Sida 1 av 2

L'ACOUSTIC ARCS

Postat: mån 07 jul 2008, 17:29
av Nicke Löfgren
Finns sånt på beg marknaden? Vad kan priset vara? Och vad kostar dom som ny

Postat: mån 07 jul 2008, 17:39
av Jakob Carlsson
Tror det kan vara svårt att hitta Arcs på begagnatmarknaden, jag har aldrig sett några till salu mer än nya och vad nypriset är kommer jag inte ihåg lagom bra för att våga säga det, men dom är ju inte direkt billiga.

Postat: mån 07 jul 2008, 17:48
av Nicke Löfgren
Men det är ju en låda som har funnits i 10-15år så nog borde den finnas på beg marknaden

Postat: mån 07 jul 2008, 18:13
av Hasse Queisser
Chris på Soundwall i Österrike har nog ett gäng. Har sett några på andra ställen ibland. Priset brukar ligga på runt 20 lax+moms stycket.

Soundwall - ARCS

Postat: mån 07 jul 2008, 18:36
av Jocke Hammar
Bob Kelly brukar ha, men har inte till salu just nu.
Har för mig att de brukar ligga på 2-3 tusen euro.
Tror att det kan vara svårt att hitta på svenska/nordiska marknaden.
Men ring Kåre på SPL och kolla om han vet om det är någon som har till salu.
Han borde ha kommit hem från semestern nu.

/Jocke

Postat: mån 07 jul 2008, 20:11
av Nicke Löfgren
Tack :D :D Ska kolla lite

Postat: mån 07 jul 2008, 21:37
av Anton Stjärnbrandt
.

Postat: mån 07 jul 2008, 22:57
av Nicke Löfgren
Vad menar du med ett?? 8st eller

Postat: mån 07 jul 2008, 23:33
av Jakob Carlsson
Anton Stjärnbrandt skrev:Lagom & Gött ljud har ett, om jag inte minns fel kunde de fundera på att sälja det.
Ett kan ju vara allt från 2 - 16 lådor, så vad är ett? :) Har aldrig sett större än 8 lådor per sida, det jag ser oftast är Mejeriets rigg med 7 lådor per sida, det systemet är inte mesigt om någon skulle få för sig att tro det :)

Postat: tis 08 jul 2008, 06:09
av Anton Stjärnbrandt
hehe :)
vanligast är väl 4 lådor per sida i horisontell konfiguration, kompletterat med 2 st SB218 per sida ?

Postat: tis 08 jul 2008, 08:01
av Per Johanson
Efter att ha släpat runt på ett Toblerone en sommar bestående av 16 ARCS och 8 SB218 kan jag bara konstatera att 3-4 per sida över 3 subbar är den mest smakliga kombinationen, tycker bara det blir problem med fler lådor. Jag tycker det finns smidigare och lika välljudande system för de pengarna.

Postat: tis 08 jul 2008, 08:42
av Nicke Löfgren
Okej, vad tänkar du då för system?

Postat: tis 08 jul 2008, 08:59
av Per Johanson
d&b C7, Nexo Alpa, Martin W8C för att nämna några (utan inbördes ordning).

Postat: tis 08 jul 2008, 09:05
av Nicke Löfgren
Prismässigt då?

Edit...hittade Martin W8C för 13000/st :)

Postat: tis 08 jul 2008, 09:11
av Nicke Löfgren
D&b...Kan man köra dom på Labsteg?

Postat: tis 08 jul 2008, 09:23
av Per Johanson
Nä, men det var ju inte med i ursprungsfrågan...

Postat: tis 08 jul 2008, 09:32
av Per Johanson
Alltså, ARCSar är ju jättebra på vissa saker. Typ när man vill ha 67,5 eller 90 graders horisontal spridning och man samtidigt vill ha 60 graders vertikalspridning. Men det är skitjobbigt att man nästan alltid måste ha med sig en Genielift för att få upp dom. De väger trots allt nästan 60 pannor och går i princip inte att använda i mindre konfigurationer än 3 per sida.

Ljudmässigt är dom väl ok. Jag föredrar personligen andra produkter i L-acoustics sortiment.

Postat: tis 08 jul 2008, 10:34
av Nicke Löfgren
Ok...

Saken är att jag skulle vilja köpa ett litet PA som låter bra och är enkelt.
Igår hörde jag UmeAudios ARCS å det lät grymt bra. Enkel att rigga samt att man kan fortfarande ha "gamla" labsteg.

Jag har fortfarande kvar ett gäng steg, RCF subbar, filter, mm och det var efter det som jag tänkte komplettera.

Så jag är öppen för förslag

Jag vill inte dra på mina gamla likkistor som väger 85kilo och 140hög :-(

Postat: tis 08 jul 2008, 11:43
av Anton Stjärnbrandt
Litet pa? :) nåja...

du kan ha "gamla" labsteg, men då måste du bygga om dom till 32dB gain. Det är rätt enkelt, jag har gjort det på typ 7 st.

du måste ha rätt sorts filter (XTA/lake eller BSS).
Sen är det väl att rekomendera att köra L-acoustics subbar till.
arcset är grymt lätt att rigga men de är rätt tunga, 8 st tar lite plats i bilen och man bör ju som sagt ha genies.

men jag tycker det är ett klockrent system, men jag nöjer mig med att hyra vid behov :)

Postat: tis 08 jul 2008, 18:52
av Nicke Löfgren
:-)