Polaritet på högtalarelement

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Polaritet på högtalarelement

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag satt å funderade lite...Hur är det egentligen med + och - på högtalare?
Ett membranelement är ju ganska lätt + till rött så att kon slår utåt.

Men hur gör man med drivern? JBL har ju tom med "fel" färg på sina polskruvar. Röd är - (nu vet jag inte om det är på alla element, men 2445J är det så)

Och hur gör man när man kör med ett aktivt filter?

Någon som man förklara? Fas riktigt vet jag att det ska va :D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Positiv spänning på pluspolen ger riktning utåt, förutom på _gamla_ JBL-element. Moderna JBL-element är korrekta.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Sedan är det ju langt ifran säkert att det är fasriktigt i delningen bara för att polariteten är samma pa alla element i ladan/riggen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Fortfarande är frågan... ska man koppla rätt eller ska man gå efter färg på drivern? Och varför är gamla jbl "fel"?

Ska man "fasvända" på det aktivafiltret?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Nicke Löfgren skrev:Fortfarande är frågan... ska man koppla rätt eller ska man gå efter färg på drivern? Och varför är gamla jbl "fel"?

Det kan du aldrig veta utan att mäta fasvridningen vid delningsfrekvensen, och den varierar ju med frekvens och kombination av element. Val av filtertyp och branthet inverkar naturligtvis ocksa.

Ibland kommer man närmare fasriktighet i delningen genom att vända polariteten pa det ena passbandet, ibland inte. Resten far man fixa med delay.

Har man ingen mätutrustning sa finns det lite enkla tricks för att komma hyfsat nära som faktiskt fungerar.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Nicke Löfgren skrev:Fortfarande är frågan... ska man koppla rätt eller ska man gå efter färg på drivern? Och varför är gamla jbl "fel"?

Har du kikat på JBL´s sida?

Does positive voltage to the black or red terminal give outward cone/diaphragm motion?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Lite "enkla" tips!! Låter ju bra...Låt höra?

Om vi pratar instrument...vad kan man ha då?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Jag har inte tittat på JBL hemsida...utan talar/skriver lite allmänt om polaritet...Kan vara en intressant läsning

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nicke Löfgren skrev:Lite "enkla" tips!! Låter ju bra...Låt höra?

Om vi pratar instrument...vad kan man ha då?

Även de enkla tricksen förutsätter att du har en DSP med delayfunktion. Dessutom behöver du en tongenerator.

Säg att du vill fa en tvavägs högtalare sa fasren som möjligt i delningen (det är ju där det spelar roll). Lat säga att vi har en delningsfrekvens pa 1000 Hz. Om man spelar en 1000Hz ton genom bade LF och HF samtidigt och de ligger helt rätt i fas sa adderar signalerna och ökar ljudtrycket med 3dB.

Nu är ju inte 3dB alla ganger sa lätt att höra (eller atminstone vara toksäker pa att man är helt rätt). Det är mycket lättare att höra en utsläckning, i och med att den blir nästan helt definitiv (30-40dB) istället för bara 3dB.

Det du da gör är att först vända polariteten pa HF-drivern, sedan spelar du 1000Hz-tonen i bägge elementen samtidigt. Eftersom drivern/hornet i princip alltid är djupast sa är det LF:en vi ska fördröja. Alltsa adderar vi väldigt sakta delay där tills vi hör en i princip total utsläckning av tonen. Da ändrar vi tillbaks polariteten pa HF-drivern och har allta fatt dem i fas vid delningen.

Inte en lika exakt vetenskap som ett bra mätsystem, men close enough for rock'n roll skulle jag säga. Det funkar alldeles utmärkt om man inte har tillgang till en mätrigg. Se bara upp att du inte adderar delay för snabbt och vrider fasen mer än ett varv (360 grader) innan du hör utsläckningen.

Vad har da detta med polariteten pa elementet att göra. Ett vanligt 12dB/oktav passivt delningsfilter har en fasförskjutning pa 180 grader. Genom att vända polariteten kommer man saledes ofta närmare fasriktighet i en passivt delad högtalare. Det är därför ett passband i en högtalare kan ha (för ögat) "fel" polaritet, men det ända blir rätt i slutänden. Med aktiv delning och modern DSP-teknik är detta ett icke-problem dock.

Annars är väl Smaart Live ett av de vanligaste mätprogrammen idag.

De här pa forumet som är bättre teoretiker än vad jag är far gärna lägga till sadant jag ev. missat eller rätta mig om jag fatt nagot om bakfoten.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Intressant....