått ett tag sedan jag hörde av Urban sist, men jag har inte gett upp hoppet än om att han skall få tid att titta på detta. I och för sig måste ju en sådan kurs/certifiering inte kanaliseras via Musikerförbundet men jag tänkte mig att de kanske kunde vara en lämplig kanal för frågan, att de backar upp ljudteknikernas intressen på rätt sätt.
>> Fråga 2: Ni som utför egenkontroll: protokollför ni denna enligt SP's info
>> om egenkontroll SP_INFO 2004:45? Hur ofta utför ni mätningar? Vid
>>stickprovskontroll från miljö & hälsa - uppmanas ni redovisa dessa
>> protokoll då? Vilka övriga rutiner har ni? Vi har ju förutom scenen
>> en bar med musik, samt ett disco. Räcker det med en inmätning och
>> därefter en inställning av maxvärde på utrustning eller måste dessa
>> åtgärder följas upp inom vissa intervall? Halvårsvis etc?
Svar 2: Jag är verkligen ingen expert på den här typen av frågor och vill man ha ett mer exakt svar får man vända sig till sitt lokala miljökontor. Grundtanken är hursomhelst att man på något sätt skall kunna visa upp att ljudtrycksnivåerna inte överstiger riktvärdena. Men såvitt jag känner till finns det inte skrivet och fastställt någonstans exakt hur ofta man skall mäta utan det beror på hur nära gränsvärdena ljudtrycksnivån brukar ligga. För verksamheter där ljudnivåerna alltid är relativt låga (typ 15-20 dBA under riktvärdena) gissar jag att miljökontoren inte anser att man behöver mäta överhuvudtaget. Har man sedan en verksamhet som kommer upp i lite högre nivåer så kanske det räcker med att göra vissa stickprov. Om vi t ex har en resturang där man, efter att i ett inledande skede har mätt ljudnivån så gott som varje kväll, kan konstatera att ekvivalentnivån med liten spridning håller sig runt 90 dBA och maxnivån runt 100 dBA så kanske det sedan räcker räcker om man i fortsättningen mäter någon gång per månad eller kanske ännu mer sällan. Medan om man ligger närmare riktvärdena (eller har större spridning i ljudtrycksnivå mellan gångerna) är man nog tvungen att mäta oftare eller kanske rent av vid varje tillfälle. För att underlätta ljudnivåmätning vid konserter för ljudtekniker har mätmetoden med ett avsnitt om hur man korrigerar ljudtrycksnivåer som är uppmätta vid mixerplats (sätt igång mätaren när konserten börjar, läs av när den är slut och korrigera avläst värde enligt metoden). Det finns även några anvisningar i mätmetoden som riktar sig särskilt till dem som vill montera mätsystem som automatiskt loggar ljudnivån (t ex på ett diskotek). För ställen där man bara kör inspelad musik skulle jag tro att en inmätning med påföljande inställning av maxvolym hos anläggningen med någon limiter eller liknande (plus plombering av grejorna kanske??) kan räcka, antagligen kompletterad med efterföljande kontroll typ en gång om året eller så. Men som sagt, hör med folket på era miljökontor.
hälsningar
Andreas Gustafson
PS. Socialstyrelsen har samlat en del info på
http://www.socialstyrelsen.se/Om_Sos/or ... galjud.htm
Detta var lite svar från min vän. Hoppas det var något intressant.
Nicklas
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Intressant läsning, tack Nicklas! Vore kul att veta mer om de endagarskurserna i fall de existerar...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Klokt sagt! Jag är i alla fall på och det vore kul att veta lite hur andra här på forumet tycker!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
-
Johan Rangvin
- Rookie

Jag har fått svar från Saven hitech nu och de hänvisade mig vidare till Vidix AB.Johan Rangvin skrev:Tack!Per Johanson skrev:Saven Hitech sålde deras produkter tidigare. Prova där.
Jag har mailat dem och frågat vad en sådan kostar.
Mats på Vidix har nu svarat mig och jag kan meddela att en IdB kostar 4500 + moms.
-
Rikard Åberg
- PAR-30

- Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2 - Ort: Örnsköldsvik
Sen är det ju synd att man i sverige har satt så snäv gräns, 100 db leq är ju nästan hopplöst att hålla på mindre rockklubbar med hårtslående trummisar. Det finns ju ställen på västkusten som har fått lägga ner verksamheten pga de nya ljudreglerna.
Jag råkade själv ut för en mätning uppe i Lycksele under en metalfestival inomhus förra året, hon från plan och miljö sträckte sig över kravallen och riktade mätmikrofonen rakt in i (ca 30 cm) midelementen. Ni kan ju gissa vad hon fick för mätvärden där.
Självklart ska vi ljudtekniker se till att inte spela så högt så att publiken får hörselskader men det vore ju synd om en kulturyttring skulle måste ge vika och försvinna för att socialstyrelsen har gett en snäv rekomendation.
Nej hellre upplysning om risker med stark volym, samt att arrangörer ska se till att det finns bra öronproppar att köpa vid arrangemangen.
Jag råkade själv ut för en mätning uppe i Lycksele under en metalfestival inomhus förra året, hon från plan och miljö sträckte sig över kravallen och riktade mätmikrofonen rakt in i (ca 30 cm) midelementen. Ni kan ju gissa vad hon fick för mätvärden där.
Självklart ska vi ljudtekniker se till att inte spela så högt så att publiken får hörselskader men det vore ju synd om en kulturyttring skulle måste ge vika och försvinna för att socialstyrelsen har gett en snäv rekomendation.
Nej hellre upplysning om risker med stark volym, samt att arrangörer ska se till att det finns bra öronproppar att köpa vid arrangemangen.
-
Rikard Åberg
- PAR-30

I-live, Qu och Gld
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Certifierad L-Acoustics:
K2 system level 1
Göran ”Guran” Blomgren, ljudtekniker, kommer att tala till bönder på bönders vis om ljudnivåmätningar och Dan Bävholm från 7dbm electronics AB presenterar RT Capture och talar mer teoretiskt om ljud och ljudnivåmätningar under ett seminarium som hålls på Metropol i samband med Hultsfredsfestivalen.
Seminariet anordnas av FHP Festival.
Seminariet anordnas av FHP Festival.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Rikard Åberg
- PAR-30

I-live, Qu och Gld
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Certifierad L-Acoustics:
K2 system level 1
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Att hon sträcker sig upp och mäter 30cm från högtalaren är en felaktig mätning. mätning ska göras 130cm från golv/mark och får ej göras över öron höjd. Sen så ska mätningarna göras på det starkaste stället där publik vistas.Rikard Åberg skrev:Sen är det ju synd att man i sverige har satt så snäv gräns, 100 db leq är ju nästan hopplöst att hålla på mindre rockklubbar med hårtslående trummisar. Det finns ju ställen på västkusten som har fått lägga ner verksamheten pga de nya ljudreglerna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Mitt skyddsombud på jobbet kom med en dB-mätare och skulle kolla en maskin vars installation jag varit ansvarig för. Det var lugnt, 65 dB nånting. I samband med det körde jag en monolog från Aida-musikalen, bara för att kolla: 112 dB uppmätt, 1 meter från munnen. Så enligt lag borde de andra på scenen haft pluggar.
- Daniel Hedman
- PAR-30

- Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
- Kontakt:
Jag brukar alltid mäta ljudnivån på alla konserter som jag ansvarar för, men är det något krav på att man ska kunna visa upp en logg på varje konsert eller är det så att man bara vill ha en logg för att visa att man har följt gränserna för vad som är tillåtet. Det är ju så att det är ganska sällan man ser en db-mätare på mindre evenemang.
- Dan Bävholm
- Rookie

- Kontakt:
Hejsan Daniel,
Enligt Socialstyrelsens rekommendationer skall arrangörer göra egenkontroll av ljudnivån enl. SP-metoden. Arrangören kan antingen mäta själv eller lägga ut det på en konsult eller på ljudleverantören. Nu är detta "bara" rekommendationer, ingen lag, eftersom vi har kommunalt självstyre. Det är alltså kommunens miljökontor som lokalt kan bestämma vad som gäller och ålägga en arrangör att utföra egenkontroll.
Egenkontrollen redovisas med ett protokoll som är ett proffsmätprotokoll, dvs tid, plats, kalibreringar, verifieringar, spårbarhet, resultat och mätonoggranhetsberäkningar osv....
Mao ganska tidsödande pappersarbete, men det skall ju hålla i en förhandling i miljödomstolen!
Men å andra sidan så kan du ju se det som en affärsmöjlighet att erbjuda arrangören denna tjänst och ta rejält betalt!
Ta en titt på min hemsida så ser du en lösning på att med en PC snabbt få fram ett egenkontrollprotokoll.
dB
Enligt Socialstyrelsens rekommendationer skall arrangörer göra egenkontroll av ljudnivån enl. SP-metoden. Arrangören kan antingen mäta själv eller lägga ut det på en konsult eller på ljudleverantören. Nu är detta "bara" rekommendationer, ingen lag, eftersom vi har kommunalt självstyre. Det är alltså kommunens miljökontor som lokalt kan bestämma vad som gäller och ålägga en arrangör att utföra egenkontroll.
Egenkontrollen redovisas med ett protokoll som är ett proffsmätprotokoll, dvs tid, plats, kalibreringar, verifieringar, spårbarhet, resultat och mätonoggranhetsberäkningar osv....
Mao ganska tidsödande pappersarbete, men det skall ju hålla i en förhandling i miljödomstolen!
Men å andra sidan så kan du ju se det som en affärsmöjlighet att erbjuda arrangören denna tjänst och ta rejält betalt!
Ta en titt på min hemsida så ser du en lösning på att med en PC snabbt få fram ett egenkontrollprotokoll.
dB