Högtalarimpedans ?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Högtalarimpedans ?

Inlägg av Börje Svenzon »

Läste att i Nexo LS 1200 sitter det tydligen 18" med 4 ohms impedans. Tänkte kolla här på forumet om jag tänker "rätt" eller missat något. I "min värld" som har spelat med Beyma dom senaste 15 åren så har jag inte träffat på så många stora 4 ohms baselement.

Fördel: Högre verkningsgrad ?

Nackdel: Blir fort mycket låg impedans när man stackar fler lådor på varje sida och kräver då fler förstärkare.

Något mer som jag missat ?

//B.

Arild Rønes
Rookie
Rookie
Presentation: Rønes Musikk - www.ronesmusikk.no - Rønes Musikk

Re: Högtalarimpedans ?

Inlägg av Arild Rønes »

LS1200 er vel på 6ohm. Og Nexo PS er vel et system som egentlig ikke er egnet for stacking. Jeg vet at mange kjører dobbelt rigg, men toppene spiller ikke veldig bra sammen pga. asymetrisk horn.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Man får även skilja på den elektriska impedansen och den akustiska. I vissa lådkonstruktioner (som t.ex bandpass) så ändras impedansen förstärkaren ser av hur lådan påverkar elementet. Om jag inte minns fel sitter det t.ex 2 x 4 ohms element i en Nexo S2, men den totala impedansen förstärkaren ser är inte 2 ohm, utan 3 ohm.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hasse Queisser skrev:Man får även skilja på den elektriska impedansen och den akustiska. I vissa lådkonstruktioner (som t.ex bandpass) så ändras impedansen förstärkaren ser av hur lådan påverkar elementet. Om jag inte minns fel sitter det t.ex 2 x 4 ohms element i en Nexo S2, men den totala impedansen förstärkaren ser är inte 2 ohm, utan 3 ohm.
Är det inte 6ohm element i S2 subben. Det står det i specen i allafall
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Inlägg av Börje Svenzon »

Marcus Sandberg skrev:
Hasse Queisser skrev:Man får även skilja på den elektriska impedansen och den akustiska. I vissa lådkonstruktioner (som t.ex bandpass) så ändras impedansen förstärkaren ser av hur lådan påverkar elementet. Om jag inte minns fel sitter det t.ex 2 x 4 ohms element i en Nexo S2, men den totala impedansen förstärkaren ser är inte 2 ohm, utan 3 ohm.
Kan det va så att det är 2 X 18" i 6 Ohm och när dom spelar i typ bandpasslåda så tolkar förstärkaren lasten som 4 Ohm i stället för 3 Ohm för att dom spelar i en bandpas konstruktion (läs HQ inlägg i tråden). Gäller alltså att ha 2 Ohms stabila steg om man ska stacka dom eller dubbla slutsteg för varje låda. På pappret verkar dom ju ha hög verkningsgrad och spela duktigt högt. Kan det vara ett resultat av elementens Ohm tal kanske. Verkar vara gediget bygge i alla fall om ser till vikten på 49 kg.

//B.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Börje Svenzon skrev:
Marcus Sandberg skrev:
Kan det va så att det är 2 X 18" i 6 Ohm och när dom spelar i typ bandpasslåda så tolkar förstärkaren lasten som 4 Ohm i stället för 3 Ohm för att dom spelar i en bandpas konstruktion (läs HQ inlägg i tråden). Gäller alltså att ha 2 Ohms stabila steg om man ska stacka dom eller dubbla slutsteg för varje låda. På pappret verkar dom ju ha hög verkningsgrad och spela duktigt högt. Kan det vara ett resultat av elementens Ohm tal kanske. Verkar vara gediget bygge i alla fall om ser till vikten på 49 kg.

//B.
Jag nämner inget om vad stegen känner eller inte. Någon skrev om att det va 2st 4ohm element men enligt specen står det 2st 6ohm. Men det e bra högtalare som kan spela starkt. Kör med Crown MA5000 steg vi fick dämpa 6db på procesorn och 4db på steget för att spela jämt med 3st GeoS1230.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag kan ha blandat ihop det med någon annan låda. Ville bara påpeka att elementets nominella impedans och vad förstärkaren ser när den driver en färdig låda inte alltid stämmer överens.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar