Hej,
jag undrar om nån vet något ljudanalyserings program till PC som kan användas för att se vilka frekvenser som ex en kick eller bastrumma ligger på.
Tex att man laddar in en mp3 / wav fil och sen kan se vilka frekvenser de olika ljuden ligger på och hur starka de är (tex -3dB).
Eller det kanske räcker med ett bra plugin till winamp som visar och sparar olika frekvenser och dB i en låt.
Har ni några tips?
Lite kortfattat, men om ni inte förstår vad jag söker, skriv gärna tillbaka o jag förklarar mer i detalj.
MVH Henrik
Ljudanalyserings program
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Re: Ljudanalyserings program
Tror man kan se frekvenser i audacity...
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
Inbyggda EQ i Logic, Protools 8 och till och med garageband har en helt funktionell spektrumanalysator.
Annars har du ett bra och GRATIS plugin. http://www.bluecataudio.com/Products/Pr ... eqAnalyst/" onclick="window.open(this.href);return false;
VST och AU för både mac o pc
Annars har du ett bra och GRATIS plugin. http://www.bluecataudio.com/Products/Pr ... eqAnalyst/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Henrik Källsson
- PAR-20

Tack för svaret,Jacob Thulesius skrev:Inbyggda EQ i Logic, Protools 8 och till och med garageband har en helt funktionell spektrumanalysator.
tänkte utvidga min fråga lite, eftersom jag inte har Ableton Live, Cubase, FL Studio, Logic Pro eller likande så undrar jag om det finns någon gratis variant,
antingen prog som man kan köra VST plugin i, eller en helt fristående spektrumanalysator.
MVH Henrik
-
Christopher Berg
- PAR-46

- Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
- Kontakt:
Som Anton sa, Audacity med Audacity VST Enabler..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.
-
Henrik Källsson
- PAR-20

Tack så mycket, visst inte att audiocity var gratis!
Ska kolla på det.
Ska kolla på det.