Latmaskfråga ang. högtalaroptimering!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Latmaskfråga ang. högtalaroptimering!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hoj!

Här kommer en fråga som jag kan göra själv men gärna slipper om det går, som vanligt alltså.

Tänkte höra om det är någon som dokumenterat frekvensåtergivningen av brus i en bra monitor, HiQ, MAX, PS15 t.ex.

Tanken var att genom att få tag på den frekvenskurvan som återges av en bra monitor och sen brusa upp en egentillverkad låda komma så nära som möjligt. Jag kan ju såklart ta en låda, brusa själv och dokumentera men som sagt, ja läs i rubriken. =)

Visst har jag planerat att lyssna och använda öronen men det vore lite intressant att höra om den här teknikidén funkar.

Mors!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ptja, efter system-EQ: platt med lämplig roll-off vid högtalarens brytfrekvenser?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det finns väl på varje högtalartillverkares hemsida? I alla fall de som är värda namnet.

Ska du bygga mixern också?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Bygga mixer!?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Nej, bygga mixer är inte tanken! ??

Jag har två stycken hemmabyggda wedgar som jag tänkte dona lite med och mest för nyfikenhets skull undersöka hur bra man kan få dem att låta.

Tänkte faktiskt inte så långt som att det fanns på tillverkarnas hemsidor.

Ska undersöka detta.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

det är väl mer än den spektrala balansen som avgör hur en låda "låter"?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Självklart.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

heh...
jag utforskade det där i tonåren.
ett par celestion-toppar, en behringer digital eq/rta och en alesis meq230 i en källare :oops:

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

vad kom du fram till?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

att jag är glad att jag lyckats sälja all ljudutrustning jag ägde då :lol:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster