Komplicerat val av högtalare!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Gustav Lagnström
Rookie
Rookie

Komplicerat val av högtalare!

Inlägg av Gustav Lagnström »

Hej! :)
Är ganska ny här på forumet och skulle behöva lite av era eminenta åsikter. Jag har mest jobbat i studio men är på väg in i livesvängen. Ska rusta upp ljudet på en gammal teater i norrköping. Lokalen används till allt från teater till rock även om det är övervägande musikal. Jag är på jakt efter en allroundanläggning där röståtergivning har prioritet. Av nuvarande grejer går inget att använda förutom möjligtvis 4 st Yamaha 18”basar (Club Series). Ekonomin utesluter banddiskanter. Lokalen är akustisk komplicerad.(se bilder)

Har gjort mycket research på nätet, men det är svårt att bilda sig uppfattningar utan att ha lyssnat på allt. Jag kollar dock just nu på toppar (D-Lite D-15-3) från Dynacords D-lite Series. Det är en trevägs topp som ska ha bra röståtergivning. Tänkte kombinera dessa med nuvarande basar och nya slutsteg. Dålig idé?

Fick jag önska skulle jag sätta dit Alcons hybridhögtalare QR36. Vet inte om pengarna finns bara. Sen behövs ju säkert fills till publiken på/under läktaren, men det har jag mindre koll på.
Min fråga är egentligen kort. Vad skulle ni rekommendera till denna lokal? Och vart skulle ni placera saker?(se bild)
Bilagor
från publiken
från publiken
fran_publik800x600.jpg (411.45 KiB) Visad 7433 gånger
från scenen.
från scenen.
fran_scen800x600.jpg (403.04 KiB) Visad 7433 gånger

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Det beror ju helt på vilken budget du har.

Om jag hade en schysst budget skulle jag nog montera dit
L-acoustics KIVA samt L-acoustics KILO.

http://www.l-acoustics.com/anglais/produitsgb.htm

Som fill under balkong skulle jag montera dit L-acoustics 108P.

Mvh /Eric

Simon Hinny
Rookie
Rookie
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. .
Kontakt:

Inlägg av Simon Hinny »

Du kan ju ta ett snack med Gustav på Musikservice, han har gjort endel företagsjobb där med gott resultat. Tror han använt ett gäng zx-5:or.

Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Lasse Johansson »

Som vanligt måste man veta budgeten innan man spånar på....som Eric nämde.
Har gjort liknande installationer med sisådär budget då valet föll på EV: som ligger lite moderat i pris.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Någon som vet ungefär vad en Kiva låda kostar??

/Thomas

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Kiva

Inlägg av Johannes Nordgren »

21000:- + moms brutto

Den låter kalas!!

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Skulle inte den här tråden ligga under Projekt egentligen. Menar då att de skulle va kul att följa dehär med valet av högtalare och vidare. Vad de nu är som ska fixas där inne:P Hur låter den idén?:P

Peace

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

*flyttad*
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Är det inte bättre att tala om vad som är önksvärd spridning och ljudtryck och sedan tala om budget och därefter börja tala om specifika produkter?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar