konferans samt lite disco...

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

konferans samt lite disco...

Inlägg av Anders Alavik »

Har en kund som skall uppgradera sin ena konferans sal...

Det är en liten sal som tar ungeför 40 pers vid konferans...

Och då behöver dom ha lite ljud till ev film samt nått headset eller någon mick..

inga mängder men bra grejjer som inte rundar...

Men i bland typ 6 ggr om året kör dom lite disco inne i den lokalen då kan det vara ett hundra tal gäster där...

Så frågan är finns det några bra smidiga högtalare som inte är allt förstora som funkar bra till konferans men även skulle gå att poppa lite disco med om man rullar in extra basar tex...

nån som har erfarenheter eller ideer?
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vad är det du frågar efter egentligen?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

bra fråga =)

nej men jag vill ha bra smidiga inte allt för stora högtalare som funkar bra till konferans men det vore bra om det gick att köra lite disco på dom om man rullar in några extra basar...
// Alavik

www.bogal.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Max ljudtryck?
Spridning?
Pris?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

ja det är det jag inte riktigt vet =)

det är en fyrkantig lokal på ca 25x15m (uppskattat)

vad det gäller pris så är det inte läge att hänga upp nått d&b system iallafall...
nej men det får inte kosta allt för mycke.. kanske 10-15k (högtalare+steg)

Viktigast är att det blir en bra anläggning för tal (konferans) men går det att få nått som funkar att köra disco på så är det bra...
// Alavik

www.bogal.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Men de parametrarna måste du väl ändå veta för att kunna gå vidare?

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

tycker nog det finns parametrar nog att börja med...

eller har jag fel? någon måste väll ha nått förslag? några högtalare som kan passsa bra?
// Alavik

www.bogal.se

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Anders Alavik skrev:ja det är det jag inte riktigt vet =)

det är en fyrkantig lokal på ca 25x15m (uppskattat)

vad det gäller pris så är det inte läge att hänga upp nått d&b system iallafall...
nej men det får inte kosta allt för mycke.. kanske 10-15k (högtalare+steg)

Viktigast är att det blir en bra anläggning för tal (konferans) men går det att få nått som funkar att köra disco på så är det bra...
En idé man sett lite varstans är ju att hänga upp ett antal EV SX100. Sen slutsteg till det, om man har pressad budget och det ska sitta installerat fungerar ju alto.

Dock får kanske inte fyra sx100 + altos största steg plats i budgeten..?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ta nu inte detta på fel sätt men hur i hela fridens namn ska du kunna sälja rätt högtalare om du inte vet hur mycket dom ska sprida, hur starkt dom ska spela, vilken frekvensgång som är acceptabel och vad budgeten är?

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Per Johanson skrev:Ta nu inte detta på fel sätt men hur i hela fridens namn ska du kunna sälja rätt högtalare om du inte vet hur mycket dom ska sprida, hur starkt dom ska spela, vilken frekvensgång som är acceptabel och vad budgeten är?
jag talade om ungefärlig budget och storlek.. sedan berättade jag behovet...

sen hoppades jag att någon skulle ha lite hum och kunde tala om resten =)

hadde jag vetat spridning, styrka och frekvensgång så hadde det ju bara varit och googla lite... men nu vet jag inte det utan bad om en åsikt från någon som har erfarenhet eller ideer...
// Alavik

www.bogal.se

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag skulle använda mig av KV2. Två eller fyra EX10 och en eller två EX2.2 till botten. Det borde räcka till både konferens och lite disco.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Problemet är att han spränger budgeten ett antal gånger om han ska använda KV2. KV2 är fin skit men dom passar nog inte riktigt in i denna budget.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

sen finns det inget som säger att det inte kan kosta det dubbla :p

det handlar om rätt argument...

det finns pengar i konferans branchen...
// Alavik

www.bogal.se

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Problemet är att Anders lösning ligger på runt 118000kr exkl. moms i listpris så det blir typ tiodubbla mot vad du först skrev... Då har jag räknat på 4st EX-10 och 2st EX-2.2.

Men visst, 2st EX-10 och 1st EX-2.2 går ju på 59.000kr och funkar säkerligen helt utmärkt, men då får det nog inte vara mer än 100pers i lokalen för disco tror jag, eller har någon annan gjort en installation med KV2 på ett likn. ställe? Har gjort några torgjobb med en sådan rigg och det spelar på helt okej, vet att han som äger grejerna använt det till disco och dom verkar ha funkar helt okej.

Det bästa med riggen är ju att den är så fruktansvärt lätthanterbar och det kanske kvittar i detta läge.
Senast redigerad av 1 Johnny Andersson, redigerad totalt 0 gånger.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Anders Alavik skrev:hadde jag vetat spridning, styrka och frekvensgång så hadde det ju bara varit och googla lite... men nu vet jag inte det utan bad om en åsikt från någon som har erfarenhet eller ideer...

Jag tror du missade Pers poäng helt och hållet. Om inte DU vet detta, hur ska då någon annan här (som inte ens sett lokalen) kunna veta det?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

David G. Åhman skrev:En idé man sett lite varstans är ju att hänga upp ett antal EV SX100. Sen slutsteg till det, om man har pressad budget och det ska sitta installerat fungerar ju alto.

Nope, prislappen är nog alltför låg för att ens försöka göra ett vettigt jobb på. Bara slänga upp ett gäng småburkar utan att delaya rätt osv kanske går på ett pizzeriadisko i Långbortistan, men här talar vi ju faktiskt om konferensljud i första hand, och då är det ju taltydlighet som är numero uno.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Hasse Queisser skrev:
David G. Åhman skrev:En idé man sett lite varstans är ju att hänga upp ett antal EV SX100. Sen slutsteg till det, om man har pressad budget och det ska sitta installerat fungerar ju alto.

Nope, prislappen är nog alltför låg för att ens försöka göra ett vettigt jobb på. Bara slänga upp ett gäng småburkar utan att delaya rätt osv kanske går på ett pizzeriadisko i Långbortistan, men här talar vi ju faktiskt om konferensljud i första hand, och då är det ju taltydlighet som är numero uno.
Jag tror det går ganska lätt att få bra tydlighet åt 40 personer i konferenssituation med en sån anläggning utan delay ;)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Har inte rattat KV2 själv på disco men har varit med när 4 EX10 och 2 EX2.2 spelade. Räckte gock och väl till typ 150 pers och jag tvilvar inte på att de gick att spela högre! Men som Jonny skrev, kankse aningen lite över budget.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag har använt Turbosound TQ-308 vid ett flertal installationer, och jag älskar den lilla lådan. Smidig, låter rent samtidigt som det verkligen går att spela på med den. Komplettera med en TXD-215 och en processor (inte nödvändigtvis Torbosound) och du har en kompetent liten anläggning som funkar både för konferens och disco.
2st TQ-308, 1st TXD-215 samt 1st Driverecack PA jostar 33840kr listpris. Sen så behöver man ju steg också, men det kanske går att hitta ett par begaggnade lab 1000 eller liknande... Lycka till i alla fall!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Nu kanske jag inte hänger med riktigt...men som jag uppfattat dig anders så efterfrågar du...i prisklass runt 10-15k uppskattningsvis?!

- Högtalare som är bra för konferens men också funkar till ett disco (och högtalare som inte rundar??)

- Slutsteg till dessa

- Basar

- Mickar + trådlöst headset

- Mixer

- Kablage

Jag vågar påstå att det finns nog ingen på detta forum som kan rekommendera produkter som ryms i den budgeten om du ska göra en komplett installation....

Men som sagt. jag kanske inte har hängt med riktigt på behovet....
//Carpvik

Skriv svar