Det brukar jag också John. Lyfter man jorden i boxen så tappar det ju lite vitsen. Men, om stärken har så dålig jord att jordpotentialen utjämnas via en bas genom en människa, då tror jag att mycket av jordströmmarna kommer att välja att gå via lineboxen istället, eftersom resistansen den vägen är mycket lägre än genom en människa.
Bygga om jorden, då menade jag givetvis jordpunkten i förstärkaren, ingenting annat! Läs vad ian skrev så har du sammanhanget.
Stötar från micen
- David Wennberg
- PAR-64

- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Förhoppningsvis är det en lägre impedans mot jord genom DI-boxen än genom en människa, ja. Det beror ju på hur det ser ut från DI-boxen och framåt, samt hur DI-boxen är konstruerad (men jag har svårt att tänka mig att nån inte skulle låta jordarna sitta ihop). Om inte annat kan det vara värt att prova.
"This is the updated input list"
- David Wennberg
- PAR-64

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Man måste inte absolut ligga i potential med backen (kopparspettet) men däremot så löser man det genom att se till att vägen genom läpparna inte är bästa för elektriciteten, även om den skulle ha låg impedans.
Förenklat så är det så att i fallet med strumpor/jordlyftar/mfl fiff så försöker man hålla rätt på de olika potentialträden i stjärnkonfig. Det går bara så lagom bra. Bättre är att göra en mesh, och koppla på tvären så ofta att de jobbiga ställena (som ingångssteg i diverse förstärkare, de må vara gitarr- eller förförstärkare i mixers eller vad som) inte är den bästa vägen för de små onda surrpotentialerna eller mikstötarna. I det ursprungliga fallet är det ju uppenbart vad som händer -- gitarren och dess förstärkare är en jordstjärna som lever sitt eget liv oberoende av PA-systemets jord. När mickslickandet börjar så har man helt plötsligt en okontrollerad (och smärtsam) brygga, som tack vare saliv mm är bästa vägen mellan dessa två jorddomäner. Om man ser till att det finns en annan, bättre väg, som dessutom inte är 0,5mm från en transistor som har 30dB gain i ett miksteg, så uppstår inte problemet.
Plus, om man Gör Rätt så uppfyller man säkerhetsföreskrifterna.
Förenklat så är det så att i fallet med strumpor/jordlyftar/mfl fiff så försöker man hålla rätt på de olika potentialträden i stjärnkonfig. Det går bara så lagom bra. Bättre är att göra en mesh, och koppla på tvären så ofta att de jobbiga ställena (som ingångssteg i diverse förstärkare, de må vara gitarr- eller förförstärkare i mixers eller vad som) inte är den bästa vägen för de små onda surrpotentialerna eller mikstötarna. I det ursprungliga fallet är det ju uppenbart vad som händer -- gitarren och dess förstärkare är en jordstjärna som lever sitt eget liv oberoende av PA-systemets jord. När mickslickandet börjar så har man helt plötsligt en okontrollerad (och smärtsam) brygga, som tack vare saliv mm är bästa vägen mellan dessa två jorddomäner. Om man ser till att det finns en annan, bättre väg, som dessutom inte är 0,5mm från en transistor som har 30dB gain i ett miksteg, så uppstår inte problemet.
Plus, om man Gör Rätt så uppfyller man säkerhetsföreskrifterna.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt: