Hur ställa in steg efter högtalare?
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Hur ställa in steg efter högtalare?
Hej!
Jag har en fråga till er angående hur man ställer in slutstegen efter högtalare. Om jag i min ljudrigg har 2st SB218 subbar och ett LAB-GRUPPEN fp6400 steg, ska jag då ställa slutsteget på strax under full effekt? Alltså på "pottarna" på framsidan. Såhär tänker jag, Subbarna på 2x2200W 4ohm, Slutsteget på 2x2300w vid 4ohm. Då borde jag väl få ut maximal effekt ur subbarna om jag på ljudbordet då ställer reglarna och gain och allt det där på 0dB? Sen förstår jag väl om man kanske inte ska spela på marginalen, men teoretiskt.
Om jag nu har samma steg till monitorer istället, monitorerna i sig är på 600w 4ohm. 1 monitor per utgång på slutsteget. 600w är ungefär en fjärdedel utav 2300w. Ska då pottarna på slutsteget stå på 1/4 utav full effekt? Om jag istälelt har 4 monitorer per utgång på slutsteget. Blir ohmen fortfarande 4? 600w gånger 4 blir 2400w. Ska jag då ställa slutsteget på full effekt?
/Ljusnisse som sneglar lita på den förbjudna sidan
Jag har en fråga till er angående hur man ställer in slutstegen efter högtalare. Om jag i min ljudrigg har 2st SB218 subbar och ett LAB-GRUPPEN fp6400 steg, ska jag då ställa slutsteget på strax under full effekt? Alltså på "pottarna" på framsidan. Såhär tänker jag, Subbarna på 2x2200W 4ohm, Slutsteget på 2x2300w vid 4ohm. Då borde jag väl få ut maximal effekt ur subbarna om jag på ljudbordet då ställer reglarna och gain och allt det där på 0dB? Sen förstår jag väl om man kanske inte ska spela på marginalen, men teoretiskt.
Om jag nu har samma steg till monitorer istället, monitorerna i sig är på 600w 4ohm. 1 monitor per utgång på slutsteget. 600w är ungefär en fjärdedel utav 2300w. Ska då pottarna på slutsteget stå på 1/4 utav full effekt? Om jag istälelt har 4 monitorer per utgång på slutsteget. Blir ohmen fortfarande 4? 600w gånger 4 blir 2400w. Ska jag då ställa slutsteget på full effekt?
/Ljusnisse som sneglar lita på den förbjudna sidan
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det låter som en lite farlig tanke för monitorerna du har. Så lätt e det inte som du tänker. Viseligen så får du lägre effekt ut när man vrider ner på potten. Men du kan ju mata den med högre insignal och då går stegets skyds kretsar inte in och jobbar.
Den tanke du har funkar perfekt med PowerSofts K-steg där du kan säga till steget hur mycket effekt det max frå lämna. Det gör man i stegets mjukvara.
Den tanke du har funkar perfekt med PowerSofts K-steg där du kan säga till steget hur mycket effekt det max frå lämna. Det gör man i stegets mjukvara.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Inlägg: 4374
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
- Victor Göransson
- PAR-30

- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
- Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Inlägg: 4374
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Inlägg: 4374
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Nu pratar vi om den kanske vanligaste missuppfattningen gällande gainpotarna på slutsteg. Det är INTE volympotar utan just gainpotar. Det spelar ingen roll hur de potarna står inställda, du kan ALLTID få ut full effekt ur slutsteget. Drar du ner gainpotarna 9 dB så är det enda du behöver göra för att nå full effekt igen att höja 9 dB på mixern. Gainpotarna har alltså INGENTING att göra med hur mycket effekt steget kan leverera.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det funkar om man har en processor med avkänning på utgången på steget vilket inte många högtalare har. NEXOs har det där det känner av både uteffekt och stegets gain.Victor Göransson skrev:Man har ju Processorer som har inställningar för just den högtalarmodell man använder...
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
På några lågpris steg jag har varit och grävt i så har pottarna varit volym pottar. Man jag har inte sett det på några dyrare steg.Hasse Queisser skrev:Nu pratar vi om den kanske vanligaste missuppfattningen gällande gainpotarna på slutsteg. Det är INTE volympotar utan just gainpotar. Det spelar ingen roll hur de potarna står inställda, du kan ALLTID få ut full effekt ur slutsteget. Drar du ner gainpotarna 9 dB så är det enda du behöver göra för att nå full effekt igen att höja 9 dB på mixern. Gainpotarna har alltså INGENTING att göra med hur mycket effekt steget kan leverera.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Inlägg: 4374
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Inlägg: 1074
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
så här är det just när det gäller L-acoustics:
först ska man ha ett steg som har rätt gain för högtalaren (Labgruppen mest troligt), som man kör på full gas. sen använder man en godkänd DSP med presets för högtalaren, då är den gjord så att limitern hindrar att högtalaren får för mycket effekt. sen kan man också använda MLS-switcharna på steget för att begränsa den effekt det kan lämna.
ska man köpa så seriösa subbar tycker jag det är onödigt att inte följa tillverkarens specifikationer på drivning. då är det bättre att köpa nåt annat om man inte vill det.
annars är det ju en hel vetenskap att göra rätt gainstruktur. en vanlig skola är att köra stegen på full gas, och sen ställa gain/limiters i processorn. ett alternativ som ger mindre brus är att dämpa banden på förstärkarna, men då finns möjligheten att nån stöter till rattarna. sen är det många som förespråkar att man ställer gainen så att hela signalkedjan klipper samtidigt, dvs klipp på mixern är lika med systemets hela kapacitet.
själv kör jag systemet optimerat för max spl och använder mastern på mixerbordet för att dämpa utsignalen vid behov, så att jag får bra nivåer på kanalerna och reglarna i lämpligt arbetsområde. kanske inte optimalt ur brussynpunkt, men väldigt praktiskt.
när det gäller dina monitorer så är det enklaste att sätta gainpottarna så att du har ett skönt arbetsområde på auxarna på mixer vid lämpligt ljudtryck. sen får du hålla ett öga på input/klipp lamporna under soundcheck så att du inte kör för hårt.
om du ska köra ett "turnkey"-system(som jag föredrar) med fabrikspresets så följer du manualen.
om du vill sätta ihop ett eget system så bör du sätta dig in i gainstruktur och kanske använda nån programvara, typ SmaartLive (eller anlita nån som är duktig på det) för att optimera systemet. Det finns jättebra guider på Prosoundweb om hur man räknar ut gainstruktur.
först ska man ha ett steg som har rätt gain för högtalaren (Labgruppen mest troligt), som man kör på full gas. sen använder man en godkänd DSP med presets för högtalaren, då är den gjord så att limitern hindrar att högtalaren får för mycket effekt. sen kan man också använda MLS-switcharna på steget för att begränsa den effekt det kan lämna.
ska man köpa så seriösa subbar tycker jag det är onödigt att inte följa tillverkarens specifikationer på drivning. då är det bättre att köpa nåt annat om man inte vill det.
annars är det ju en hel vetenskap att göra rätt gainstruktur. en vanlig skola är att köra stegen på full gas, och sen ställa gain/limiters i processorn. ett alternativ som ger mindre brus är att dämpa banden på förstärkarna, men då finns möjligheten att nån stöter till rattarna. sen är det många som förespråkar att man ställer gainen så att hela signalkedjan klipper samtidigt, dvs klipp på mixern är lika med systemets hela kapacitet.
själv kör jag systemet optimerat för max spl och använder mastern på mixerbordet för att dämpa utsignalen vid behov, så att jag får bra nivåer på kanalerna och reglarna i lämpligt arbetsområde. kanske inte optimalt ur brussynpunkt, men väldigt praktiskt.
när det gäller dina monitorer så är det enklaste att sätta gainpottarna så att du har ett skönt arbetsområde på auxarna på mixer vid lämpligt ljudtryck. sen får du hålla ett öga på input/klipp lamporna under soundcheck så att du inte kör för hårt.
om du ska köra ett "turnkey"-system(som jag föredrar) med fabrikspresets så följer du manualen.
om du vill sätta ihop ett eget system så bör du sätta dig in i gainstruktur och kanske använda nån programvara, typ SmaartLive (eller anlita nån som är duktig på det) för att optimera systemet. Det finns jättebra guider på Prosoundweb om hur man räknar ut gainstruktur.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
- Ort: Falköping
d&b's system är ju ganska smidiga då DSPn sitter direkt i stegen. Deras gamla analoga så va det olika moduler man fick byta i steget beroende på högtalarmodell.
Men deras digitala (E-PAC, D6, D12) är lite smidigare - bara välja vilken låda man har kopplat till utgången så ställs parametrarna in automatiskt (delningar, hur mycket effekt steget får leverera till högtalaren mm)... Dvs man behöver aldrig oroa sig att högtalaren får för mycket effekt.
Men deras digitala (E-PAC, D6, D12) är lite smidigare - bara välja vilken låda man har kopplat till utgången så ställs parametrarna in automatiskt (delningar, hur mycket effekt steget får leverera till högtalaren mm)... Dvs man behöver aldrig oroa sig att högtalaren får för mycket effekt.
//Magnus
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
L-Acoustics har väl kommit med någonting nu som har både steget och dsp i ett!?? LA8 har jag för mig att det finns något som heter. Men om man har en anläggning med säg 2st SB218 en FP6400 och dsp DPA448, kan man då ställa in dspn på en limit så att det inte går att spela över en viss gräns?
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Inlägg: 240
- Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Om det är L-acoustics SB218 så står det i V-DOSC manualen sid. 58 vad man ska ha för effekt till SB218. På sid. 38 står det hur man ska ställa in en LA48 förstärkare (samma som fp6400), för att få olika effekt.
MLS switch:arna sitter brevid respektive NL4 kontakt på baksidan. I manualen kan man läsa mer..
För övrigt så innehåller L-acoustics manualerna ganska mycket bra information om högtalar optimering och mätning.
På den här sidan finns det presets för bl.a. XTA DP448.
/Jocke
MLS switch:arna sitter brevid respektive NL4 kontakt på baksidan. I manualen kan man läsa mer..
För övrigt så innehåller L-acoustics manualerna ganska mycket bra information om högtalar optimering och mätning.
På den här sidan finns det presets för bl.a. XTA DP448.
/Jocke
Jocke Hammar
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Och ändå har "ljudarna" på firman av någon outgrundlig anledning lyckats köra sönder en driver i en Q7:a och en 18" i en q-sub (olika tillfällen). Det är då man blir så glad att det är d&b man kört sönder för dagen efter låg det en ny driver från arva på lagret kostnadsfritt! Är inte det service så säg.Magnus Jerkrot skrev:d&b's system är ju ganska smidiga då DSPn sitter direkt i stegen. Deras gamla analoga så va det olika moduler man fick byta i steget beroende på högtalarmodell.
Men deras digitala (E-PAC, D6, D12) är lite smidigare - bara välja vilken låda man har kopplat till utgången så ställs parametrarna in automatiskt (delningar, hur mycket effekt steget får leverera till högtalaren mm)... Dvs man behöver aldrig oroa sig att högtalaren får för mycket effekt.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
- Ort: Falköping
Måndagsex på elementen??? Råkade chefen ut på ett par B2or för många år sen (innan min tid). Kom nya element ganska omgående. Per vet nog mer om det. ^^Gustaf Tydén skrev:Och ändå har "ljudarna" på firman av någon outgrundlig anledning lyckats köra sönder en driver i en Q7:a och en 18" i en q-sub (olika tillfällen). Det är då man blir så glad att det är d&b man kört sönder för dagen efter låg det en ny driver från arva på lagret kostnadsfritt! Är inte det service så säg.Magnus Jerkrot skrev:d&b's system är ju ganska smidiga då DSPn sitter direkt i stegen. Deras gamla analoga så va det olika moduler man fick byta i steget beroende på högtalarmodell.
Men deras digitala (E-PAC, D6, D12) är lite smidigare - bara välja vilken låda man har kopplat till utgången så ställs parametrarna in automatiskt (delningar, hur mycket effekt steget får leverera till högtalaren mm)... Dvs man behöver aldrig oroa sig att högtalaren får för mycket effekt.
//Magnus
- Victor Göransson
- PAR-30

- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
- Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se
Jag har hört att just E-PAC:en har en lite sämre limiter och att det går att spela sönder element om man använder E-PAC steget, kan ju vara så kanske...Gustaf Tydén skrev:Och ändå har "ljudarna" på firman av någon outgrundlig anledning lyckats köra sönder en driver i en Q7:a och en 18" i en q-sub (olika tillfällen). Det är då man blir så glad att det är d&b man kört sönder för dagen efter låg det en ny driver från arva på lagret kostnadsfritt! Är inte det service så säg.Magnus Jerkrot skrev:d&b's system är ju ganska smidiga då DSPn sitter direkt i stegen. Deras gamla analoga så va det olika moduler man fick byta i steget beroende på högtalarmodell.
Men deras digitala (E-PAC, D6, D12) är lite smidigare - bara välja vilken låda man har kopplat till utgången så ställs parametrarna in automatiskt (delningar, hur mycket effekt steget får leverera till högtalaren mm)... Dvs man behöver aldrig oroa sig att högtalaren får för mycket effekt.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster

