Sida 1 av 1
UPA-1A
Postat: sön 09 nov 2008, 21:16
av Nicke Löfgren
Är det något att ha? Kan man ha dom som PA typ 2st per sida + sub?
Låter dom bra?
Postat: sön 09 nov 2008, 23:37
av Erik Boson
Meyer är väl ett rätt säkert kort vad gäller ljudkvalitén iallafall. Har inte hört just dessa, men UPJ-1 låter och fungerar riktigt bra. Kolla med macke på Xpecta i Örebro. De har rätt mycket Meyer, så han borde veta!
Postat: mån 10 nov 2008, 00:40
av Daniel Ravald
Det är en bra all-round låda. Låter, som det mesta Meyer, väldigt bra. Perfekt 2/sida + sub. Jag har själv några UPA-1C.
UPA-1 kom ut 1980, följd av UPA-1A /B /C och nu den aktiva UPA-1P. Jag har en bra pdf med alla detaljer som jag kan maila till dig. Skicka ett PM om du vill ha den.
Se till att de är i bra skick. Meyers reservdelar är precis som högtalarna - dyra...
Postat: mån 10 nov 2008, 08:06
av Nicke Löfgren
oki, vad är det för skillnad på A,B,C?
Postat: mån 10 nov 2008, 08:08
av Nicke Löfgren
Danniel, det går inte pma dig, saknas massa ikoner, även för mig
Postat: mån 10 nov 2008, 08:13
av Per Johanson
A=Yamaha HF driver
B=Radian HF driver
C=Proprietär HF-driver som heter MS1401M, samma används i P modellen.
Delningsfiltren har ändrats också för att matcha de olika drivrarna och jag tror att det är en liten förändring på hornet i C-modellen.
Håll dig borta från B, allt är uppgraderingsbart men det kostar en slant.
Postat: mån 10 nov 2008, 08:56
av Nicke Löfgren
Det var A modellen som jag vet av till vettig peng
Är det stor skillnad på dessa lådor. jag tänkte A eller C
Såg att A hade dipp från 16K
Postat: mån 10 nov 2008, 09:02
av Ian Delahorne
Man måste ha kontrollern, men ja, de låter rätt bra. Har kört en hel del teater på dem.
Postat: mån 10 nov 2008, 09:52
av Per Johanson
Problem att återge frekvenser över 16kHz har väl i princip alla PA-högtalare? Men visst, jag tror att detta är en skillnad till, B och C har möjlighet att kompensera för detta.
Postat: mån 10 nov 2008, 11:37
av Daniel Ravald
C går något högre. Man kan även kompensera för detta i processorn från -2dB till +6dB vid 16kHz.
C, har precis som Per säger, ett annat horn. Och håll dig borta från B.
Postat: mån 10 nov 2008, 11:50
av Anton Stjärnbrandt
Sök på prosoundweb i gamla forumet.
Det finns rätt omfattande diskussioner om gamla meyer-högtalare, minns att jag läste en del om det för nåra år sen när jag funderade på vad jag ville satsa på när det kommer till PA-högtalare.
Postat: mån 10 nov 2008, 12:51
av Nicke Löfgren
Tack för infon
Det är A som jag är intresserad av, OM nu han inte har sålt alla
Postat: mån 10 nov 2008, 17:06
av Bengt Norling
Det ska visst vara svårt att få tag i reservmembran till Yamaha drivrarna.
(A)
Postat: mån 10 nov 2008, 18:45
av Nicke Löfgren
ok..