Sida 1 av 1

Rökmaskin fungerar på halvfart eller inte alls

Postat: tor 29 jun 2023, 21:07
av Johan Billow
Hej
Har en Antari Z1500 MKII som hängt med några år men funkat bra.
Rengjordes enl. instruktion förra året (första gången, my bad!)

Funkat bra men senaste gången jag körde
var det som om maskinen stånkade fram rök.
Lät väldigt högt och tryckte rök i omgångar kändes det som.
Dock har jag ett program som kör rök i 10-12 sekunder sedan pausar,
Detta var mer som om den försökte trycka fram röken.

Någon dag senare tänkte jag "köra igenom den" med konstant rök, 100% output.
Så kom det jämnare rök men svagare, även om man körde på maximal volym.

Någon dag senare till så kommer det ingen rök alls. Den blir varm.

Här på filmen (länken går till min Dropbox) ser och hör man lite hur den jobbar.
Men nu verkar det inte komma någon rök alls.

Är det pumpen kanske och hur går man till väga?

Tack på förhand

https://www.dropbox.com/s/rs5telvv7tk3 ... 0.mp4?dl=0

/Johan

Re: Rökmaskin fungerar på halvfart eller inte alls

Postat: tis 04 jul 2023, 21:12
av Jonas Larsson
Ja det kan väl inte vara så mycket annat än pumpen eller att det sitter skit ivägen. Du kan ju testa att släppa på anslutningen efter pumpen, där det går vidare till värmeblocket och dels köra pumpen i tomme så du ser att den fungerar och dels blåsa med tryckluft in i värmeblocket så du ser att det inte är igensatt.

Re: Rökmaskin fungerar på halvfart eller inte alls

Postat: mån 31 jul 2023, 17:02
av Johan Billow
Jag provade koppla pumpen direkt till 230V eftersom den var specad sådan men ingen fart.

Allt rengjordes för ett år sedan, men har fått hem en ny pump så ska prova att byta i veckan.
Tack för tipsen! =)

Re: Rökmaskin fungerar på halvfart eller inte alls

Postat: lör 23 sep 2023, 10:33
av Johan Billow
Det löste sig med ny pump.