Karaokemaskin
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Karaokemaskin
Då verkar det vara dags att ge sig in i karaokebranschen... Vad kör ni för maskiner och vilka format brukar nu köra?
Som jag ser det finns det 3 olika alternativ, konventionella spelare med en väldans massa skivor, konventionella spelare som stöder en HDD med alla låtar på och tillsist en dator med ett program.
Första alternativet känns som det blir en väldans massa skivor som kan bli repiga etc, sista alternativet är svårt att hyra ut, så det lutar åt alternativ två.
Fördelen är att man slipper alla lösa skivor, man minskar laddningstiden etc. Nu är frågan om någon använder sig av en liknande lösning, eller om det är något nytt påfund?
Kort sagt, tips på modeller med HDD lösning!
Som jag ser det finns det 3 olika alternativ, konventionella spelare med en väldans massa skivor, konventionella spelare som stöder en HDD med alla låtar på och tillsist en dator med ett program.
Första alternativet känns som det blir en väldans massa skivor som kan bli repiga etc, sista alternativet är svårt att hyra ut, så det lutar åt alternativ två.
Fördelen är att man slipper alla lösa skivor, man minskar laddningstiden etc. Nu är frågan om någon använder sig av en liknande lösning, eller om det är något nytt påfund?
Kort sagt, tips på modeller med HDD lösning!
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Anders Alavik
- PAR-36

- Kontakt:
Jag har ett chippat xbox och karaoke till den... det kör mp3+g
Dock kanske det inte är bästa lösningen till att köra "proffisionellt" på... Men den funkar bra...
Sen om man skall se till skivor så har ju bla. numark en lösning med en dubbel cd som kör cd+g...
Vi har en "vanlig" karaoke maskin och den funkar oxå.. dock lite pill med skivbyten osv...
Så som du skriver nått hdd baserat är nog det bästa...
Dock kanske det inte är bästa lösningen till att köra "proffisionellt" på... Men den funkar bra...
Sen om man skall se till skivor så har ju bla. numark en lösning med en dubbel cd som kör cd+g...
Vi har en "vanlig" karaoke maskin och den funkar oxå.. dock lite pill med skivbyten osv...
Så som du skriver nått hdd baserat är nog det bästa...
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
www.bogal.se
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag kör med DVD Sen gör jag den varianten att jag gör kopior på karaokeDVDs så stannar orginalen hemma utan risk att bli förstörda.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Ja, det blir ju bra mycket billigare för kunden om man kör kopior på DVD-skivorna när dom lyckas supa bort en skiva eller två.
Kör själv förnärvarande med vanlig DVD-spelare kopplad till lämplig mixer. Det är dock 2st API DV-702 spelare på gång.
Kör själv förnärvarande med vanlig DVD-spelare kopplad till lämplig mixer. Det är dock 2st API DV-702 spelare på gång.
-+> www.ell.nu <+-
-
Tomas Nordström
- PAR-20

- Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Håller med Marcus. Vi har 4 stycken olika olika modeller. Alla skivor som lämnar huset är arbetskopior som "får lov" att förvinna eller bli repiga.
Vi har tittat på att köra med laptop eller liknande HDD system men det som vi ser i DVDer är att kunden är van vid formatet. In med skivan -> välj låt -> tryck play.
Vi köper spelare och skivor från www.karaokebutiken.com.
Sen har vi även lite arkiverade prylar som CD-G och VCD players samt en gammal Commodore spelare som matas med en skiva som för läggs i en kassett för att inte repas. Fjärrkontrollen till den spelaren är lika stor som en X-box kontroller men har lika många funktioner som en blyertspenna.
Kim: Vi har testat API men gillar inte mikingångarna. Jag rekomenderar dig att stå kvar vid att ha en lämplig mixer vid sidan av. Sätt allting i ett och samma rack i en snygg låda av ädelträ eller liknande så kan kunden ha allting stående på bordet i vardagsrummet.
Vi har tittat på att köra med laptop eller liknande HDD system men det som vi ser i DVDer är att kunden är van vid formatet. In med skivan -> välj låt -> tryck play.
Vi köper spelare och skivor från www.karaokebutiken.com.
Sen har vi även lite arkiverade prylar som CD-G och VCD players samt en gammal Commodore spelare som matas med en skiva som för läggs i en kassett för att inte repas. Fjärrkontrollen till den spelaren är lika stor som en X-box kontroller men har lika många funktioner som en blyertspenna.
Kim: Vi har testat API men gillar inte mikingångarna. Jag rekomenderar dig att stå kvar vid att ha en lämplig mixer vid sidan av. Sätt allting i ett och samma rack i en snygg låda av ädelträ eller liknande så kan kunden ha allting stående på bordet i vardagsrummet.
Tomas Nordström
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Japp, det blir nog nån liten 1HE rackmixer på 4-6 kanaler eller så. Då kan ju kunden välja till fler än 2 mickar om så önskas. Sen att man kanske kommer sakna eko när man kör genom rackmixern får man kanske leva med.Tomas Nordström skrev: Kim: Vi har testat API men gillar inte mikingångarna. Jag rekomenderar dig att stå kvar vid att ha en lämplig mixer vid sidan av. Sätt allting i ett och samma rack i en snygg låda av ädelträ eller liknande så kan kunden ha allting stående på bordet i vardagsrummet.
En annan fördel jag ser med API är att den har VGA-utgång, då kan man köra en platt TFT-monitor, 17" eller 19", går att hitta bättre beg. till bra priser. Tar upp mycket mindre plats jämfört mot en CRT-TV.
-+> www.ell.nu <+-
-
Tomas Nordström
- PAR-20

- Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
En hdd lösning är ju knappast mer avancerad för användaren än en konventionell lösning, knappa in låtens nummer och tryck på play. Inga skivor som man behöver göra kopior på, inga skivor som kunden måste hålla på att byta etc.
Nackdelen är väl att det är såpass nytt att det fortfarande finns lite barnsjukdomar på dem. Vi har räknat med att ha ca 3000 låtar i sortimentet, vilket skulle ge 150 konventionella CDG skivor, vilket inte känns aktuellt.
När man bara hyr ut spelaren och kunden står för egen tv/ljud känns det som de interna micingångarna räcker till, men kör man lite mer avancerade jobb så har våra tankar också varit en enkel 1 HE mixer, det har ju tipsats om någon sådan tidigare i en annan tråd, men tyckte den var lite väl plottrig på framsidan.
En TFT är som sagt lite billigare än en LCD tv, men samtidigt kände vi att det var enklare att alltid köra på TV out, då passar det direkt om kunden vill koppla in sin egen tv, det blir smidigare kablage om man vill ha tv´n i en egen case etc.
Men vi får se vart åt det leder!
Nackdelen är väl att det är såpass nytt att det fortfarande finns lite barnsjukdomar på dem. Vi har räknat med att ha ca 3000 låtar i sortimentet, vilket skulle ge 150 konventionella CDG skivor, vilket inte känns aktuellt.
När man bara hyr ut spelaren och kunden står för egen tv/ljud känns det som de interna micingångarna räcker till, men kör man lite mer avancerade jobb så har våra tankar också varit en enkel 1 HE mixer, det har ju tipsats om någon sådan tidigare i en annan tråd, men tyckte den var lite väl plottrig på framsidan.
En TFT är som sagt lite billigare än en LCD tv, men samtidigt kände vi att det var enklare att alltid köra på TV out, då passar det direkt om kunden vill koppla in sin egen tv, det blir smidigare kablage om man vill ha tv´n i en egen case etc.
Men vi får se vart åt det leder!
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Robert Kärrlander
- Rookie

Har varit på kombinerat ljud/karaoke-jobb där det först var artister och sen karaoke på scenen och jag körde även karaoken från mix-(följe)plats. Det funkade smutt då med en liten platt 15" skärm till mig för att jag skulle se vad jag gjorde och sen SVHS iväg till 32" som stod framför scenen. Så det kan ju vara värt att tänka över vad i fråga om utgångar man kan behöva om man vill göra något annat än bara hyra ut till Klasses Karaokefest.
/Robban
/Robban