Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tänkte kolla lite vad ni andra på forumet har för funderingar kring mindre högtalare/monitorer.
Själv är jag väldigt insnöad i EV SX 300. Jag har knappt koll på vad det finns för alternativ. Själv tycker jag den gör bra ifrån sig både ut vid publik upp till 200 pers och liggandes på golvet för medhörning.
Eftersom jag själv är i uppstarten vill jag kolla vad ni tycker om olika märken och modeller?
Och om ni har några bra alternativ till EV´s.
Som sagt jag är i uppstarten och håller på med investeringsplaner och annat tråkigt, vill gärna köpa stabila saker till bra pengar och som jag kan ha nytta av längre fram.
Tror det finns en hel del som känner igen sig
Hej! Befinner mej i ungefär samma sits som du tror jag. Jag har nyligen köpt mej 6st EV ZX1:or. Grymt nöjd med dom för pengarna. Men kanske är lite för klena för dina jobb ? Kan vara värt att kolla upp iaf tycker ja.
Vi har EV zx3 som monitorlådor men även som PA till de lite mindre jobben.
Bättre får man inte för pengarna.
Ugglas band har använt dom som monitor och de var jättenöjda.
Nästan alla basister som har använt den tycker att den är det bästa de har använt på länge.
Jag har köpt ett gäng JBL SRX712M som jag är väldigt nöjd med. Jäkligt bra allroundlåda med många olika funktioner.
Monitor som kan ställas som både höger/vänster (funkar alltså kalas i par).
Stativkopp med 2 vinklar.
Bygel för trosshängning som tillbehör.
Väger bara 15 kg.
Låter riktigt bra (det gamla "JBL-honket" finns inte längre).
Riktig 2"-HF vilket gör att delningen inte blir så hög som på t.ex EV-lådorna som diskuterats.
Ska man hitta någon nackdel så är det väl att den inte har någon botten att tala om, men med en så liten smutt låda så är det ju inget man kan vänta sig heller, och till de applikationer den är tänkt så är det heller inget nödvändigt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Anton Jonsson skrev:Hej! Befinner mej i ungefär samma sits som du tror jag. Jag har nyligen köpt mej 6st EV ZX1:or. Grymt nöjd med dom för pengarna. Men kanske är lite för klena för dina jobb ? Kan vara värt att kolla upp iaf tycker ja.
De känns små bara, ja har ju inte hört dem själv men det är bilden jag får.
Hur är de att köra ut? Hur stor publik går det täcka med, sej 2 per sida?
Som monitor tvivlar jag inte en sekund på dem.
Jag har testat zx4 men jag tycker sx300 slår den om man räknar allt som allt. Typ storlek, vikt, pris.
Det ända jag känner är priset.
Visst man får vad man betalar för men det känns ändå mycket.
Kan ju hända att jag hittar några begagnade. Hade ju inte vart helt fel.
har bara använt dom som PA en gång och då till en barnteater. Så kan inte säga så mycket mer än att jag tycker dom låter riktigt bra för pengarna. Dom spelar förvånansvärt högt för storleken också. Jag är riktigt nöjd med dom iaf
min erfarenhet av srx712 är att de låter rätt "elakt" i högmidden (om det nu är de jag tänker på)
tycke och smak men inget jag föredrar.
väldigt lätta och smidiga, använder dem gärna som monitor men helst inte till utljud.
om du kan tänka dig aktivt tycker jag FBT MaxX2A är väldigt mycket för pengarna.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
Meyer UPJ-1P är mitt val när det gäller smålådor. Mer upplösning får du leta efter. Dem kostar några kronor jämfört med mycket annat men om 10 år kommer du att fortsätta använda dem och tänka: "Tusan vad bra att jag köpte något ordentligt när jag ändå höll på."
Jag har pysslat med uthyrning i 15 år nu och jag har ett fåtal produkter kvar av det jag köpte i uppstarten som fortfarande används. Gemensamt för dem som finns kvar är att jag tyckte att de var alldeles för dyra när jag köpte dem.
Anton Jonsson skrev:Hej! Befinner mej i ungefär samma sits som du tror jag. Jag har nyligen köpt mej 6st EV ZX1:or. Grymt nöjd med dom för pengarna. Men kanske är lite för klena för dina jobb ? Kan vara värt att kolla upp iaf tycker ja.
De känns små bara, ja har ju inte hört dem själv men det är bilden jag får.
Hur är de att köra ut? Hur stor publik går det täcka med, sej 2 per sida?
Som monitor tvivlar jag inte en sekund på dem.
Jag har testat zx4 men jag tycker sx300 slår den om man räknar allt som allt. Typ storlek, vikt, pris.
Testa zx3! extremt mycket bättre än zx4 och sx300.
Anton Stjärnbrandt skrev:min erfarenhet av srx712 är att de låter rätt "elakt" i högmidden (om det nu är de jag tänker på)
tycke och smak men inget jag föredrar.
väldigt lätta och smidiga, använder dem gärna som monitor men helst inte till utljud.
I det stora hela har du rätt. Den är ju främst tänkt som monitor, och den trycker t.ex igenom sången bra på en skramlig scen, vilket i andra sammanhang kan uppfattas som lite elakt. Ta ur lite 4K ur den med EQ:n så är det mesta borta. Med det sagt, får jag välja så tar jag en 6,5"+1" eller 8+1" kombo över en 2" i samma register varje dag i veckan. Men som så mycket annat i den här branschen så är ju även detta en kompromiss man får leva med ibland.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;