Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Gustaf Tydén skrev:Man tar väl alltid strömen till foh från samma ställe som resten av PA:t så varför skulle man behöva lyfta jorden då?
Ja men du behöver ju inte ta strömmen till monitor från samma ställe för det.
(med resten av PA.t menade jag resten av ljudanläggningen)
Jag kan inte minnas ett enda jobb jag gjort där vi har tagit ström till ljudet från mer än en "källa". Det är väl som att leta efter brum och problem om man börjar hämta stöm från olika delar av huset.
Jag sa väl inte att jag eller någon annan brukar, men det känns som att när det gäller en fast installation är det inte bara att rulla ut multin och koppla in i en central.
Vad är skillnaden?
Gör man en fast installation så är det väl ännu enklare att se till att all ström kommer från samma central? Finns det inte ström som räcker till så drar man fram det, svårare är det ju inte. Känns enklare än att sitta och klippa skärmen på alla micsplittar iaf! Då lär det bli brum!
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor. Jag föredrar att jobba med Allen & Heat I-live, Qu och Gld men har även erfarenhet av: Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL Soundcraft Si och Vi Midas Pro1 och M32 Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics: System Fundamentals level 1, K2 system level 1 VCLS Design optimization level 2
Fast gör du en fast installation skulle jag nog ändå satsa lite pengar på en trafosplit, själv installerade jag 3 st Proco MS83P och är helnöjd med de.
Om man har splittern för att man inte har ordning på sin störningsmiljö men inte ska bryta ut så många gånger, dvs bara splitta till FoH och monitor så är transformatorer rätt. Lundahl eller Jensen. Resten är skräp.
Har man björnkoll på sin elmiljö så kan man skippa transformatorerna. Man ska nog ha björnkoll på sin elmiljö. Annars är det tillbaka till skolbänken; utan elkoll så har man inte i branschen att göra.
Om man har behov av flera utmatningar än två totalt så ska man börja se sig om efter aktiva saker. Med tanke på vad aktiva analoga splitters kostar så skulle i alla fall jag titta mycket noga och länge på vad digitala system kunde ge mig. Med ett digitalt system så behöver man ju bara dra ut en fibertåt till SR-bussen och så är man hemma. En buffertförstärkare senare så har SVT och MTV och din egen bandare fått en version de med..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Bara inte digitalsplitten inför för mycket sampledelay. Nu vet jag inte vad Optocore har för siffror, men jag förstår de som splittar analogt till monitor och kör FoH/Broadcast från digitalsidan. (Fast det hade varit trevligt med en egen fiberring med add/drop precis var jag vill och inte allting koncentrerat till ett ställ)
Rikard Åberg skrev:Fast gör du en fast installation skulle jag nog ändå satsa lite pengar på en trafosplit, själv installerade jag 3 st Proco MS83P och är helnöjd med de.
Fördröjningen är alltid ett problem, det är sant. Jag tror på MADI för signalen till borden, och sen dedikerad AES/EBU eller Ethersound till driv. En viktig sak i sammanhanget är ju att om man har digitala saker i kedjan någonstans överhuvudtaget (till exempel en processor som DriveRack eller OmniDrive) så har man det här fördröjningsproblemet redan. Störst blir problemet när man konverterar till och från den analoga domänen. Därför är det viktigt att man håller ner antalet omvandlingar så mycket som möjligt. Optimalt är en omvandling till och en från digitalt, lämpligen i stagebox respektive i slutstegets AES/EBU-ingång..
Direkt skadligt är till exempel att ha en digitalmulti med analoga ut in i ett digitalbord, analogt ur bordet till den gamle favorit-EQ'n och vidare in i DriveRacken, och till sist via EtherSound med analoga in till stegrackets gamla LAB2000..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Vi har pratat i tråden om delning till FOH och monitor går bra med en vanlig Y-splitt. Jag har nu funderat på at bygga en Stagebox 40/8.Där alla kanaler har en XLR in samt kanal 1-12 ett LK-don, kanal 13-24 osv, samt ett LK 150 don till FOH och ett till monitor. Kan man då fortfarande köra Y-splitt i stageboxen från XLR-donet till de tre LK-donen eller bör man sätta trafos? Hur i så fall, kopplingsschema??