Parallell- och seriekopplade högtalare!
Postat: mån 20 okt 2008, 10:26
Hej!
Har 6st installationshögtalare som behöver drivning och här kommer frågan.
Vill sätta dem på två olika kanaler d.v.s. 3st lådor per slinga. Lådorna är på 4ohm och på 175W. Som ni förstår ganska små. Typ en 6' och en diskant i dem.
Kan jag seriekoppla två stycken lådor och därmed få impedansen 8ohm och sen parallellkoppla med den sista på 4ohm och därmed få ner impedansen igen? eller måste man parallellkoppla två slingor med samma impedans??
Tacksam för snabbt svar!
Har 6st installationshögtalare som behöver drivning och här kommer frågan.
Vill sätta dem på två olika kanaler d.v.s. 3st lådor per slinga. Lådorna är på 4ohm och på 175W. Som ni förstår ganska små. Typ en 6' och en diskant i dem.
Kan jag seriekoppla två stycken lådor och därmed få impedansen 8ohm och sen parallellkoppla med den sista på 4ohm och därmed få ner impedansen igen? eller måste man parallellkoppla två slingor med samma impedans??
Tacksam för snabbt svar!