Högtalare, Monitor och Mixer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Högtalare, Monitor och Mixer

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hej!
Jag har fått den stora äran att rita om aulan på skolan, då den är i behov av en renovering. Aulan i fråga är på ca 220 kvadrat grovt räknat och en tackhöjd där det är som högst ca 10 meter (har egentligen ingen aning, använde bara mitt halvdanna ögonmått). Jag har hittils fått tilldelat 30k som ska räcka till ljudanläggningen. Inklusive mixer. Alla inblandade är överens om att det inte räcker långt, och att vi ska få mera pengar.

Nu till själva frågan.
Jag har sneglat lite på detta högtalarpaket: http://www.thomann.de/se/db_technologie ... system.htm

Är det något att ha? visst, man får vad man betalar för men finns det bättre aktiva pa-set för den summan? Klarar högtalarna "belastningen". alltså, jag har nog lyckats spela sönder 10 st behringer högtalare för att dom inte klarade av den stora lokalen och ljudnivån.

Också undrar jag om ni kan rekommendera några aktiva monitorer. Pengar är en viktig faktor även här.

Vi (eller egentligen bara jag) funderar på en Yamaha LS9-32 som mixer, för både main sound och monitor. bordet kommer att användas i musikaler, mindre rockkonserter och även sånt där man bara vill använda en mikrofon.

Tanken är att vem som helst ska kunna gå till aulan, trycka på en strömbrytare och ta tag i en mikrofon och prata i den för att få ut ljudet. Hoppas att jag förklarat så ni förstår. som ni kanske förstår är ljud inte min starka sida.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

1. Om det är en kommunal skola så får du troligtvis inte köpa prylarna från Thomann, det är också ett rent helvete för jag antar att det kommer gå på över 30.000:- och då måste det göras en upphandling där många företag får lämna in offerter med vad dom vill ha för ett komplett system och så

2. Du ska köra mindre konserter och så i aulan? Då är ju ett tips att välja ett bord med många aux:ar så du kan köra allt från samma bord och då bara behöver en ljudtekniker, det funkar vid musikaler och så i mindre storlek och om du kommer upp i den storleken att du ska mixa med in-ear-monitorer kan du hyra på ett bord för monitor också det blir knappt någon skillnad i pris då :-) Vi mixar monitor från FOH på våra studentspex här nere i Lund utan problem.

3. Kan inget om Fourty Line-systemet så jag ska inte säga något om det, men du kan få bättre saker, men om dom kostar mycket mer eller så kan jag inte svara på. Monitorer kan jag tipsa om db Technologies K162 som jag tror det var mina kompisar beställde som jag ska få in imorron till vår lilla caférigg och jag tror det är spelning imorron så på fredag kan jag troligtvis tycka till om dom, dom är ganska små så kör inte på enbart sådana utan köp några större wedgar också och en baslåda till drum fill. K162 ligger på 5,5kg, 270 x 350 x 210 mm, har XLR in, hur det är med link vet jag inte, får se när jag får dom imorron.

Titta runt lite på vad du kan hitta för begagnat, kolla med UASL vad dom har liggande som dom kan sälja av till dig som inte är för slitet, att hitta utljud, monitorer och mixer för 30.000:- till en sådan lokal känns svårt.

Hur ser det ut med mickar, line-boxar och liknande? Multikabel?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Jakob Carlsson skrev:1. Om det är en kommunal skola så får du troligtvis inte köpa prylarna från Thomann, det är också ett rent helvete för jag antar att det kommer gå på över 30.000:- och då måste det göras en upphandling där många företag får lämna in offerter med vad dom vill ha för ett komplett system och så

2. Du ska köra mindre konserter och så i aulan? Då är ju ett tips att välja ett bord med många aux:ar så du kan köra allt från samma bord och då bara behöver en ljudtekniker, det funkar vid musikaler och så i mindre storlek och om du kommer upp i den storleken att du ska mixa med in-ear-monitorer kan du hyra på ett bord för monitor också det blir knappt någon skillnad i pris då :-) Vi mixar monitor från FOH på våra studentspex här nere i Lund utan problem.

3. Kan inget om Fourty Line-systemet så jag ska inte säga något om det, men du kan få bättre saker, men om dom kostar mycket mer eller så kan jag inte svara på. Monitorer kan jag tipsa om db Technologies K162 som jag tror det var mina kompisar beställde som jag ska få in imorron till vår lilla caférigg och jag tror det är spelning imorron så på fredag kan jag troligtvis tycka till om dom, dom är ganska små så kör inte på enbart sådana utan köp några större wedgar också och en baslåda till drum fill. K162 ligger på 5,5kg, 270 x 350 x 210 mm, har XLR in, hur det är med link vet jag inte, får se när jag får dom imorron.

Titta runt lite på vad du kan hitta för begagnat, kolla med UASL vad dom har liggande som dom kan sälja av till dig som inte är för slitet, att hitta utljud, monitorer och mixer för 30.000:- till en sådan lokal känns svårt.

Hur ser det ut med mickar, line-boxar och liknande? Multikabel?
Jag snackade med vd och rektorerna om det är med offentlig upphandling och dom sa något i stil att eftersom det är en friskola var vi inte skyldiga till detta. Funderade lite mer vad gäller monitorsystem och kom på att vi har en lab-500 liggandes som man skulle kunna kompletera med en likadan och köra med lite passiva beggade monitorer. Den du rekommenderade tycker jag känns lite svårplacerad på scenen.

Och ja, hela kalaset kommer gå över 30'000 och förmodligen över 100'000 också. just nu håller dom på och tar ett nytt beslut om hur mycket pengar vi ska få.

Vi har en multikabel som vi nog ska installera i lokalen. den är inte i bästa skick så jag får nog se över den.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker ni ska dela in verksamheten i två nivåer. en ni sköter själv med egen utrustning, det kan vara mindre konserter, tal, paneldebatter, körframträdanden osv.

den andra nivån kan vara musikaler, avslutningar, lunchkonserter osv. här bör ni göra ett förmånligt avtal med en bra hyrfirma som kan leverera utrustning och tekniker.

en sak man ofta gör är att anpassa utrustningen så att nån del går använda till båda nivåerna. att t ex installera en stor multikabel kan vara en bra idé. eller en rejäl mixer.

Jag tänkte dock föreslå att det mest ekonomiska alternativet till engångsinvestering är att köpa in ett mycket bra PA-system som är anpassat för lokalen. det blir nämligen annars den enskilt största hyrkostnaden längre fram.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jakob Carlsson skrev:1. Om det är en kommunal skola så får du troligtvis inte köpa prylarna från Thomann, det är också ett rent helvete för jag antar att det kommer gå på över 30.000:- och då måste det göras en upphandling där många företag får lämna in offerter med vad dom vill ha för ett komplett system och så
Inga problem att handla från thomann till kommunal verksamhet. Inom EU gäller ju frihandel. Jag har flera gånger handlat utrustning från Thomann till skolan jag arbetar på. Det kan dock vara viktigt att kolla upp att kommunen inte har ramavtal med något annat lokalt företag som säljer musik/ljud/ljus-utrustning.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Den person jag jobbar med kring det här lilla projektet ville att topparna skulle hängas i wire såsom dom tidigare högtalarna hängde. Jag var väl inte helt positiv till förslaget då jag tror att med tanke på lokalens utforming skulle det leda till att försämrat ljud. Nu kom jag på att man inte får hänga dom högtalarna då dom inte har beslag eller är godkända för flygning, stämmer det?
Flest inlägg när den dör vinner!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Jakob Nilsson skrev:
Inga problem att handla från thomann till kommunal verksamhet. Inom EU gäller ju frihandel. Jag har flera gånger handlat utrustning från Thomann till skolan jag arbetar på. Det kan dock vara viktigt att kolla upp att kommunen inte har ramavtal med något annat lokalt företag som säljer musik/ljud/ljus-utrustning.
Kommunerna ska främja lokala företag, så man ska först och främst handla från företag inom den egna kommunen, i andra hand från företag i närliggande kommuner. Här i Lund har tillexempel alla kommunalt anställda mobiler från Sony Ericsson.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

Inlägg av Rikard Åberg »

Kommunerna ska främja lokala företag, så man ska först och främst handla från företag inom den egna kommunen, i andra hand från företag i närliggande kommuner. Här i Lund har tillexempel alla kommunalt anställda mobiler från Sony Ericsson.
fel
Kommuner ska handla av den leverantör som kan leverera rätt kvalitet (i det kan man ju såklart väga in service och underhåll) till lägsta pris!.

t ex i Örnsköldsviks kommun så handlar vi kontorsmaterial på en näthandel till väldigt mycket lägre pris än vi tidigare gjorde hos den lokala handlaren.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Fånt förstör bara marknaden

I Finland försvan massa musikhandlare pga nät-handel

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Det är väl iofs bra att de inte lägger en massa pengar på ingenting, tycker vi har nog med statliga hål i Sverige som bara slukar pengar (t.ex. försäkringskassans itsystem, eller stockholmsförsöket, för att ta två stora, ganska konkreta exempel, eller landstingen, som ingen vet var pengarna försvinner till när de får dem..) Det sista vi sedan behöver är statliga apparater som skaffar äckliga ramavtal som binder dem att betala vad den enda leverantören säger att det kostar, eller vad den enda firman i staden som säljer grejjen säger att den vill ha för det.

Tillgång och efterfrågan, uppenbarligen är priset mer viktigt än servicen om de tvingas slå igen?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Bra Oskar! Det slösas för mycket i offentliga sektorn... synd bara att inköparna har så dålig kännedom om det dom skall köpa in. Det blir alltid så fel (och så dyrt) :-(

Till ämnet... Det måste vara ett enormt ljudtryck som efterfrågas i aulan. Vore inte det bästa att sätta upp en separat talanläggning för enklare tal och ett separat PA för övrig verksamhet.

Då kunde det ju räcka med ett par aktiva burkar i vajrar för talet och med en enkel mixer. Eller en powermixer + ett par passiva burkar (byggda av dom där 10 Behringerburkarna som spelats sönder). 2 st borde väl gå att få ihop :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Leif Baltazars skrev:Bra Oskar! Det slösas för mycket i offentliga sektorn... synd bara att inköparna har så dålig kännedom om det dom skall köpa in. Det blir alltid så fel (och så dyrt) :-(

Till ämnet... Det måste vara ett enormt ljudtryck som efterfrågas i aulan. Vore inte det bästa att sätta upp en separat talanläggning för enklare tal och ett separat PA för övrig verksamhet.

Då kunde det ju räcka med ett par aktiva burkar i vajrar för talet och med en enkel mixer. Eller en powermixer + ett par passiva burkar (byggda av dom där 10 Behringerburkarna som spelats sönder). 2 st borde väl gå att få ihop :-)

Enormt ljudtryck??? Jag har inte sett någon nämna högtalare som spelar särskilt starkt i den här tråden. Det enda som har nämnts är ju faktiskt saker i budgetklassen.

Slänga upp ett par billiga lådor och en "powermixer" för talet låter också lite lallarvarning för mig. Bra tallljud är bland det svåraste som finns att få till.

Jag tror bestämt det finns rätt olika referenser för "tillräckligt bra".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Billiga lådor här vi redan ( massa behringer) och en powermixer likaså (visst är det väl mixer och förstärkare i ett?). Som det ser ut just nu spelar det igentligen ingen roll om man så skulle trycka upp dom bästa lådorna som går att få tag på, akustiken i aulan gör att ljudet ligger kvar i lokalen väldigt länge och därför låter det gröt. Detta tänkte vi lösa med att sätta upp lite backdrop på diverse ställen.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Hur ser lokalen ut? Du kan inte göra enklare skisser i paint eller så? En ovanifrån och en från sidan?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Hasse: Detta var orsaken till min kommentar om en separat pratanläggning. Då behöver man inte vara "ljudtekniker".
Tanken är att vem som helst ska kunna gå till aulan, trycka på en strömbrytare och ta tag i en mikrofon och prata i den för att få ut ljudet. Hoppas att jag förklarat så ni förstår. som ni kanske förstår är ljud inte min starka sida.
Detta fick mig att drömma om högt ljudtryck...
Är det något att ha? visst, man får vad man betalar för men finns det bättre aktiva pa-set för den summan? Klarar högtalarna "belastningen". alltså, jag har nog lyckats spela sönder 10 st behringer högtalare för att dom inte klarade av den stora lokalen och ljudnivån.
För det behövs mer än prat för att spela sönder Behringer lådor. Har tidigare hyrt ut sådant till DJ:s utan problem. Håller dom för DJ:s, håller dom för ganska mycket.

Akustiken i lokalen, blir tyvärr inte bättre av mer volym, inte grötigheten i ljudet heller (vad den nu beror på). Bästa affären kanske vore att be någon akustik kunnig person/firma kolla upp lokalen.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Jakob Carlsson skrev:Hur ser lokalen ut? Du kan inte göra enklare skisser i paint eller så? En ovanifrån och en från sidan?
Gjorde en nu men det går inte att ladda upp. blir bara vit sida

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

med risk för att upprepa mig.

på rak arm tror jag följande är en bra idé.
- sätt upp tyger i lokalen för att ta bort de värsta reflexerna alt anlita en akustikfirma.
- köp in ett tillräckligt bra system för att hantera talljud och enklare framträdanden.
- skaffa en bra kontakt med en hyrfirma som kan göra de mer avancerade produktionerna.

jag tror att detta blir billigast i längden för er.
om ni tvunget vill lägga pengar på egen utrustning så installera, i samråd med den hyrfirma ni vill samarbeta med, ett bra högtalarsystem som kan hantera allt som ska hända i lokalen. det sparar mest hyrpengar i framtiden.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Anton Stjärnbrandt skrev:med risk för att upprepa mig.

på rak arm tror jag följande är en bra idé.
- sätt upp tyger i lokalen för att ta bort de värsta reflexerna alt anlita en akustikfirma.
- köp in ett tillräckligt bra system för att hantera talljud och enklare framträdanden.
- skaffa en bra kontakt med en hyrfirma som kan göra de mer avancerade produktionerna.

jag tror att detta blir billigast i längden för er.
om ni tvunget vill lägga pengar på egen utrustning så installera, i samråd med den hyrfirma ni vill samarbeta med, ett bra högtalarsystem som kan hantera allt som ska hända i lokalen. det sparar mest hyrpengar i framtiden.
Tyger ska sättas upp, det blir backdrop vid alla putsade väggar.
Högtalare är något vi inte vill behöva hyra, då detta är vanligt att vi använder vid produktioner då budgeten i stort sett är lika med noll. däremot blir det förmodligen bara ett enklare mixerbord så får man hyra in lite större vid behov. Jag tänkte att om man har alla ljudmultis installerade så borde det inte vara så mycket jobb att gå över till hyrbord när detta behövs.

Kanske vore en idé att snacka ihop sig med nån hyrfirma och skriva hyrkontrakt. går det att få reducerat hyrpris då?

Ungefär hyr mkt ligger en ls9-32 på i hyra?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

det går fortfarande inte att ladda upp bilder. Vad beror detta på?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Nu funkar det, gjorde tydligen på fel sätt.
Allting förutom taket är skalenligt, då det inte fanns någr ritningar över detta.
Bilagor
Aulan
Aulan
Aula.jpg (133.95 KiB) Visad 9435 gånger

Skriv svar