Köpråd: Ljudkort till laptop
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Jag slår i taket rätt fort med såna kort. Jag gjorde det när jag hade en iMic och ThinkPadens två utgångar. Jag behöver i princip minst 4 in (smaart, 2track) och 6-8 ut (musik l/r, fx l/r, surr l/r, sceneffekter...). Kikar på M-Audios 1814 så kan man köra ADAT in/ut till 01V:n, och analogt de gånger man inte har 01V.
Datatrafiken som musen ger är nog inga större problem, särskilt om du kör den över en annan controller. (Datahastigheten är inte begränsningen i USB, det är att det är en pollande buss som ger mycket latens vid stora datamängder. Däremot mycket enklare att implementera än firewire i vissa lägen)
Datatrafiken som musen ger är nog inga större problem, särskilt om du kör den över en annan controller. (Datahastigheten är inte begränsningen i USB, det är att det är en pollande buss som ger mycket latens vid stora datamängder. Däremot mycket enklare att implementera än firewire i vissa lägen)
"This is the updated input list"
- David Wennberg
- PAR-64

ian: Fast, jag behöver 4 in och 2 ut, no more. Smaart kräver två utgångar, men de kan man använda till musik som behöver spelas och liknande också, eller hur? Om något ska spelas upp i PA under gig vill jag nog ändå ha en cd som spare, och då kan jag ju lika gärna istället använda datorn som spare.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Mats Wennersten
- Rookie

- Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
- Kontakt:
Ljudkort till laptop !
Hej igen Dawen !
För att förtydliga mig lite så heter burken M-Audio Mobilepre USB, Jag såg inte om du behövde mer än två kanaler in & ut, då bör man gå på någon firewire burk eller möjlighetsvis M-box 2, om man har råd, USB orkar inte riktigt me fler än två kanaler, tycker jag.
M-audio har även firewireljudkort/interface med fler kanaler.
Vi äger några olika M-Audio produkter och har inga som helst problem med dom, M-Audio är numera ett dotterbolag till Avid som även har t.ex. Digidesign m.m. så kommande mjukvara och support lär ju inte vara några problem.
Har vid ett par tillfällen t.o.m. spelat in konserter live direkt från L & R på mixern till Mobilepre in på laptopens hårddisk, tror jag körde Cubase SX då.
Om du skall spela in live och köra Smaart samtidigt så tror jag inte det finns någon laptop idag som orkar med detta, iallafall inte i PC världen.
Skulle isåfall fixa någon billig laptop för Smaart då det inte kräver så mycket och en bättre för Liveinspelning med stor hårddisk.
Mvh
/Skuggan
För att förtydliga mig lite så heter burken M-Audio Mobilepre USB, Jag såg inte om du behövde mer än två kanaler in & ut, då bör man gå på någon firewire burk eller möjlighetsvis M-box 2, om man har råd, USB orkar inte riktigt me fler än två kanaler, tycker jag.
M-audio har även firewireljudkort/interface med fler kanaler.
Vi äger några olika M-Audio produkter och har inga som helst problem med dom, M-Audio är numera ett dotterbolag till Avid som även har t.ex. Digidesign m.m. så kommande mjukvara och support lär ju inte vara några problem.
Har vid ett par tillfällen t.o.m. spelat in konserter live direkt från L & R på mixern till Mobilepre in på laptopens hårddisk, tror jag körde Cubase SX då.
Om du skall spela in live och köra Smaart samtidigt så tror jag inte det finns någon laptop idag som orkar med detta, iallafall inte i PC världen.
Skulle isåfall fixa någon billig laptop för Smaart då det inte kräver så mycket och en bättre för Liveinspelning med stor hårddisk.
Mvh
/Skuggan
- David Wennberg
- PAR-64

- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
-
David G. Åhman
- PAR-36

SmaartLive är ett ljudanalyseringsprogram med många fina funktioner.Brolin skrev:Ok.. Dum fråga.. Men vad är smaart?
http://www.siasoft.com
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Brolin: Förutom att Smaart(Live, ska man egentligen skriva för att undvika missförstånd) är en vanlig RTA så kan man mäta överföringsfunktion och delaytider bl.a., vilket kan vara väldigt användbart tycker jag.
Det kräver två kanaler, varav ena inkanalen är insignalen från en mätmikrofon (vanligtvis) och den andra ena utgången från ljudkortet, medan den första utgången matar högtalaren (vanligtvis) man vill testa. På så vis jämför man med ljudkortets och datorn påverkan medräknat på bägge kanaler, och får inte med några mätfel från den delen av kedjan.
Även eq's, mixerbord och annan kringutrustning kan testa, såvida prylen du vill testa har en inpunkt och en utpunkt som är mätbar (exempelvis är en cd svår att testa, såvida den inte har en line in, vilket är rätt ovanligt.
Nu vet du litegrann vad det är
Det kräver två kanaler, varav ena inkanalen är insignalen från en mätmikrofon (vanligtvis) och den andra ena utgången från ljudkortet, medan den första utgången matar högtalaren (vanligtvis) man vill testa. På så vis jämför man med ljudkortets och datorn påverkan medräknat på bägge kanaler, och får inte med några mätfel från den delen av kedjan.
Även eq's, mixerbord och annan kringutrustning kan testa, såvida prylen du vill testa har en inpunkt och en utpunkt som är mätbar (exempelvis är en cd svår att testa, såvida den inte har en line in, vilket är rätt ovanligt.
Nu vet du litegrann vad det är
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- David Wennberg
- PAR-64