L'ACOUSTIC ARCS

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

L'ACOUSTIC ARCS

Inlägg av Nicke Löfgren »

Finns sånt på beg marknaden? Vad kan priset vara? Och vad kostar dom som ny

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tror det kan vara svårt att hitta Arcs på begagnatmarknaden, jag har aldrig sett några till salu mer än nya och vad nypriset är kommer jag inte ihåg lagom bra för att våga säga det, men dom är ju inte direkt billiga.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Men det är ju en låda som har funnits i 10-15år så nog borde den finnas på beg marknaden

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Chris på Soundwall i Österrike har nog ett gäng. Har sett några på andra ställen ibland. Priset brukar ligga på runt 20 lax+moms stycket.

Soundwall - ARCS
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Bob Kelly brukar ha, men har inte till salu just nu.
Har för mig att de brukar ligga på 2-3 tusen euro.
Tror att det kan vara svårt att hitta på svenska/nordiska marknaden.
Men ring Kåre på SPL och kolla om han vet om det är någon som har till salu.
Han borde ha kommit hem från semestern nu.

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack :D :D Ska kolla lite

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

.
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vad menar du med ett?? 8st eller

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anton Stjärnbrandt skrev:Lagom & Gött ljud har ett, om jag inte minns fel kunde de fundera på att sälja det.
Ett kan ju vara allt från 2 - 16 lådor, så vad är ett? :) Har aldrig sett större än 8 lådor per sida, det jag ser oftast är Mejeriets rigg med 7 lådor per sida, det systemet är inte mesigt om någon skulle få för sig att tro det :)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

hehe :)
vanligast är väl 4 lådor per sida i horisontell konfiguration, kompletterat med 2 st SB218 per sida ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Efter att ha släpat runt på ett Toblerone en sommar bestående av 16 ARCS och 8 SB218 kan jag bara konstatera att 3-4 per sida över 3 subbar är den mest smakliga kombinationen, tycker bara det blir problem med fler lådor. Jag tycker det finns smidigare och lika välljudande system för de pengarna.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Okej, vad tänkar du då för system?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

d&b C7, Nexo Alpa, Martin W8C för att nämna några (utan inbördes ordning).
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Prismässigt då?

Edit...hittade Martin W8C för 13000/st :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

D&b...Kan man köra dom på Labsteg?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nä, men det var ju inte med i ursprungsfrågan...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Alltså, ARCSar är ju jättebra på vissa saker. Typ när man vill ha 67,5 eller 90 graders horisontal spridning och man samtidigt vill ha 60 graders vertikalspridning. Men det är skitjobbigt att man nästan alltid måste ha med sig en Genielift för att få upp dom. De väger trots allt nästan 60 pannor och går i princip inte att använda i mindre konfigurationer än 3 per sida.

Ljudmässigt är dom väl ok. Jag föredrar personligen andra produkter i L-acoustics sortiment.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ok...

Saken är att jag skulle vilja köpa ett litet PA som låter bra och är enkelt.
Igår hörde jag UmeAudios ARCS å det lät grymt bra. Enkel att rigga samt att man kan fortfarande ha "gamla" labsteg.

Jag har fortfarande kvar ett gäng steg, RCF subbar, filter, mm och det var efter det som jag tänkte komplettera.

Så jag är öppen för förslag

Jag vill inte dra på mina gamla likkistor som väger 85kilo och 140hög :-(

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Litet pa? :) nåja...

du kan ha "gamla" labsteg, men då måste du bygga om dom till 32dB gain. Det är rätt enkelt, jag har gjort det på typ 7 st.

du måste ha rätt sorts filter (XTA/lake eller BSS).
Sen är det väl att rekomendera att köra L-acoustics subbar till.
arcset är grymt lätt att rigga men de är rätt tunga, 8 st tar lite plats i bilen och man bör ju som sagt ha genies.

men jag tycker det är ett klockrent system, men jag nöjer mig med att hyra vid behov :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4374
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

:-)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster