Hej alla där ute!
Jag har massa fritid över på mitt jobb och tänkte använda den till att börja bygga en "liten" stagebox. I detta fall är tanken att bygga 40 in och 10 ut, en 150 poligt LK-don till FoH och en 150 poligt till eventeuell monitormixer. Har också planer på att sätta några 25 poliga LK-don för att kunna dra ut en kabel till t.ex. trumsett m.m.
Nu till min fråga..
1. Är det aja baja att göra X-kopplingar mellan FoH och monitordonen / XLR och 25-pol LK, eller mer ett nja eller ja det funkar..
Om nja eller nej misstänker jag att Ni tycker man ska bygga in trafos? Vilka? (Har läst tidigare trådar om trafosar, är de fortfarande de bästa eller har utvecklingen gått framåt)
2. Hur är det med jordlyft? Någon funktion man bör bygga in?
3. Något man bör tänka på? Någon funktion jag bör lägga till? Annat tänkvärt?
Mvh Thomas
Bygge av stagebox
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
hör med närliggande firmor hur deras multisystem ser ut, det kan va en bra idé att åtminstone dina kablar är kompatibla med nån.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
A propos grenkoppling så är det inte så tufft. Man klarar ofta bra att dela upp signalen till FoH och Monitor, men inte mer, och det låter "så där".
Jim Brown har rett ut detaljerna tillsammans med Bill Whitlock, den ene som kan ljudtrafar. Den andre är Lundahl i Norrtälje.
Läs här:
http://www.audiosystemsgroup.com/AESPap ... ASGWeb.pdf
Jim Brown har rett ut detaljerna tillsammans med Bill Whitlock, den ene som kan ljudtrafar. Den andre är Lundahl i Norrtälje.
Läs här:
http://www.audiosystemsgroup.com/AESPap ... ASGWeb.pdf
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
-
Rikard Åberg
- PAR-30

- Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2 - Ort: Örnsköldsvik
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Hur tänkte du med dom små multikablarna som kommer in från mindre boxar? Tänkte du ha dom fasta så att den första är kanal 1-10 och nästa är 11-20 eller tänkte du ha en patch för dom? Jag anser att ska man bygga eget så ska man sätta en patch för inkommande multis så man kan flytta runt kanalerna från dom hur man vill, då kan man lägga trummor på 1-8 på en liten box och sen sätta ett keyboard på 9-10 i den för att sen kanske lägga över sitt keyboard på 21-22 i den stora stageboxen.
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Bygg en helt flytande, så att du kan lägga vilka multilinjer som helst i vilken box som helst. Och överväg aktiva splitters; det börjar bli intressant när man tar reda på vad Lars i Norrtälje vill ha för sina transformatorer och man lägger på det arbete som krävs för att integrera dem turnévänligt..
Klipp inga skärmar någonstans, för övrigt. Skicka med en 25mm^2 jordkabel bredvid multin och koppla ihop mer snarare än mindre.
Klipp inga skärmar någonstans, för övrigt. Skicka med en 25mm^2 jordkabel bredvid multin och koppla ihop mer snarare än mindre.
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.