Sida 1 av 2
Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 18:56
av Jonas Larsson
Om man vill skapa ett dansgolv på säg 100 kvm inne i en större lokal, är det bättre att placera 1 st baslåda i varje hörn av dansgolvet, eller är det bättre att placera dom "som vanligt", dvs på samma sida av lokalen?
Dels funderar jag på om ljudnivån blir jämnare, och mindre störande för övriga som befinner sig i den större lokalen, och dels om det blir jobbiga utsläckningar när alla spelar in mot mitten. Bör man fasvända de lådor som spelar mot varandra?
Lådorna kommer i princip stå helt öppet, så inga direkta väggar att ta hjälp av.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 20:02
av Magnus Gustafsson
Om lokalen är stor nog (större än basfrekvensernas våglängd) så bör du ställa dem i ett
kluster för att undvika kamfiltereffekter.
I mindre lokaler så får du en jämnare nivå om du ställer dem en bit från varandra. Risk
för att det blir mycket bas i baren och lite på dansgolvet annars.
Tänk även på att om du ställer dem för långt från t ex en bakvägg så kan du få "utsläckning"
av vissa frekvenser på dansgolvet.
/M
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 20:02
av Per Johanson
Popcornskål fram...
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 20:41
av Anton Gildebrand
Haha, är det inte lika bra att du kommer med det rätta svaret direkt Per

Du väntar dig en rolig diskussion?
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 21:34
av Per Johanson
Som jurist använder man jobbigt ofta svaret "det beror på" när det gäller subplacering är svaret det samma. Det är en fråga om kompromisser som så mycket annat här i livet. Utan att bli långrandig så bifogar jag 4 st bilder som alla har samma förutsättningar; lokalen vi befinner oss i är oändligt stor (eller har i alla fall inga randytor), 62,5 Hz är frekvensen som vi tittar på och alla högtalare är Meyer HP700, en basreflexdubbelarton.

- Klassisk lösning, man har något i lagom höjd att ställa topparna på och power alleyn är på plats...

- Discolösningen, inte speciellt jämnt, men man har ju återigen något att ställa topparna på.

- Sen frågade Jonas vad som händer vid polvändning av två. Detta är resultatet.

- Svårt att se vad som händer på scen, annars en jämn och fin lösning...

- Om man ställer dem bredvid varandra så blir det så här.

- Jämt fördelade över 10 meter, vid andra avstånd ser det så klart annorlunda ut. Ingen bas utanför de 10 metrarna, men massor rakt fram.
Vilket som är bäst? Ja, det beror ju på...
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 21:39
av Niklas Elste
vad händer om man ställer högtalarna osymetrisk?
Och om man ställer upp 4 högtalare på rad och delayar dom 2 yttre en aning hur blir täckningen då?
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 21:44
av Per Johanson
Tyvärr finns varken "osymetriskt" eller "en aning" som parametrar i Mapp Online... Berätta vad du vill veta så kanske jag orkar göra en prediktion och slänga upp en skärmdump.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 22:58
av Niklas Elste
jo på smedjan har vi problem med för fasriktigt ljud
så i mitten blir det grymt mycket bas men på sidorna är det nästan dött typ som din första bild
men om man kör systemet osymmetriskt så blir ljudet mycket jämnare 1 subb på ena sidan och 2 på andra
det jag funderar på är att lägga subbarna i en rad och delaya dom 2 yttre för att få ljudet att spela mer i en halv sirkel
det borde bli som ett välvt kluster och spela ut ljudet jämnare
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: ons 12 aug 2009, 23:05
av Per Johanson
För fasriktigt är väl inte riktigt vad det handlar om men jag förstår vad du menar. Vad är det för storlek på lokalen? Hur långt är det mellan högtalarna? Att flytta högtalare bakåt ger samma effekt som att lägga till ett delay.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: tor 13 aug 2009, 16:53
av Niklas Elste
Scen eller rummets bredd 12 m
Scen eller rummets djup: 8,5 m
Normalt speldjup: 4 m
Normal scenöppning: 6 m
just nu 4 subbar 2 inbyggda i scenen och 2 ovanpå
men funderar på att bygga in dom 2 som är ovanpå inne i scenen oxo
Det går innte att flytta scen subbarna längre inn
just nu har vi driverack pa
för delning så det går nog att delaya tillräckligt
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: tor 13 aug 2009, 19:13
av Per Johanson
Menar du att rummet är 12 m X 8,5 m och scenen är 6 m x 4 m?
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: tor 13 aug 2009, 19:27
av Marcus Sandberg
Ett litet sidospår.
Mythbusters på Discovery gjorde ett exprement där de ville nå punkten då man på grund av låga ljudfrekvense så att man tömde ett lass i byxan. De satte ett gäng Meyer subbar i en ring runt en av personerna. Det de kom fram till att det blev en utsläkning inanför subbarna och de som stod utan för började må illa. Jag vill till läga att ingen gjorde på sig.
Jag skulle tro att det kommer att bli något liknande på ett dansgolv. Utsläckning av frekvenser på golvet och mycket utanför. Jag skulle ha satsat på att ha de längs en linje.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 08:42
av Rikard Åberg
Per Johanson skrev:Menar du att rummet är 12 m X 8,5 m och scenen är 6 m x 4 m?
japp smedjan ser ut ungefär som bifogad bild.

- ritningen är inte skalenlig, ritad väldigt snabbt i paint
- smedjan.GIF (1.34 KiB) Visad 8383 gånger
utrymmet till vänster om scenen är loge, till höger om scen finns teknikförråd.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 09:15
av Mikael Hedman
Var ju samma sak när dom försökte blåsa ut ett ljus med basar, flera i cirkel - ingenting, i rad - poff, så slocknade det!
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 15:42
av Niklas Elste
värst va du viste Rikard känner du möjligtvis inte K-son
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 19:54
av Jonas Larsson
Men om man nu har en i varje hörn, och polvänder två på den ena sidan, blir det fortfarande utsläckning då?
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 23:12
av Per Johanson
Jonas: Jag har uppdaterat mitt svar med en bild på en polvänd lösning.
Niclas:
Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 23:17
av Anders Brandén
När vi ändå är inne på fyrhörnade baskonfigurationer. Var det inte Metallica som hade någon speciallösning á la Meyersound? Fyra hörn, men varje låda skjutandes in i nästa. Hur hade de gjort denna, för jag tvivlar på att det inte var delay och lite sånt inblandat.
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 23:29
av Niklas Elste
Per Johanson skrev:
Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
smedjan 1.jpg
jap ganska hårda sidoväggar bak väggen halva väggen dämpskivor
Föreställer bilden hur det skulle bli med 4 subbar över en jämn yta och dom 2 på hörnen delayade?
Eller är alla bara i fas?
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Postat: fre 14 aug 2009, 23:42
av Per Johanson
Ah, die TM Bass array!
Får man svara med en länk?
http://www.meyersound.com/news/2009/tm_array_metallica/" onclick="window.open(this.href);return false;
Principen är rätt enkel, en punkt är bättre än flera och så använder man omnidirektiviteten på ett smart sätt. Att subbarna spelar in i varandra är bara för att få akustiska centrum så nära varandra som möjligt. Utsläckningen rätt ner är en bonus som mr Ulrich troligen är rätt glad över...