Funderingar om aktiva högtalare till teater

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Bo-Markus Johansson
Rookie
Rookie

Funderingar om aktiva högtalare till teater

Inlägg av Bo-Markus Johansson »

Skall inom kort köpa in fyra aktiva högtalare till teatern jag jobbar på. Kravet är att de skall gå att flygas, funka på stativ samt monitor på golv då de kommer användas i många olika sammanhang. De får gärna låta bra också :) Mestadels spelar vi upp färdiginspelat material men en och annan mick kommer säkert kopplas in. Som nybliven medlem på forumet har jag sista tiden läst hur många olika trådar som helst och folk verkar vara mest nöjda med RCF:s ART lådor. Men jag undrar om någon lyssnat på den senaste verisionen av Mackies SRM450högtalare (blåa tror jag de är nu) Den gamla gråa verkar inte låta roligt alls på högre volymer men jag undrar om det hänt lika mycket med den som när JBL:s EONlådor bytte färg från grått till svart. Erfarenheter? Deras första uppgift blir att spela upp 4.1-ljud i en blackbox kompletterat av en sub. Därav nästa fråga:
Om man bara skall köpa en sub i sitt liv till en turnerande teater vilken väljer man då? Prisklass upp till 15000:- Vi spelar på de flesta scener från Stockholm och söderut och alla större ställen brukar ha schysta saker som vi använder då de redan sitter riggat så det är väl på lite mindre ställen som den behövs. Det är inga extrema ljudtryck som krävs. Har ett par Mackie SWA1801 stående så en sån skall jag prova på jobbet i veckan men det finns ju andra alternativ på marknaden med.
Tacksam för alla synpunkter!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag gillar FBT Maxx och Maxx10SA-subben när det kommer till aktiva plastlådor. tillhörande nylonväskor rekommenderas.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar