Hej!
Är en kille på snart 15 år som vill utbilda mig till PA tekniker eller nått liknande. Behöver tips på kurser, utbildningar, praoplatser och liknande.
Har fixat med ljus på skolans shower några gånger bl.a så jag kan lite
grann men det är inte mycket.
Pratade med en kille som var PA-tekniker på STHM JAZZ 25 som berättade att det finns väldigt dåligt om utbildningar och att man måste "jobba in sig" i branshen. Att man får lära sig yrket medans man jobbar helt enkelt. Undrar om det är så :/
Andra tips så att man kan undvika nybörjar-fel mottages tacksamt!
//En som brinner för att bli Ljud & ljus tekniker!
Tips på kurser/utbildningar
- Jacob Henriksen
- PAR-30

- Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".
Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen. - Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Tips på kurser/utbildningar
Senast redigerad av 1 Jacob Henriksen, redigerad totalt 0 gånger.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ett tips eftersom du är så ung är att kolla runt på fritidsgårdarna, väldigt många fritidsgårdar har ett litet PA och någon som kan lite, en del gårdar har även fritidsledare som vid sidan av jobbar som ljudtekniker. Kan säga att inom Lunds kommun har vi väldigt många ljudtekniker som fritidsledare så det finns, bara man letar lite.
Hade du bott i Lund hade jag kanske kunnat ta dig under mina vingar, lära dig en del och se till så du träffade lite folk inom kommunen som kan ära dig ännu mer.
Hade du bott i Lund hade jag kanske kunnat ta dig under mina vingar, lära dig en del och se till så du träffade lite folk inom kommunen som kan ära dig ännu mer.
-
Mattias Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
Tja Jacob. Du har rätt att det finns dåligt med skolor för detta jobb och särskilt för att läsa i Gymnasiet men det finns endel "bas" kunskaper som hjälper dig efter Gymnasiet. 1 Ellära. 2: Musiklära. 3: Ödmjukhet. Sedan är det bara att försöka haka på någon som jobbar med detta och lära sig därifrån. Det finns dock några ljudtekniker utbildningar på Högskolan men du bör ha dessa tre saker inanför rocken för att lyckas på dessa utbildningar. Sedan är det ju så att du måste vara ute och jobba på fältet för att få jobb.Visa ödmjuket och jaga lokala firmor på orten och försök att få vara med och "humpa" på jobb och se och lär då är du på gång. Lycka till