Sida 1 av 1

Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 14:28
av Svante Gustafsson
har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.

1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
2. kan man köra "Två" elverk på ett studentflak, jorda båda i chassit och dela upp anläggningen på båda verken utan problem med störningar, backströmmar m.m?

3. ej el-relaterat men tar det i samma tråd. hur skyddar ni era elverk mot regn. problemet jag ser är värmen som elverket avger och eventuellt regnskydd av evt. plast/Presenning?!

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 14:33
av Hasse Queisser
Svante Gustafsson skrev:har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.
1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
Jorda i karossen? Bilen står ju på gummihjul och är helt isolerad från jord...

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 14:53
av Svante Gustafsson
vad händer om det blir elfel och fas går ut i karossen?

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 14:59
av Svante Gustafsson
Hasse Queisser skrev:
Svante Gustafsson skrev:har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.
1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
Jorda i karossen? Bilen står ju på gummihjul och är helt isolerad från jord...
btw.. man "jordar" ju även tex bilens motor i karossen? eller är jag fel ute?

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 17:32
av Göran Larsson
Hej

Några grejer har du nog fått lite om bakfoten.
Till att börja med:
Elverk = 230 V växelström, Bil 12 V likström. Tänker inte gå in på skillnaden mer än så utan hänvisar till din gamla fysikbok från högstadiet. :wink:

Anledningen till jordflätan mellan motorblock och kaross är att motorn sitter på gummikuddar för att motverka att vibrationer mm inte fortplantas ut i karossen. Om du inte har jordflätan där så har du inte heller nåt gemensamt jordplan för elsystemet.

/Göran L, leg. åk-lagare

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 18:58
av Mattias Vejdeland
Svante Gustafsson skrev:har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.

1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
2. kan man köra "Två" elverk på ett studentflak, jorda båda i chassit och dela upp anläggningen på båda verken utan problem med störningar, backströmmar m.m?

3. ej el-relaterat men tar det i samma tråd. hur skyddar ni era elverk mot regn. problemet jag ser är värmen som elverket avger och eventuellt regnskydd av evt. plast/Presenning?!
Som svar på "alla" frågor: Oroa dig inte för något av det.. Jag har riggat ett 50-tal studentvagnar och spelat på ett 10-tal med både enkelt och fler elverk utan problem med störningar, dessutom så är det inge större problem med väta (om du inte kör ner hela vagnen i en hamn någonstans :lol:)

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 20:37
av Jonas Larsson
I vissa städer där vi arbetar godkänner inte polisen ekipaget förrens en kabel är fäst i elverkets jordskruv och ned till chassit på flaket, detta är alltså helt onödigt och gör varken till eller från?

Trodde det handlade om att allt skulle ha en gemensam jordpunkt vid ev fel, men är ingen expert.

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 20:47
av Hasse Queisser
Säkerhetsjord på en bil är ju inte möjligt, det säger ju sig självt (att jorda är ju att leda ner eventuell ström i JORDEN). Å andra sidan är ju frågan hur stor roll det spelar på en bil, då människorna inte heller har någon kontakt med jord? Där slutar min kunskap i ämnet.

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: tor 28 maj 2009, 21:31
av Mikael Thieme
Om man utgår från att elverket har säkring (jordfelsbrytare är förstås bonus, men kräver som bekant ingen jord) , lämnar normal assymetrisk växelspänning (nolledare + fasledare) och har chassijord förbunden med nollan så finns det poäng i att jorda elverket i fordonets chassi och flak. Även om man antar att flaket är så "flytande" att en spänningssättning av det inte direkt skadar personerna som åker med, så kan resultatet förstås bli litet jobbigt om flaket genom kabelfel (motsv) skulle bli spänningssatt i förhållande till elverkets chassi... :roll: Är elverkschassit däremot förbundet med flaket kommer säkringen att lösa ut vid ett sådant fel.

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: fre 29 maj 2009, 06:44
av Svante Gustafsson
Jonas Larsson skrev:I vissa städer där vi arbetar godkänner inte polisen ekipaget förrens en kabel är fäst i elverkets jordskruv och ned till chassit på flaket, detta är alltså helt onödigt och gör varken till eller från?

Trodde det handlade om att allt skulle ha en gemensam jordpunkt vid ev fel, men är ingen expert.
gäller detta polisen i falköping eller skara? bra och veta så jag inte gör ekipaget stående. (gissar iofs på skövde polisen :D)

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: fre 29 maj 2009, 06:55
av Svante Gustafsson
känns iaf som punkt "1" är besvarad, om polisen vill det kan det iaf inte vara "Fel"


känns ju som man "bör" täcka verket med något regn skydd om det skulle bli dåligt väder? ideér?

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: fre 29 maj 2009, 12:20
av Jonas Larsson
Svante Gustafsson skrev:(gissar iofs på skövde polisen :D)
Stämmer bra, även om det varierar lite från år till år hur kinkiga de är, men har fått åka och köpa kabel + stor krokodilklämma vid ett tillfälle. Det var nog mest för syns skull, för så bra lär det inte ha jordat...

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: fre 29 maj 2009, 12:52
av Thomas Neumann
Om man har en omformare 24v till 220v, direktkopplat till lastbilens batteri. Hur mycket kan man få ut?
Har sett vissa omformare som klarar 10kW. Vart går begränsningen för lastbilens batteri/generator?

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Postat: fre 29 maj 2009, 13:26
av Mikael Thieme
Thomas Neumann skrev:Om man har en omformare 24v till 220v, direktkopplat till lastbilens batteri. Hur mycket kan man få ut?
Har sett vissa omformare som klarar 10kW. Vart går begränsningen för lastbilens batteri/generator?
Räkna med en kortslutningsström på kanske uppåt 1000 A ur ett friskt batteri. (Friskt innan kortslutningen/chockbelastningen alltså 8) ) Hur mycket du kan lasta kontinuerligt beror på generatorn; kanske i storleksordningen 50 A om övriga onödiga förbrukare är avstängda.