Ritningar/mått fullrangelåda

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tomas Sandkvist
Rookie
Rookie

Ritningar/mått fullrangelåda

Inlägg av Tomas Sandkvist »

Söker efter ritningar för hemmabygge av fullrangelådor modell mindre. Har inga jättestora effektkrav (<300 W per kanal), ska användas för fest och karaoke i mer eller mindre hemmiljö, garden party på sommarn, kanske nån enstaka fest på lokal typ max 100 pers.

Det ska vara billigt! Grejorn används kanske högst 5-10 gånger om året så det är mest på skoj. Såg att M.N. Audio hade billiga element 12" och 15", kanske nån kan tipsa om andra billiga grejor.

Avsikten är inte att tillfredställa några audiophila utlösningsbehov utan grejorna ska LÅTA när alla är hyfsat onyktra och vill sjunga Rosen av Arne Quick eller dansa disco.

Hoppas jag uttryck mig tillräckligt luddigt, jag vet att detta forum befolkas av ljudproffs i mängd, men jag hoppas ändå att mitt lilla lekprojekt kan få lite draghjälp.

MVH
Tomas Sandkvist

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman

Inlägg av Göran Larsson »

Hej Tomas
Du har händelsevis inte en Rusta-butik i närheten?
http://www.rusta.se/cproduct.asp?produk ... p=76301162
Billigare än så kan du inte bygga själv... :)
Vet däremot inte hur "illa" dom låter.
/G.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Om du inte har en obskyr dragning åt just själva byggandet som sådant, så skulle jag vilja kasta fram förslaget att leta rätt på ett par begagnade JBL EON15 eller RCF ART300 (eller liknande aktiva 12-15" plastlådor) på Blocket. Snikalternativ är exempelvis Alto (aktivt eller passivt), svårslaget prisläge för privat partybruk.

Skriv svar