ljud brum / störningar

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

ljud brum / störningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag var igår ute å gjorde ett litet gig med De Sotos och "stötte" på ett litet mindre problem :wink: Ja, så litet var det inte för gitarristen 8O

Hur han än gjorde så brummade det ur gitarrstärken. Vi testade allt, även direkt in osv. Men det brummade å brummade.
Ibland så brukar det ju funka att stå på ett "visst" läge men inte igår.

Guran måste ha varit värsta antennen!!

Hur löser ni sådana här problem? Finns det mätare att kolla magnetfält /störningar i luften?

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.

Inlägg av Tomas Nordström »

En grej man kan prova är att stänga av hörslingan i lokalen eller angränsande lokaler typ församlingshem/kyrksal. Det är inte ofta det låter sig göras men jag har varit med om en slinga som stod igång med öppna kanaler uppskruvade. Ljudet skickades rakt in i gitarrmiken. Det tog tid att komma på det bara men tipset kan jag bjuda på. ;-)
Tomas Nordström

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Gitarrer och basar med single coil mikrofoner är ett gissel i miljöer med starka fält från exempelvis dimmad ljuskraft. Det är ofta lätt att avgöra om det är orsaken, genom att störningarna varierar i styrka beroende på hur instrumentet vrids/flyttas. Jag vet ingen bra metod att komma runt problemet, utom att a) flytta musikern eller b) byta till ett instrument (eller en inställning) med humbuckermikar.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Mikael Thieme skrev:Gitarrer och basar med single coil mikrofoner är ett gissel i miljöer med starka fält från exempelvis dimmad ljuskraft. Det är ofta lätt att avgöra om det är orsaken, genom att störningarna varierar i styrka beroende på hur instrumentet vrids/flyttas. Jag vet ingen bra metod att komma runt problemet, utom att a) flytta musikern eller b) byta till ett instrument (eller en inställning) med humbuckermikar.
Ja precis. Å som du säger så hade han singel coil mick på guran, Fast jag hade ingen dimmer utan bara fast spänning till movinheaden.

Men i taket går det matning till barens elcentral.

Det är ett "jobbigt " dilemma :?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag kan säga att vi haft precis samma problem varenda gång vi jobbat med desotos, så frågan är varför han inte skaffar en ny stärk, vid ett tillfälle så fick han stötar av microfonen så fort han höll i gitarren. Och han prvade nog allt, tillslut satte vi på ett puffskydd så kunde han iaf sjunga:)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Å fan :roll: Det där lät inte skoj!

Men nu var det lead gitarristen som hade problemen

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ok inte sångaren?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

nopp

Skriv svar