Fest i partytält..

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Fest i partytält..

Inlägg av Christopher Berg »

Vi ska arrangera en partykväll på en krog här i stan och kommer köra ett 12x6m partytält (typ rent a tent-tält) antagligen 8-kantigt, på bakgården..

Det ljudet vi har att köra med under kvällen är:
2st Beyma 2x18" basar
2st RCF ART 705AS aktiva basar
2st RCF ART 322A Aktiva toppar
2st Behringer B215A toppar

Det vi hade tänkt köra med är Beyma dubbel 18 med dom aktiva topparna ovanpå...
Vad tror ni? Räcker det, eller blir det för mycket? Kasta in dom aktiva basarna också, eller strunta i dom helt?

Är lite diffus i hur jag skall placera för bästa ljud etc..

Är det kanske bättre att placera två av topparna på motsatt vägg i tältet?

Knåpade ihop ett förslag om hur jag hade tänkt placera allt
(dock hittade jag bara EON toppar, men ni förstår nog ändå :) )
Bild

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Magnus Lindskog »

Det ser ut som ni ska köra bara skivor, då hade jag satt andra toppar på motsatt sida.
Se bara till att alla dina toppar kommer upp över huvudhöjd.
Kör hårt!
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Som sagt; topparna högt upp sikta neråt och basarna i en enda hög om möjligt. Är det bara discodret som ska spelas så spela gärna från 4 hörn men med tanke på att den ena uppsättningen är från Be******* så kanske det är bättre med bara ett par i alla fall.

Normalt sett ska man aldrig ha olika lådor i samma register, dvs skippa de aktiva basarna. Eller använda bara dem om det är bättre stånk i dessa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Absolut så ska topparna upp en bit! :) Det var bara jag som va lite slö med programmet! ;)

Blev lite nyfiken på din teori Per, om att ha basarna på ett ställe.. varför? är det inte bättre med lite "omfång"? :)

@Magnus
Japp.. endast DiscJokeys i tältet, inget band..
Musikstilen kommer väl vara mest åt klubb hållet..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det är ingen teori, det är vedertagna fakta.

Den korta förklaringen, eftersom jag sitter på jobbet och inte har tid att förklara i detalj, är att eftersom ljudet emanerar från en enda punkt så får du mindre problem med multipla ankomstider. Vilket renderar i jämnare utspridning i rummet. Dessutom vinner du någon dB i max SPL och i bästa fall några Hz i frekvensgång neråt på att detta.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

okej! :) då förstår jag vad du menar iaf!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar