Sida 1 av 1

Latmaskfråga ang. högtalaroptimering!

Postat: ons 12 nov 2008, 23:24
av Johannes Nordgren
Hoj!

Här kommer en fråga som jag kan göra själv men gärna slipper om det går, som vanligt alltså.

Tänkte höra om det är någon som dokumenterat frekvensåtergivningen av brus i en bra monitor, HiQ, MAX, PS15 t.ex.

Tanken var att genom att få tag på den frekvenskurvan som återges av en bra monitor och sen brusa upp en egentillverkad låda komma så nära som möjligt. Jag kan ju såklart ta en låda, brusa själv och dokumentera men som sagt, ja läs i rubriken. =)

Visst har jag planerat att lyssna och använda öronen men det vore lite intressant att höra om den här teknikidén funkar.

Mors!

Postat: tor 13 nov 2008, 14:22
av Andreas Vinnberg
Ptja, efter system-EQ: platt med lämplig roll-off vid högtalarens brytfrekvenser?

Postat: tor 13 nov 2008, 15:18
av Per Johanson
Det finns väl på varje högtalartillverkares hemsida? I alla fall de som är värda namnet.

Ska du bygga mixern också?

Bygga mixer!?

Postat: tor 13 nov 2008, 18:10
av Johannes Nordgren
Nej, bygga mixer är inte tanken! ??

Jag har två stycken hemmabyggda wedgar som jag tänkte dona lite med och mest för nyfikenhets skull undersöka hur bra man kan få dem att låta.

Tänkte faktiskt inte så långt som att det fanns på tillverkarnas hemsidor.

Ska undersöka detta.

Postat: tor 13 nov 2008, 18:12
av Anton Stjärnbrandt
det är väl mer än den spektrala balansen som avgör hur en låda "låter"?

Postat: tor 13 nov 2008, 21:35
av Per Johanson
Självklart.

Postat: tor 13 nov 2008, 21:41
av Anton Stjärnbrandt
heh...
jag utforskade det där i tonåren.
ett par celestion-toppar, en behringer digital eq/rta och en alesis meq230 i en källare :oops:

Postat: tor 13 nov 2008, 21:43
av Niklas Elste
vad kom du fram till?

Postat: tor 13 nov 2008, 23:17
av Anton Stjärnbrandt
att jag är glad att jag lyckats sälja all ljudutrustning jag ägde då :lol: