Sida 1 av 1
Lite begagnade grejjer
Postat: mån 18 feb 2008, 14:46
av Johan Lindberg
Fick förfrågan idag om jag rekomenderar det här PA:t till en krog här i Gävle. Lokalen rymmer ca 200 personer. Dom ska även köra livespelningar med ganska stora artister.
4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.
Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?
Postat: mån 18 feb 2008, 15:08
av Per Johanson
Inte en enda av prylarna du nämner funkar till ens den enklaste formen av live-uppträde. Gör om, gör rätt.
Postat: mån 18 feb 2008, 15:18
av Jonas Larsson
Per är lika hård, brutal och ärlig som vanligt =)
Även om det inte var det svaret du önskade så har han rätt, det skulle kanske fungera till något enklare men inte till "ganska stora artister".
Krögaren kommer nog inte bli så glad när du lägger fram ett vettigare förslag (som kostar x antal gånger mer pengar) och han kanske ändå kommer välja det billiga Behringerpaketet, men då har du ändå inte rekommenderat det och du slipper ha det på ditt samvete!
Men förhoppningsvis så lyssnar han på dig!
Postat: mån 18 feb 2008, 15:22
av Emil Enander
Håller med Per. Tycker nog ni ska satsa på något mycket bättre än Behringer. Inte för att jag har något emot behringer men när det gäller scenuppträdanden med "stora" artister som du skrev i inlägget så passar inte behringer in där.
Om det var en krog de skulle va intallerat i. Vad blir det för spelare och mixer. (Om det nu skulle vara det).
MVH Emil
Postat: mån 18 feb 2008, 16:28
av Johan Lindberg
Om det var en krog de skulle va intallerat i. Vad blir det för spelare och mixer. (Om det nu skulle vara det).
Det vet jag inget om än.
Någon som har något förslag på utrustning som skulle passa?
Postat: mån 18 feb 2008, 16:59
av Erik Boson
svårt att ge några bra förslag på utrustning utan att veta riktigt vart budgeten ligger?
Om det är intressant har jag ett par dubbel 18" basar och ett par enkla 12" toppar jag skulle kunna sälja. Alla komponenter är Beyma.
Postat: mån 18 feb 2008, 18:33
av Leif Baltazars
Om krögaren är inne på denna linje... och diskuterat med någon kompiskompis, gör en kreditupplysning, det första du gör, innan du överhuvudtaget gör någonting mer. Vill dom ha det billigt brukar det finnas betalningsanmärkningar och dåligt med pengar.
Ett tips från mig som bor i samma stad och nekat flera installationer i år p g a att kunderna har väldigt kraftiga betalningsanmärkningar.
Re: Lite begagnade grejjer
Postat: mån 18 feb 2008, 20:29
av Jakob Carlsson
Johan Lindberg skrev:Fick förfrågan idag om jag rekomenderar det här PA:t till en krog här i Gävle. Lokalen rymmer ca 200 personer. Dom ska även köra livespelningar med ganska stora artister.
4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.
Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?
Soundcraft Spirit Folio? Det är ju en helt okej mixer. Vad är det för effektprocessor från Behringer som planeras? Dom har en som jag jobbat med som är helt ok för pengarna men man får ju vad man betalar för.
Vad är "ganska stora artister"? Är det typ Snook eller är det lokala demoband som har ett gäng trogna fans?
Postat: mån 18 feb 2008, 20:57
av Toiva Savolainen
Jag är inte ute efter att göra reklam nu eller dyligt..
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.
Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs
Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
Postat: mån 18 feb 2008, 21:01
av Erik Boson
Toiva Savolainen skrev:Jag är inte ute efter att göra reklam nu eller dyligt..
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.
Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs
Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
Låter som en vettig lösning istället för att köpa en anläggning med 90% Behringer- för det låter väldigt osäkert.
Phonic
Postat: tis 19 feb 2008, 10:03
av Johannes Nordgren
Jag måste försvara Xp3000-steget.
Jag har testat det steget som ett disco-bas-steg.
För de pengarna lirar det på riktigt bra och ska det ändå sitta i en installation så gör det inget att det väger mycket.
Det är inte världens dynamik och om man ändå hade tänkt köra en behringer-budget så känns det inte som att det är stegen som sviker först.
Dock skulle jag aldrig sätta ett phonic-steg på nåt annat en sub.
Postat: tis 19 feb 2008, 11:30
av Willy Björkbacka
Vi kör 4 Behringersubbar till vårt coverband. Dom saknar ungefär allt jag skulle önska. Inget tryck, spelar "sladdrigt". Fungerar som bäst till ett amatörcoverband för upp till 200 besökare (försöker då intala mig det

). Mycket att bära för lite studs.
Postat: tis 19 feb 2008, 18:13
av Anton Stjärnbrandt
alltså vad ni behöver för prylar har väl rätt mkt att göra med vilka "rätt stora artister" som kommer.. om det är track-akter eller band. en variant är ju att installera högtalare och hyra in mixplats/micar/monitorer/kablage vid behov. men det känns som att det är vanligare att man gör en installation inriktad mot disco och kompletterar med en hel ljudanläggning vid liveframträdanden.
be en firma som håller på med liveljud och inte bara discoinstallationer kolla på det tycker jag. och se till att ha koll på exakt vad prylarna skall användas till.
willy: hellre 2 bra subbar än 4 som är sådär tycker jag nuförtiden

Postat: ons 20 feb 2008, 23:17
av Willy Björkbacka
JA! Håller med till fullo, vi kommer att uppgradera, hade det i planerna redan i sommras, men det sket sig. Får se hur vi ligger till med spelningar i sommar. Får vi bara råd så blir det en helt ny rigg.