Hjälp med Monitorer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mats Brunström
PAR-20
PAR-20

Hjälp med Monitorer

Inlägg av Mats Brunström »

Jag skulle vilja ha hjälp med att förstå vad de olika tekniska specifikationerna för dessa högtalare innebär:
http://www.martin-audio.com/portableclub/f12.html?
Hur många W är de på? Hur stark ska ett slutsteget vara för att kunna driva ett par? och kan det vara skadligt för högtalarna om slutsteget är för svagt eller för starkt? m.m.

Tack på förhand!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

De tål en kontinuerlig effekt om 300W AES och 1200W peak.

Martin rekommenderar en förstärkare som klarar av att leverera mellan 400-650W i 4 ohm per låda. På dina två sista frågor är svaret ja. Vanligtvis är det skadligare med ett för klent steg än motsatsen men det skulle jag vilja hävda är applikationsberoende.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000

Inlägg av Bengt Norling »

300W AES dvs Kontinuerlig effekt ett par timmar tex.
1200W PEAK dvs effekten den tål korta stunder.
Dom rekommenderar själva en förstärkare på 400-650W mätt i 4 ohm.

Hellre ett för starkt slutsteg än ett för svagt. Ett för starkt steg jobbar lungare och låter bättre när det får gå på "halvfart".
Ett för svagt steg lämnar oftast väldigt elak "kurva" till högtalaren när det "cliper" dvs det överstyr.

Mats Brunström
PAR-20
PAR-20

Per Johanson skrev:De tål en kontinuerlig effekt om 300W AES och 1200W peak.

Martin rekommenderar en förstärkare som klarar av att leverera mellan 400-650W i 4 ohm per låda. På dina två sista frågor är svaret ja. Vanligtvis är det skadligare med ett för klent steg än motsatsen men det skulle jag vilja hävda är applikationsberoende.
Men hur vet jag hur mycket man kan kräma på? och vad betyder ohm?

Mats Brunström
PAR-20
PAR-20

Bengt Norling skrev:300W AES dvs Kontinuerlig effekt ett par timmar tex.

Hellre ett för starkt slutsteg än ett för svagt. Ett för starkt steg jobbar lungare och låter bättre när det får gå på "halvfart".
Ett för svagt steg lämnar oftast väldigt elak "kurva" till högtalaren när det "cliper" dvs det överstyr.
Så en slutsteg som producerar 425W per kanal vid 4 ohm är helt okej? en fråga till vad betyder Bridged när man pratar om slutsteg?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Deathofdoom skrev:Så en slutsteg som producerar 425W per kanal vid 4 ohm är helt okej? en fråga till vad betyder Bridged när man pratar om slutsteg?
Japp.

Bridged=bryggat, man kopplar ihop höger och vänster kanal för att få en enda kanal, fast med mer effekt i stället.

Förresten, skicka ditt fullständiga för och efternamn + en presentation till mig via PM så jag kan lägga in det.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Deathofdoom skrev:
Per Johanson skrev:De tål en kontinuerlig effekt om 300W AES och 1200W peak.

Men hur vet jag hur mycket man kan kräma på? och vad betyder ohm?
1 ohm är den resistans som vid 1 volt släpper igenom laddningsmängden 1 coulomb per sekund, det vill säga 1 ampere. 1 Ω = 1 V/A. Resistans är samma sak som motstånd och ju högre tal desto enklare last utgör högtalaren för förstärkaren. 0 ohm = kortslutning

Har du en förstärkare som klarar av att leverera 400-625 W i 4 ohm så kan du i princip spela så att klipplampan blinkar till då och då utan att något ska gå sönder. Högst ovetenskapligt uttryckt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mats Brunström
PAR-20
PAR-20

Jonas Larsson skrev:
Deathofdoom skrev:Så en slutsteg som producerar 425W per kanal vid 4 ohm är helt okej? en fråga till vad betyder Bridged när man pratar om slutsteg?
Japp.

Bridged=bryggat, man kopplar ihop höger och vänster kanal för att få en enda kanal, fast med mer effekt i stället.

Förresten, skicka ditt fullständiga för och efternamn + en presentation till mig via PM så jag kan lägga in det.
Lägga in vadå?
Blir det någon skilnad i ljudet om man "bryggar"?

Mats Brunström
PAR-20
PAR-20

Om jag då har ett bra slutsteg till högtalarna (som leverar mellan 400-600W per kanal) måste tänka på något särskilt när jag väljer mixerbord (förutom antal kanaler)? Kan ett mixerbord vara för klent?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Han vill lägga in din användare, forumet röstade om man skulle ha fullständigt namn som användarnamn eller få välja själv.

Det förstnämnda "vann" så därför frågar Jonas efter ditt fullständiga namn så att du kan fortsätta skriva i forumet.
Johnny Andersson

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Deathofdoom skrev:

Om jag då har ett bra slutsteg till högtalarna (som leverar mellan 400-600W per kanal) måste tänka på något särskilt när jag väljer mixerbord (förutom antal kanaler)? Kan ett mixerbord vara för klent?
Du behöver bara tänka på en sak. Det ska inte heta Behringer.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Deathofdoom skrev: Lägga in vadå?
Blir det någon skilnad i ljudet om man "bryggar"?

Vi har som regel på forumet att vi använder oss av korrekt för- och efternamn när vi skriver. Det du ska göra och som jonas säger att han ska lägga in, det är att du ska skriva ett PM till Jonas Larsson eller Magnus Jerkrot där du skriver ditt riktiga, fullständiga namn och sen klickar du på "profil" uppe i menyn och skriver en kort presentation. Sen är du välkommen att diskutera igen!

Ang. bryggkoppling av slutsteg så är det man gör att ställa om en switch på steget till "bridged" och då går steget in i ett läge där du bara har 1 kanal men som använder effekten för båda kanalerna för att göra det enkelt. (2X400W i bryggat läge blir alltså 1x800W)
//Carpvik

Mats Brunström
PAR-20
PAR-20

En kanske dum fråga men när slutsteget "klipper" ska det dista i högtalarna då? Jag har knappt halva ljudvolymen på mixern på och mixern ger inga höga utslag men ändå börjar högtalarna dista. Kan det vara något fel med slutsteget? och sedan kan man spela starkare om man har ett kraftigare slutsteg?

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Inlägg av Mats Kronblom »

Försök lista ut varifrån disten kommer. instrumentet? Mixerns preamp? Mixerns kanal? Mixerns summaförstärkare (master)? Slutstegets ingång? Slutstegets utgång? Högtalaren? Öronen?

-Mats

Skriv svar