Splitta upp en stereotele till två XLR, L och R
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Splitta upp en stereotele till två XLR, L och R
Som sagt, jag har en 6,3mm stereotele i den ena änden och vill ha ut det till två XLR hanar, den ena left och den andra right. Hur ska det lödas?
-+> www.ell.nu <+-
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
Tänkte tipsa om att Starfelt hade nån liten lathund på deras hemsida, var helt okej faktiskt... Men kunde inte hitta det nu, vet att dom haft en lathund i sina kataloger med.
Hitta dock inget när jag googla heller(rätt dålig på det med visserligen
, så någon annan kanske hittar nåt eller har tips)
Hitta dock inget när jag googla heller(rätt dålig på det med visserligen
Johnny Andersson
- David Wennberg
- PAR-64

Skärmen i telen ska anslutas till stift 1 i bägge xlrdon, mittdelen till höger xlr stift 2, toppdelen till stift 2 i vänster xlr.
Minnesregeln för att komma ihåg vad som är höger och vänster i en stereotele är att ring och right börjar på samma bokstav
Känner du dig osäker på fler lödningar så har bl.a. Soundcraft bra pdf:er om hur man ska löda.
Minnesregeln för att komma ihåg vad som är höger och vänster i en stereotele är att ring och right börjar på samma bokstav
Känner du dig osäker på fler lödningar så har bl.a. Soundcraft bra pdf:er om hur man ska löda.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Sen så måste du jorda pin 3 också, så att den fulla matrisen är:
tip > L-XLR pin2
ring > R-XLR pin 2
sleeve > bägge XLR pin 1 & 3.
Lämpligen så löder du korta snuttar av tunnare parkabel i varje XLR och sedan gör du distributionen i teleproppen.
Tänk på att om du inte kan se kardelerna i kabeln genom tennet så har du använt för mycket lödtenn! (Har inte specifikt med det här att göra, men jag är just nu lite trött på att suga ut en massa tenn ur lödbrunnar. Man ska se strukturen under och tennet ska vara så blankt att man kan spegla sig i det! Allt annat leder raka spåret till det gamla fina militäruttrycket: gör om, gör rätt!)
tip > L-XLR pin2
ring > R-XLR pin 2
sleeve > bägge XLR pin 1 & 3.
Lämpligen så löder du korta snuttar av tunnare parkabel i varje XLR och sedan gör du distributionen i teleproppen.
Tänk på att om du inte kan se kardelerna i kabeln genom tennet så har du använt för mycket lödtenn! (Har inte specifikt med det här att göra, men jag är just nu lite trött på att suga ut en massa tenn ur lödbrunnar. Man ska se strukturen under och tennet ska vara så blankt att man kan spegla sig i det! Allt annat leder raka spåret till det gamla fina militäruttrycket: gör om, gör rätt!)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- David Wennberg
- PAR-64

Tack för kompletteringen Måns. Stift 3 ska givetvis vara jordat!
För mycket tenn i lödbrunnarna, vad leder detta till förutom lite ökad kapacitans? Eller, rättare sagt, vad leder den extra kapacitansen till?
Är man tvungen att ha LCRmultimeter eller oscilloskop för att noggrannt kunna kontrollera sina lödningar?
För mycket tenn i lödbrunnarna, vad leder detta till förutom lite ökad kapacitans? Eller, rättare sagt, vad leder den extra kapacitansen till?
Är man tvungen att ha LCRmultimeter eller oscilloskop för att noggrannt kunna kontrollera sina lödningar?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Japp, letade först där, men sen åkte jag ner till lagret och plockade fram en starfeltkatalog. Dock fanns inte den exakta kopplingen jag var ute efter där tyvärr. Dock så hittade jag den bifogade filen på nätet lite senare.Exodus skrev:Tänkte tipsa om att Starfelt hade nån liten lathund på deras hemsida, var helt okej faktiskt... Men kunde inte hitta det nu, vet att dom haft en lathund i sina kataloger med.
Hitta dock inget när jag googla heller(rätt dålig på det med visserligen, så någon annan kanske hittar nåt eller har tips)
Tack även till dawen och mansaxel! Nu åter till kolven...
- Bilagor
-
- connections.pdf
- (636.75 KiB) Nerladdad 605 gånger
-+> www.ell.nu <+-
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Just, annars blir det enbent, basfattigt och brummigt.dawen skrev:Tack för kompletteringen Måns. Stift 3 ska givetvis vara jordat!
Det är inte så mycket det som är problemet som att när du har fått en juste omegaform på ditt tenn, dvs det har flutit ut och täckt ledaren där den ligger på metallen i lödkoppen, då har du fått dit allt tenn du behöver för att få maximal anliggning och kontakt. Plus att det inte blir starkare mekaniskt av mer tenn, du får istället bara en massa extra metall att värma upp, vilket ger dig problem med temperaturkontroll och utflytning. För att få lödningen varm nog så måste du med för mycket tenn ha för mycket värme, vilket leder till att du smälter isoleringen, och ställer till elände. Om du inte gör en kallödning.dawen skrev: För mycket tenn i lödbrunnarna, vad leder detta till förutom lite ökad kapacitans? Eller, rättare sagt, vad leder den extra kapacitansen till?
Nja, med lite övning så klarar man sig med skarp syn och bra belysning, men de där 4000 lödningarna man måste göra innan man blir bra, dem gör man lämpligen under lupp. Och så ska man tvätta bort fluss, det där bruna.dawen skrev: Är man tvungen att ha LCRmultimeter eller oscilloskop för att noggrannt kunna kontrollera sina lödningar?
Lödning är på det hela taget jävligt svårt, inget för nybörjare och nåt som man måste öva på. De som löder försvarsmateriel, de får bara certet fyra år i taget. Den intresserade läser FSD 5115:
http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%2 ... D/5115.PDF
Så, ut i verkstan och öva. Själv brukar jag ta nån timme med en låda kassa kablar. Det är vilsamt, ungefär som att sticka.
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Magnus Johansson
- PAR-30

- Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Skarpa ögon och möjligtvis förstoringsglas räcker gott, i alla fall om man vet vad man gör och gjort lödningen "by the book".dawen skrev:Är man tvungen att ha LCRmultimeter eller oscilloskop för att noggrannt kunna kontrollera sina lödningar?
Edit: En sådan här lampa underlättar när man löder, så ser man lätt att man gjort rätt: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6096.htm
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Jag kikade in på www.procab.be och ser att dom faktiskt har en sådan kabel som jag söker (CAB733) i sitt sortiment (Starfelt verkar dock inte ha tagit hem den, ännu).
Men när ja tittar närmare på deras kopplingsschema så stämmer det inte alls? Vad får man med denna koppling, totalhaveri?

Men när ja tittar närmare på deras kopplingsschema så stämmer det inte alls? Vad får man med denna koppling, totalhaveri?

-+> www.ell.nu <+-
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Man får en OK (modulo obalansering) signal från Left i den övre XLRen på bilden, och en pessimal kombination av tystnad och enbenthet i den undre XLRen, där man nog trodde sig få Right. Jag skulle gissa på hjärnsläpp hos illustratören. Flytta ringsignalen till pin 2 så blir det rätt.kiM [ell] skrev: Men när ja tittar närmare på deras kopplingsschema så stämmer det inte alls? Vad får man med denna koppling, totalhaveri?![]()
Resultatet påverkas inte till det bättre av att man löder bättre, tyvärr. Man måste löda annorlunda
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Hehe, det var en jävla förklaringmansaxel skrev:Man får en OK (modulo obalansering) signal från Left i den övre XLRen på bilden, och en pessimal kombination av tystnad och enbenthet i den undre XLRen, där man nog trodde sig få Right. Jag skulle gissa på hjärnsläpp hos illustratören. Flytta ringsignalen till pin 2 så blir det rätt.
Resultatet påverkas inte till det bättre av att man löder bättre, tyvärr. Man måste löda annorlunda
-+> www.ell.nu <+-
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Det va någon som nämnde om lödning enligt försvarsmaktens krav. Jag har ett sådan licens även licens för medisikns utrustning och radar utrustning. Vid lödning av kontakter enlig kraven så ska lödkoppen fyllas med lod och ytan skall vara jämn blank och fin. Även när kabel lödats bort och en ny har satts dit.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Öhh... är det jag som har hjärnsläpp eller? Ringsignalen är ju på pin 2, och resten ser helt rätt ut.mansaxel skrev:Man får en OK (modulo obalansering) signal från Left i den övre XLRen på bilden, och en pessimal kombination av tystnad och enbenthet i den undre XLRen, där man nog trodde sig få Right. Jag skulle gissa på hjärnsläpp hos illustratören. Flytta ringsignalen till pin 2 så blir det rätt.kiM [ell] skrev: Men när ja tittar närmare på deras kopplingsschema så stämmer det inte alls? Vad får man med denna koppling, totalhaveri?![]()
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag ser inget fel på den kopplingen som va på skisen Det e samma koppling som i en obalanserad insertkabel.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Jag kan upplysa er om att det är ProCab som har uppdaterat bilden. När ja skrev inlägget så länkade jag in bilden från deras hemsida.
-+> www.ell.nu <+-
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Ahhh... det förklarar sakenkiM [ell] skrev:Jag kan upplysa er om att det är ProCab som har uppdaterat bilden. När ja skrev inlägget så länkade jag in bilden från deras hemsida.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
-
Johannes Tegern
- PAR-46